کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۴

کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۴ چیست؟

401 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

به منظور اتصال سیم‌ها به یک‌دیگر در ساختمان‌ها نیاز به قطعات و لوازم مخصوصی است که از ویژگی‌های مناسب برای انجام چنین امری برخوردار باشند. لوازم مورد نیاز برای اتصال سیم‌ها می‌بایست توانایی انتقال برق در امن‌تر حالت ممکن را دارا باشند و همچنین استحکام و دوام خود را به مرور زمان از دست ندهند. عدم کیفیت بالا و ناتوانی در انتقال جریان برق به صورت ایمن می‌تواند سبب خسارات و تلفاتی هم‌چون برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی یا حتی انفجار شود. کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۴ یکی از لوازم پرکاربرد در انشعاب مشترکین در شبکه‌های فشار ضعیف کابل خود نگهدار می‌باشد که دارای تنوع نفوذی و شیار موازی است.

معرفی کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۴

کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۴ یکی از یراق‌آلات مورد استفاده در سیستم فشار ضعیف کابل‌های خود نگهدار می‌باشد. همان‌طور که گفته شد در شبکه توزیع برق نیاز به باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین تجهیزات، لوازم و قطعات است تا از هرگونه خطر جلوگیری شود. مسلماً استفاده از چسب‌های نوار برق که در صنعت برق بسیار رایج نیز هستند نمی‌توانند برای این منظور گزینه چندان مناسبی باشند.

یراق‌آلات کابل خود نگهدار

یراق‌آلات کابل خود نگهدار با توجه به ساختار و ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند بدون آن که گرم شوند و در برابر حرارت مقاومت خود را از دست دهند، از هرگونه برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی جلوگیری به عمل آورند. یراق‌آلات کابل خود نگهدار شامل محصولات متنوعی می‌شوند که کانکتورها یکی از آن‌ها هستند. به طور کل کانکتورها در اشکال و جنس‌های متنوعی طراحی، تولید و عرضه شده که هر یک از آن‌ها بنا بر نیاز مصرف‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گاهی اوقات بر حسب نیاز لازم است دو سیم به یک‌دیگر متصل شوند یا این که یک یا چند سیم فرعی از سیم اصلی انشعاب شود. با کمک کانکتورها یا ترمینال‌ها می‌توان جریان برق را با رعایت ایمنی بالا بین دو یا چند سیم برقرار کرد.

کانکتور انشعاب‌گیری

در صنعت برق استفاده از یراق‌آلات کابل خود نگهدار مستلزم بهره‌گیری از کانکتور در عایق کابل که تحت عنوان کلمپ‌های انشعاب یا اتصال نیز معروف هستند، خواهد بود. از این تجهیزات می‌توان برای انواع انشعاب‌گیری از کابل خود نگهدار مثل انشعاب مشترکین، انشعاب روشنایی، اتصال کابل به کابل، اتصال کابل به سیم مسی لخت هوایی و اتصال به شبکه زمینی استفاده کرد. به طور معمول کانکتور برای اتصال انواع ترکیبات هادی‌های انشعاب و اصلی از مس و آلومینیوم کاربرد دارد. ناگفته نماند که امکان نصب این تجهیزات بر روی خطوط حامل جریان (Hot Line) بدون برداشتن عایق هادی‌ها نیز فراهم می‌باشد.

کانکتور افزایش انشعاب

عملکرد کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۴

کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۴ همانند سایر کانکتورها دارای یک پیچ مشترک عایق از شبکه بوده که امکان سفت کردن همزمان هر دو اتصال اصلی و فرعی را فراهم می‌سازد. میزان فرو رفتن دندانه‌های کانکتور در هادی از نظر تأثیر بر مقدار مقاومت محل اتصال بسیار حائز اهمیت خواهد بود. ناگفته نماند که کلیه کانکتورهای انشعاب برق استاندارد از سرپیچ مخصوص بریده شونده خودکار تحت گشتاور مناسب برخوردار هستند. چنانچه کانکتور یا کلمپ دارای سرپیچ برنده نباشد، بایستی این سرپیچ توسط آچار گشتاورسنج بسته شود. علاوه بر کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۴، کانکتورهای دیگری هم‌چون کانکتور انشعاب مشترکین با مهره سربر و کانکتور آلومینیومی دو پیچه نیز وجود دارند که جزو کانکتورهای انشعاب برق محسوب می‌شوند.

ویژگی‌های کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۴

  • کانکتور مذکور دارای گریس آنتی اکسیدان در بین دندانه‌ها بوده و در برابر ذوب شدن مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • میزان گشتاور سفت‌کننده کانکتور انشعاب برق مشخص بوده و سرپیچ برنده در گشتاور تعیین شده است.
  • پیچ فوقانی کانکتورهای انشعاب برق هم‌چون کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۴ تحت هر شرایطی بدون برق بوده و امکان محکم کردن آن بدون برق‌دار شدن سرپیچ فراهم است.
  • این کانکتور تعداد انشعابات را به طور همزمان تا حداکثر ۴ انشعاب فراهم می‌کند.

سخن پایانی

به منظور انشعاب‌گیری از یک سیم اصلی می‌توان از وسیله‌ای تحت عنوان کانکتور استفاده کرد. کانکتور افزایش انشعاب ۱ به ۴ همان‌طور که از نامش پیداست می‌تواند تعداد انشعابات را به صورت همزمان تا حداکثر ۴ انشعاب تسهیل سازد. به منظور اتصال سیم‌ها به یک‌دیگر در ساختمان‌ها به قطعات و لوازم مخصوص انجام این کار نیاز است که از ویژگی‌هایی هم‌چون استحکام در برابر حرارت و انتقال صحیح جریان برق برخوردار باشند. کانکتورها یکی از یراق‌آلات کابل خود نگهدار بوده که برای ایجاد اتصال ایمن مورد استفاده قرار می‌گیرند. چنانچه قصد خرید کانکتورهای افزایش انشعاب ۱ به ۴ با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت را دارید، می‌توانید به محصولات بارگذاری شده در وب سایت تکه کابل مراجعه کنید.

401 بازدید
نویسنده این مقاله
تکه کابل
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط