اخزا

اخزا چیست؛ با اوراق خزانه اسلامی آشنا شوید!

413 بازدید علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

یکی از مهم‌ترین مسائل که از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت هر کسب و کاری به شمار می‌رود، بحث تأمین مالی کسب و کار است. در هر نهاد خصوصی و یا دولتی اگر تأمین مالی به درستی صورت نگیرد، آن نهاد و یا کسب و کارهای مرتبط با آن با مشکلات متعدد و جدی روبرو خواهند شد. یکی از راه‌های تأمین مالی کسب‌ و کارها، به خصوص برای نهادها و شرکت‌های دولتی، اخزا است.  در این مقاله قصد داریم به بررسی اخزا چیست پرداخته و شما را با ویژگی‌های اخزا آشنا کنیم.

اخزا چیست؟

اخزا چیست؟!

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، یکی از اصلی‌ترین مباحث در هر کسب و کار و یا نهاد و شرکت خصوصی و یا دولتی تأمین منابع مالی مورد نیاز آن نهاد و یا کسب وکار است. اگر این نیاز از راه‌های نادرست و غیراصولی تأمین گردد، می‌تواند نتایج زیان‌بار و غیرقابل جبرانی برای فرد و یا جامعه به همراه داشته و باعث واردشدن خسارت به سایر احاد جامعه شود. یکی از راه‌هایی تأمین این منابع، انتشار اوراق قرضه‌های دولتی و یا اسناد خزانه اسلامی که به آن اخزا گفته می‌شود، است.

حال این سؤال مطرح می‌شود که اخزا چیست؟ اخزا در حقیقت نوعی اوراق بهادار است که به وسیله دولت‌ها برای تأمین منابع و مخارج مالی مورد نیاز نهادها یا کسب و کارها منتشر شده و به کنترل اقتصاد کشور توسط دولت‌ها کمک زیادی می‌کند. هدف از انتشار اخزا جبران کسری و کمبود بودجه و مخارج دولت در کشور است.

در واقع می‌توان گفت دولت با اخزا بدهی‌های خود را به آینده موکول کرده و به تعویق می‌اندازد. در واقع هدف اصلی انتشار اخزا در سرتاسر جهان، کنترل بازار پولی آن کشور و اقتصاد است. به طور کلی می‌توان گفت هدف اصلی به وجود آمدن اخزا و ماهیت وجودی آن، برای کنترل تورم و جلوگیری از افزایش نقدینگی در کشور است.

ویژگی‌های اسناد خزانه دولتی یا اخزا

اعتبار اخزا

حال که با مطالعه مطالب بالا تا حدودی با مفهوم اسناد خزانه اسلامی آشنا شده و پی بردیم که اخزا چیست، بهتر است به بررسی ویژگی‌های اخزا پرداخته و آن‌ها را بیان کنیم. اخزا توسط وزارت اقتصاد و امور دارایی کشور منتشر شده و سازمان برنامه و بودجه ضامن تایید و پرداخت آن است. دقت کنید که قبل از سرمایه‌گذاری و خرید در این بازار، باید نسبت به ویژگی‌های این بازار اطلاع پیدا کرده و به اصطلاح چم و خم این بازار و کار با اوراق خزانه اسلامی را بشناسید. یکی از این ویژگی‌ها، سررسید این اوراق است که بازه یک تا سه ساله را در بر گرفته و دارای بازپرداخت چند ساله است.

بازپرداخت این اوراق نیز در تاریخ سررسید که توسط سازمان برنامه و بودجه تأیید شده است، صورت پذیرفته و این اوراق در تاریخ مذکور حتما پرداخت می‌شوند. جالب است بدانید، اخزا سود میان‌دوره‌ای نداشته و بازدهی آن از تفاوت قیمت خرید و قیمتی که در زمان سررسید وجود دارد، تأمین می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که اسناد خزانه اسلامی از هزینه مبادلاتی بسیار پایینی برخوردار بوده و خرید و فروش اوراق آن معاف از مالیات است. این اوراق علاوه‌بر به تعویق انداختن بدهی‌های دولت، موجب کاهش تورم نیز شده و برای اقتصاد کشور بسیار مفید هستند.

دیگر ویژگی اوراق اخزا، اطمینان و امنیت بالا آن‌ها است. دارندگان و صاحبان اخزا طرف حسابشان دولت اسلامی بوده و خرید و نقدشدن اخزا آن‌ها توسط دولت در سررسید تعیین‌شده قبلی، تضمین شده است. جالب است بدانید بانک مرکزی کشور نیز ضامن پرداخت اخزا به شمار رفته و در صورتی که دولت به هر دلیلی نتواند در زمان سررسید اخزا را پرداخت کند، بانک مرکزی وظیفه پرداخت این بدهی را برعهده داشته و حتما این بدهی دولت را پرداخت می‌کند. علت این امنیت و پرداخت قطعی هم در ایجاد و جلب رضایت دارندگان اخزا برای استفاده مجدد از این اوراق پرکاربرد برای دولت است.

اخزا دارای مزایا زیادی بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی همچون معافیت مالیاتی، بازدهی تضمینی، ریسک پایین و نقدشوندگی بالا برای سرمایه‌گذاران و … اشاره کرد. همچنین این اوراق با درنظرگرفتن کامل موازین شرعی، برنامه‌ریزی و طراحی شده است و کسب سود از آن‌ها هیچ‌گونه مشکلی نداشته و بلامانع است و یکی از سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک و منطقی در کشور به حساب می‌آید.

ریسک خرید اخزا

نتیجه‌گیری

یکی از راه‌های تأمین منابع مالی مورد نیاز برای انواع نهادها، شرکت‌ها و کسب و کارها اسناد خزانه اسلامی یا همان اخزا است. در پاسخ به سؤال اخزا چیست باید بگوییم اخزا در حقیقت نوعی اوراق بهادار است که به‌ وسیله دولت‌ها برای تأمین منابع مالی مورد نیاز نهادها و یا کسب و کارها منتشر می‌شود. هدف اصلی از انتشار اخزا، جبران کسری و کمبود بودجه و مخارج دولت در کشور و کنترل تورم است. از مزایای اخزا می‌توان به کنترل تورم، معافیت مالیاتی، بازدهی تضمینی، ریسک پایین و نقدشوندگی بالا برای سرمایه‌گذاران و … اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی اخزا چیست پرداخته و شما را با ویژگی‌های اخزا آشنا کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

413 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط