کابل آلومینیومی در سایت تکه کابل

مزایا و معایب کابل آلومینیومی؛ نقاط قوت و ضعف کابل‌های آلومینیومی

364 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌های برق، کابل آلومینیوم است. اگر به دنبال کابلی با وزن کم، هدایت الکتریکی بالا و قیمت مناسب می‌گردید، کابل‌های آلومینیومی مناسب کار و نیاز شما هستند. کابل‌های آلومینیومی کاربردهای زیادی داشته و موارد استفاده متنوعی دارند. اگر چه این نوع کابل‌ها دارای موارد استفاده زیادی هستند اما مزایا و معایبی هم دارند که از آن‌ها تحت عنوان مزایا و معایب کابل آلومینیومی یاد می‌شود. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب کابل آلومینیومی پرداخته و کابرد کابل آلومینیومی را در موارد مختلف بیان کنیم.

کابل آلومینیومی

کابل آلومینیومی

پیش از آنکه به بررسی مزایا و معایب کابل آلومینیومی بپردازیم، ابتدا بهتر است به بررسی کابل آلومینیومی پرداخته و با ماهیت و کاربرد این نوع کابل آشنا شوید. همان‌طور که گفته شد، کابل آلومینیوم یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌های موجود در بازار و خطوط انتقال برق است که ویژگی‌های منحصر به فرد و خاصی مانند وزن سبک، هدایت الکتریکی بالا و قیمت پایین دارد.

کابل‌های آلومینیوم کاربردهای مختلفی دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به توزیع برق، ساختمان‌سازی، و استفاده در صنایع اشاره کرد. در بحث توزیع برق، کابل‌های آلومینیوم برای انتقال برق با ولتاژ متوسط و ولتاژ بالا استفاده شده و کاربرد دارند. کابل‌های آلومینیوم به دلیل وزن سبک و قیمت پایینی که دارند، گزینه مناسبی برای این نوع کاربردها محسوب می‌شوند.

از آنجا که کابل‌های آلومینیومی دارای کاربرد زیاد و متنوعی هستند، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از جمله مهم‌ترین انواع کابل‌های آلومینیومی می‌توان به کابل آلومینیومی زمینی، کابل آلومینیومی هوایی، کابل آلومینیومی خودنگهدار و کابل آلومینیومی فشار قوی اشاره کرد. کابل آلومینیومی زمینی در مواردی که نیاز به استفاده از کابل‌های آلومینیوم برای انتقال برق با ولتاژ پایین بر روی زمین و یا زیر زمین است، کاربرد داشته و استفاده می‌شود. این نوع کابل‌ها در انواع 2 رشته، 3 رشته و 4 رشته در بازار موجود بوده و در دسترس هستند.

یکی دیگر از انواع کابل‌های آلومینیومی، کابل آلومینیومی هوایی است. این نوع کابل آلومینیومی یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌های آلومینیومی موجود در بازار است که استفاده زیادی در خطوط انتقال برق هوایی داشته و برق و جریان را به خوبی انتقال می‌دهد.

کابل‌های آلومینیومی خودنگهدار نیز یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌های آلومینیومی هستند که جهت انتقال ولتاژ و برق از پست‌های برق به موارد مختلف صنعتی، نیمه صنعتی، خانگی و … مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. ساختار این نوع کابل آلومینیوم کمی با سایر کابل‌های آلومینیومی متفاوت بوده و در فرآیند خاصی ساخته و تولید می‌شوند. در ضمن، خواص الکتریکی و مکانیکی این نوع کابل‌ها به طور کامل بهبود پیدا کرده و بهتر شده است.

کابل آلومینومی فشار قوی هم یکی دیگر از انواع کابل‌های آلومینیومی است که مقاومت بیشتری نسبت به سایر انواع کابل‌های آلومینیومی در برابر ضربه، مواد شیمیایی و ضربات فیزیکی داشته و بسیار پرکاربرد است. این نوع کابل عموما به صورت 4 رشته در بازار موجود بوده و به شکل دفنی در زیر زمین قرار داده می‌شود. این نوع کابل قابلیت استفاده در خطوط انتقال برق دفنی فشار ضعیف را دارا بوده و از کاربرد نسبتا زیادی برخوردار است.

مزایا و معایب کابل آلومینیومی

مزایا و معایب کابل آلومینیومی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، کابل آلومینیومی دارای کاربردهای زیاد و متفاوتی هستند که علت اصلی این کاربردها در مزایا و معایب کابل آلومینیومی نهفته است. کابل‌های آلومینیومی دارای مزایا متعددی هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وزن سبک، قیمت پایین، هدایت‌پذیری الکتریکی بالا و مقاومت در برابر خوردگی اشاره کرد.

۱. وزن سبک

یکی از مزایای اصلی کابل آلومینیومی، وزن سبک آن است. کابل آلومینیومی حدود 60 درصد سبک‌تر از کابل مسی بوده و همین امر می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل و نصب این نوع کابل شود.

۲. قیمت پایین

مزیت دیگر کابل‌های آلومینیومی، قیمت پایین آن‌ها است. کابل آلومینیوم حدود 30 درصد ارزان‌تر از کابل مسی بوده و صرفه اقتصادی زیادی دارد. قیمت پایین کابل‌های آلومینیومی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های پروژه شده و هزینه‌های اولیه را کاهش دهد. البته دقت کنید که این صرفه‌جویی به هر شکلی نباید انجام شده و تنها در مواردی که استفاده از کابل آلومینیومی به جای کابل مسی امکان‌پذیر بوده و راندمان و بهره‌وری پروژه را کاهش ندهد، قابل استفاده است.

۳. هدایت‌پذیری الکتریکی بالا

دیگر مورد مهم در موضوع مزایا و معایب کابل آلومینیومی، هدایت‌پذیری الکتریکی نسبتا بالا و خوب این نوع کابل است. هدایت‌پذیری الکتریکی یک فلز به میزان توانایی آن در انتقال جریان الکتریکی اشاره دارد. کابل آلومینیومی هدایت‌پذیری الکتریکی حدود 60 درصد کابل مسی را دارا بوده و این بدان معناست که کابل آلومینیومی می‌تواند جریان‌های الکتریکی بالایی را بدون افت ولتاژ قابل توجه، حمل کند.

۴. مقاومت در برابر خوردگی

دیگر مورد مهم در موضوع مزایا و معایب کابل آلومینیومی، مقاومت بالا در برابر خوردگی است. آلومینیوم یک فلز مقاوم در برابر خوردگی بوده و این امر می‌تواند باعث افزایش طول عمر کابل شود.

در حالت کلی، کابل‌های آلومینیومی دارای مزایا زیاد و مختلفی بوده و کاربرد فراوانی دارند اما این نوع کابل‌ها دارای معایبی هم هستند که اطلاع از آن‌ها می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری شما در هنگام خرید کابل آلومینیومی شده و سبب شود تا شما یک خرید صحیح و به صرفه را تجربه کنید.

از جمله معایب کابل آلومینیومی می‌توان به مقاومت کششی پایین، اکسیداسیون بالا و مشکلات زیاد در فرآیند جوشکاری و لحیم‌کاری اشاره کرد.

۱. مقاومت کششی پایین

در موضوع و بحث مزایا و معایب کابل آلومینیومی، یکی از معایب اصلی کابل آلومینیومی مقاومت کششی پایین آن است. مقاومت کششی یک فلز به میزان توانایی آن در مقاومت در برابر کشیدگی آن فلز اشاره دارد. کابل آلومینیومی مقاومت کششی حدود 60 درصد کابل مسی را داشته و از این رو، از کابل‌های مسی ضعیف‌تر است. این ویژگی یا عیب کابل آلومینیومی بدان معنا است که کابل آلومینیوم در برابر کشیدگی و یا ضربه مقاومت پایینی داشته و در مواردی که احتمال ضربه و یا کشیدگی وجود دارد، نباید از کابل آلومینیومی استفاده کرد.

۲. اکسیداسیون

کابل آلومینیومی در معرض هوا و رطوبت اکسید شده و کاربرد خود را از دست می‌دهد. اکسیداسیون یک فرآیند شیمیایی است که باعث تشکیل یک لایه محافظ در سطح کابل می‌شود که این لایه محافظ می‌تواند باعث کاهش مقاومت الکتریکی کابل شده و عمر کاری کابل را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

۳. مشکلات زیاد در جوشکاری و لحیم‌کاری

جوشکاری و لحیم‌کاری کابل آلومینیومی بسیار دشوارتر از جوشکاری کابل مسی بوده و نمی‌توان به سادگی از این دو ترفند برای اتصال هادی‌های آلومینیومی بهره برد.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌ها در سیستم‌های انتقال برق، کابل‌های آلومینیومی هستند. کابل‌های آلومینیومی دارای کاربرد زیادی بوده و برای خرید کابل آلومینیومی صحیح و مناسب باید از مزایا و معایب کابل آلومینیومی آگاهی کامل داشت. کابل‌های آلومینیومی دارای مزایایی هچون وزن سبک، قیمت پایین، هدایت‌پذیری الکتریکی بالا و مقاومت بالا در برابر خوردگی بوده و دارای معایبی همچون مقاومت کششی پایین، اکسیداسیون بالا و مشکلات زیاد در فرآیند جوشکاری و لحیم‌کاری هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی مزایا و معایب کابل آلومینیومی پرداخته و کابرد کابل آلومینیومی را در موارد مختلف بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

364 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط