کابل شبکه مجتمع صنعتی رفسنجان

تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان

214 بازدید تولیدکنندگان سیم و کابل ایران

با انقلاب مردم در سال 57 و آغاز حکومت جمهوری اسلامی در ایران، قانون اساسی در ایران تصویب گردید که در اصل 44 آن، از بخش تعاونی به عنوان یکی از بخش های اقتصاد کشور نامبرده است؛ شرکت تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان یکی از این شرکت‌ها می باشد.

به صورت کلی شرکت‌های تعاونی در ایران دارای جایگاهی والا و بسیار مورد توجه حاکمیت بوده‌اند و از ابتدای تصویب قانون اساسی مجتمع‌های تعاونی بسیاری در ایران تاسیس شده و هم اکنون در بخش‌های مختلف اقتصادی در حال فعالیت می باشند. در این نوشتار به ارائه توضیحات و بررسی‌های کاملی در خصوص این شرکت تعاونی خواهیم پرداخت.

تاسیس شرکت تعاونی اسلامی رفسنجان

این شرکت در سال 1360 و به منظور تولید محصولات کشاورزی و صنعتی  تاسیس شده و هدف آن جذب و سرمایه‌های بدست آمده در بخش کشاورزی و هدایت آنها به سمت تولیدات صنعتی بوده و از آن زمان نقش بسیار مهم و فعالی در جهت رشد فناوری و توسعه صنعت در کشور ایفا نموده است.

این شرکت ابتدا فعالیت اولیه خود را با ایجاد بخش کشاورزی در محصول پسته و تاسیس کارخانه تولید خوراک دام شروع نموده و سپس با جذب سرمایه مردمی و هدایت آن به سمت فعالیت تولیدی، در سال 1361 اقدام به ساخت یک کارخانه تولید نئوپان از سرشاخه های مربوط به پسته با ظرفیتی بالغ بر 220000 متر مکعب نمود. همچنین یک کارخانه تولید آجر سفال نیز ساخته شد و همه این موارد در سال 1365 به اتمام رسیده و فعالیت خود را شروع کردند. در فاصله تاسیس و راه اندازی این دو واحد تولیدی  یک کارخانه موکت نیز تاسیس شده و آن نیز اقدام به فعالیت نمود.

شرکت تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان

 ورود شرکت به بخش مخابرات

بعد از این اقدام این شرکت بزرگ اقدام به تاسیس واحدهای تلفنی روستایی در رفسنجان نمود و از آن زمان در عرصه مخابرات نیز ورود نموده و در این عرصه نیز شروع به فعالیت نمود. با انجام موارد فوق امور مخابراتی به سرعت در سراسر رفسنجان شروع شد و بعد از شهر رفسنجان در سطح مخابرات کشور شروع به فعالیت نموده و اقدام به تاسیس یک کارخانه بزرگ برای تولید کابل های مخابرات نمود.

 تاسیس کارخانه کابل مخابراتی

در آن زمان با توجه به نیاز بسیار بالای کشور به توسعه ارتباطات مخابراتی و رای کارشناسان اقتصادی شرکت در آن زمان، اقدام به خرید جدیدترین دستگاه‌های روز از شرکت Nokia-Maillefer  فنلاند کردند و در سال 1372 اقدام به تاسیس یک کارخانه تولید انواع کابل‌های مخابراتی مسی با ظرفیتی بالغ بر 10 هزار تن در سال برای  انواع مصارف هوایی، زمینی، خاکی و زیر زمینی در سطح ایران نمود. باتوجه به وجود محدودیت های بسیار زیاد در آن زمان و عدم واردات انواع کابل مخابراتی به کشور، این مورد یک پیشرفت بسیار بزرگ محسوب شده و برای سرمایه گذاران در این بخش سود بسیار زیادی به همراه داشت.

استفاده از جدیدترین دستگاه ها

تاسیس کارخانه کابل نوری و اولین اپراتور همراه کشور

شرکت تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان در سال 1380 و با تصمیمی هیئت مدیره برای بروز رسانی تولیدات خود، اقدام به تاسیس یک کارخانه بسیار بزرگ فیبر نوری نموده و این‌بار نیز در این رابطه، جدید ترین دستگاهای روز دنیا را از شرکت Nextrom فنلاند خریداری کرد و در صنعت فیبر نوری کشور به کار گرفت. با استفاده از این دستگاه‌ها این کارخانه توانست در سال 1381 به بهره برداری رسیده از آن زمان سالانه بالغ بر 24 هزار کیلومتر فیبر نوری را تولید نموده و هم اکنون نیز در این عرصه در حال فعالیت می باشد. این شرکت در عرصه مخابرات نیز به این مقدار قانع نشده و در سال 1384 با همکاری شرکت‌های به‌روز دنیا مانند شرکت تل سوئد اولین اپراتور همراه کشور به نام تالیا را در ایران تاسیس نمود و فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد.

ورود به عرصه کابل برقی

در سال 93 و در ادامه روند پیشرفت و فعالیت شرکت تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان یک کارخانه کابل برقی تاسیس و در این عرصه نیز در سریعترین زمان توانست فعالیت خود را شروع نماید.

سایر بخش‌های تولیدات شرکت

علاوه بر موارد مذکور و توجه به تلاش بسیار بالای مدیران این شرکت، تعاونی اسلامی مجتمع صنعتی رفسنجان هم اکنون در عرصه‌های معدن، سیمان، صادرات و واردات محصولات بازرگانی و بسیاری دیگر از جنبه‌های دیگر نیز هم اکنون در حال فعالیت مستمر بوده و این روند پیشرفت ادامه دارد.

در تمامی این سال‌ها علی رغم فشار بسیار بالای تحریم‌ها و عدم دسترسی به  بسیاری از ابزارها در سطح کشور و جلوگیری کشورهای پیشرفته از ورود ابزارهای لازم به کشور، با تلاش مهندسان و نیروهای فعال در مجتمع صنعتی رفسنجان هم اکنون نیز برنامه‌های بسیاری در خصوص انجام در حال انجام و بررسی بوده و این روند ادامه دارد.

214 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط