راهنمای خرید کابل اعلام حریق

راهنمای خرید کابل اعلام حریق مس؛ مهم ترین نکات

250 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید در زمان خرید کابل اعلام حریق مس باید چه نکاتی را رعایت کنید؟ به نظر شما مهم‌ترین موضوعات در راهنمای خرید کابل اعلام حریق مس چه هستند؟ با کمک اطلاعاتی که در این راهنما جمع‌آوری شده است، می‌توانید بهترین کابل نسوز را برای مجموعه مورد نظر خود خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

راهنمای خرید کابل اعلام حریق مس؛ نگاهی بر چیستی کابل نسوز

راهنمای خرید کابل اعلام حریق مس

ابتدایی‌ترین موضوع در راهنمای خرید کابل اعلام حریق مس آشنایی با چیستی این کابل‌ها است. منظور از کابل‌ اعلام حریق در حقیقت کابلی به همراه هادی مسی خشک یا افشان بوده که قادر است با تکیه بر ساختار خود در بازه زمانی مشخص، مقدار حرارت از پیش تعریف شده‌ای را تحمل کند. این دسته از کابل‌ها به علت خاصیت نسوز بودن در سیستم اعلام و اطفاء حریق اماکنی مثل انبارها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها، منازل مسکونی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مورد بعدی که بایستی در راهنمای خرید کابل اعلام حریق مس مد نظر قرار داد این است که کابل‌های مذکور به این شکل عمل می‌کنند که سیگنال‌های مربوطه از آتش سوزی را به سیستم اطفاء ارسال کرده و به این طریق سیستم اطفاء موجب به صدا در آوردن آژیرها شده و در نهایت افراد حاضر در محل از وجود آتش سوزی باخبر خواهند شد.

کابل‌های مذکور از جمله پرکاربردترین تجهیزات در اعلام و اطفاء حریق به حساب می‌آیند؛ چرا که موظف هستند قبل از رسیدن نیروهای آتش نشانی، آتش سوزی را کنترل کنند. توجه داشته باشید که اگر کابل مذکور در همان لحظات اولیه شروعِ آتش سوزی دچار سوختگی شود، سیستم اعلام و اطفاء حریق از مدار خارج خواهد شد.

نکته دیگری که بایستی در راهنمای خرید کابل اعلام حریق مس مد نظر داشته باشید این است که کابل‌های مذکور بایستی به گونه‌ای تولید شده باشند که در برابر شعله مقاومت بالایی از خود نشان داده و از گسترش آتش نیز ممانعت کنند. افزون بر این، کابل‌های مذکور در صورت سوختگی نباید موجب انتشار دود سمی یا هالوژن شوند؛ چرا که هالوژن یا همان دود سمی می‌تواند علاوه بر آتش سوزی موجب مشکلات تنفسی نیز شود.

ویژگی‌های بهترین کابل اعلام حریق

  • بهترین کابل اعلام حریق بایستی تحمل دمایی بالایی داشته و در صورت قرارگیری در معرض آتش شعله‌ور نشود.
  • بهترین کابل اعلام حریق بایستی از انتشار آتش ممانعت کند.
  • این دسته از کابل‌ها بایستی که دارای استانداردهای لازم IEC 60331 و BS 6387 باشند.
  • ضخامت این دسته از کابل‌ها و همچنین قطر آن‌ها بایستی استاندارد باشد.

راهنمای خرید کابل اعلام حریق مس؛ مهم‌ترین نکات خرید

راهنمای خرید کابل اعلام حریق مس

کابل اعلام حریق شیلددار

منظور از کابل‌های اعلام حریق شیلددار در حقیقت کابل‌هایی بوده که علاوه بر ساختار معمولی که داشته، به یک لایه اضافی تحت عنوان شیلد نیز مجهز شده‌اند. شیلدهای مذکور از کابل‌های اعلام حریق در مقابل عوامل محیطی و دریافت نویز و اختلال محافظت خواهند کرد. چنان‌چه کابل در محیطی با نویز بالا قرار بگیرد، شیلد مانع از دریافت امواج مذکور خواهد شد.

همچنین، اگر کابل کشیده شده یا دچار پارگی شود، شیلد می‌تواند اتصال را پایدار نگه دارد. با توجه به این ویژگی، شیددار یا بدون شیلد بودن کابل بسیار حائز اهمیت است و بایستی در راهنمای خرید کابل اعلام حریق مس مورد توجه قرار گیرد.

روکش کابل‌های اعلام حریق

مورد بعدی که بایستی در راهنمای خرید کابل اعلام حریق مس مورد توجه قرار گیرد، روکش کابل است. روکش سیلیکونی می‌تواند بهترین روکش برای این کابل‌ها باشد؛ چرا که سیلیکون عایق بسیار خوبی برای آتش سوزی به حساب می‌آید. البته قابل ذکر است که در این کابل‌ها گاهاً از روکش‌های دیگری هم‌چون LSZH یا LSOH نیز استفاده می‌شود. این دسته از روکش‌ها در زمان سوختن موجب انتشار دود سمی نخواهند شد؛ چرا که در فرآیند تولید آن‌ها از هالوژن بهره‌گیری نشده است.

خاصیت ضد انتشار آتش

کابل‌های اعلام حریق از انتشار آتش و گسترش آن به خوبی جلوگیری خواهند کرد. کابل‌های مذکور موجب کاهش خسارات ناشی از سوختگی شده و در نهایت باعث افزایش ایمنی مجموعه خواهند شد.

ضد حریق بودن کابل اعلام حریق

ویژگی بعدی که در زمان خرید کابل‌های نسوز باید در نظر داشته باشید، خاصیت ضد حریق بودن آن است. معمولاً کابل‌های مذکور به گونه‎‌ای طراحی و تولید شده‌اند که می‌توانند در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهند. ناگفته نماند که روکش و عایق کابل‌های مذکور نیز بایستی در برابر آتش مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

توجه داشته باشید که بهره‌گیری از چنین کابل‌هایی موجب جلوگیری از نفوذ آتش به بخش‌های دیگر شده و از سلامت تجهیزات دیگر نیز محافظت خواهد کرد. در سیستم اعلام حریق بایستی که تجهیزاتی مثل دتکتور و آژیر همواره فعال باشند؛ به همین خاطر از کابل‌های ضد حریق بهره‌گیری می‌شود.

 کم دود بودن کابل اعلام حریق

مورد بعدی که بایستی در راهنمای خرید کابل اعلام حریق مورد توجه قرار دهید، کم دود بودن کابل مورد نظر است. پیشنهاد می‌شود به سراغ کابل‌هایی بروید که در زمان سوختن دود بسیار کمی را تولید کرده و یا این که اصلاً موجب انتشار دود نشوند. همان‌طور که می‌دانید یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در زمان آتش سوزی پیش می‌آید، وجود دود بسیار زیاد بوده که می‌تواند راه خروج را مسدود کرده و دیدِ واضح را از افراد بگیرد. چنان‌چه کابل‌های اعلام حریق استفاده شده در سیستم نیز از خود دود تولید کنند، این مشکل دو برابر خواهد شد.

کیفیت و استاندارد کابل اعلام حریق

مورد بعدی که بایستی در زمان خرید کابل اعلام حریق در نظر داشته باشید، کیفیت و استاندارد بودن کابل مورد نظر است. از جمله اصلی‌ترین عواملی که باعث بهبود کیفیت یک کابل می‌شود، مراحل تولید آن است. همچنین، ضخامت عایق، روکش کابل و درصد مس استفاده شده در ساختار این محصولات نیز بایستی که کاملاً استاندارد باشد. شایان ذکر است که استاندارد بودن موارد مذکور موجب افزایش کیفیت کابل خواهد شد.

سخن پایانی

در راهنمای خرید کابل اعلام حریق مس دانستیم که این دسته از سیم و کابل‌های موجود در بازار دارای خاصیت ضد آتش بوده و می‌توان از آن‌ها در سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق بهره برد. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون راهنمای خرید کابل اعلام حریق مس در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

250 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط