راهنمای خرید سیم افشان رنگی

راهنمای خرید سیم افشان رنگی

448 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید در زمان خرید سیم افشان رنگی چه مواردی را باید رعایت کرد؟ به نظر شما مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید سیم افشان رنگی چه هستند؟ سیم افشان رنگی از جمله سیم‌های پرمصرف در صنعت برق بوده که متشکل از چندین رشته فلزی هادی الکتریسیته نازک با پوششی از جنس پی وی سی است. در ادامه این راهنما برای تجربه خریدی آگاهانه شما را با این محصول بیش‌تر آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید سیم افشان رنگی؛ معرفی محصول

ویژگی‌های سیم افشان رنگی

آشنایی با چیستی سیم افشان رنگی یکی از مهم‌ترین مواردی بوده که بایستی در راهنمای خرید سیم افشان رنگی به آن بپردازیم. به طور کل منظور از سیم افشان رنگی، هر نوع سیم و کابل انعطاف‌پذیری بوده که در مقایسه با کابل‌های عادی تعداد رشته سیم بیش‌تری دارد.

به عنوان مثال اگر یک کابل مجهز به چهار رشته سیم تک رشته‌ای باشد، نمی‌توان آن را در دسته سیم‌ و کابل‌های افشان قرار داد، اما چنان‌چه همان چهار سیم مجهز به چندین رشته سیم باریک در ساختار خود باشند، می‌توان گفت جزو سیم‌های افشان به حساب می‌آیند.

آشنایی با کاربرد این محصولات یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی بوده که بایستی در راهنمای خرید سیم افشان رنگی مورد بررسی قرار گیرد. این دسته از تجهیزات در ساختمان‌سازی و امورات صوتی و تصویری به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیم افشان رنگی متشکل از یک هسته مرکزی بوده که این هسته از ماده رسانایی هم‌چون مس تولید شده و به دور آن عایق کشیده شده است. جالب است بدانید که این عایق به منظور محافظت از هسته در یک غلاف سخت قرار داشته و به منظور افزایش محافظت و همچنین ممانعت از اکسیداسیون کل سیم با روکش پلاستیکی پوشیده می‌شود.

ساختار سیم افشان رنگی

مورد بعدی که بایستی در راهنمای خرید سیم افشان رنگی مورد بررسی قرار گیرد، ساختار این محصولات است. سیم و کابل‌های افشان رنگی دارای یک غلاف بیرونی و هادی یا مغزی فلزی هستند. به طور معمول، غلاف استفاده شده در ساختار این کابل‌ها از روکش پی وی سی بوده و برای غلاف از جنس آلومینیوم به منظور حفاظت الکترومغناطیسی بهره‌گیری می‌شود. چنین ساختاری موجب می‌شود که کابل مقاومت بسیار بیش‌تری از خود نشان داده و در برابر هرگونه حادثه‌ای بتواند پایداری خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کند.

راهنمای خرید سیم افشان رنگی؛ مشخصات بهترین سیم افشان رنگی

سیم افشان رنگی

این دسته از محصولات را می‌توان بر حسب استانداردهای ملی ایران با دو کد مشخصه معرفی کرد:

  • کد مشخصه 06 (607) ISIRI: این کد مشخصه شامل سطح مقطع 5 و 00.75 و 1 میلی‌متر مربع و ولتاژ نامی 300 تا 500 ولت می‌شود.
  • کد مشخصه 02 (607) ISIRI: کد مشخصه مذکور شامل سطح مقطع 1.5 تا 240 میلی‌متر مربع و ولتاژ نامی 450 تا 750 ولت می‌شود.
  • هادی این سیم از جنس مس آنیل کاری شده کلاس 5 است.
  • روکش استفاده شده در ساختار سیم افشان رنگی از جنس پی وی سی است.
  • ولتاژ اسمی این محصول 300 الی 500 و ولتاژ نامی آن 450 الی 750 ولت در نظر گرفته می‌شود.
  • این محصول بر اساس استانداردهای ملی ایران با شماره ایزو ۳۰۸۴ و استاندارد بین‌المللی ایکو ۶۰۲۲۸ تولید و عرضه شده است.
  • حداکثر دمای کارکرد این محصول 70 درجه سانتی‌گراد است.

راهنمای خرید سیم افشان رنگی؛ مهم‌ترین نکات خرید

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بایستی در راهنمای خرید سیم افشان رنگی مد نظر قرار دهید، استاندارد سیم و کابل مورد نظر است. همان‌طور که گفته شد، استانداردهای در نظر گرفته شده بر هر نوع سیم و کابل از لحاظ استاندارد داخلی یا بین‌المللی با یک دیگر تفاوت دارد. در حقیقت یک‌سری از ویژگی‌های هر سیم و کابل مورد تأیید استانداردهای ایرانی بوده و مابقی ویژگی‌ها مورد تأیید استانداردهای بین‌المللی است.

توصیه می‌شود که در زمان خرید سیم افشان رنگی حتماً به وجود علامت استاندارد ملی بر روی محصول دقت داشته باشید. همچنین این مورد را نیز فراموش نکنید که فاصله بین علامت‌های استاندارد نباید بیش از 27.5 سانتی‌متر باشد. علاوه بر بررسی استاندارد بودن محصول، لازم است که از اعتبار برند تولیدکننده آن نیز اطمینان حاصل کنید.

همان‌طور که می‌دانید برندهای مختلفی در زمینه طراحی و تولید انواع سیم و کابل در بازار در حال فعالیت هستند که هر کدام از آن‌ها یک سری ویژگی خاص دارند. برای تشخیص بهترین سیم افشان رنگی موجود در بازار در درجه اول بایستی از اعتبار برند تولیدکننده آن مطمئن شده و بعد اقدام به ثبت سفارش کنید.

علاوه بر این، توجه به این نکته نیز ضروری بوده که هر یک از سیم و کابل‌های افشان موجود در بازار دارای یک شناسنامه مخصوص هستند که در این شناسنامه اطلاعات مورد نیاز درباره محصول درج شده است؛ از جمله اطلاعاتی که می‌توانید با خرید سیم افشان رنگی اورجینال به آن‌ها دسترسی داشته باشید، نوع سیم، برند، تاریخ تولید محصول، کد استاندارد و متراژ آن است.

مصارف سیم افشان رنگی

اگر قصد خرید سیم افشان رنگی را داشته باشید، باید بدانید که از این محصول در چه شرایطی می‌توان استفاده کرد. این محصولات جزو سیم و کابل‌های چندمنظوره به حساب می‌آیند؛ به همین دلیل مصارف زیادی در صنعت سیم و کابل دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • استفاده در سیم کشی ساختمان‌های مختلف
  • استفاده در وسایل الکترونیکی
  • استفاده در شبکه
  • در شبکه‌های کامپیوتری و دوربین‌های مداربسته
  • در صنعت رسانه و همچنین مهندسی صدا

عوامل موثر بر قیمت سیم افشان رنگی

مورد بعدی که باید در راهنمای خرید سیم افشان رنگی مورد بررسی قرار گیرد، فاکتورهای موثر بر قیمت این محصولات است. در حالت کلی نمی‌توان یک قیمت واحد برای سیم افشان رنگی تعیین کرد؛ چرا که عوامل مختلفی در تعیین قیمت این محصول مو‌ثر هستند. از جمله این عوامل می‎توان به کشور تولیدکننده، مشخصات محصول، نوسانات ارز، هزینه‌های تولید، میزان عرضه و تقاضا، هزینه باربری و… اشاره داشت.

سخن پایانی

در راهنمای خرید سیم افشان رنگی دانستیم که این محصول کاربری‌های مختلفی داشته و عوامل مختلفی هستند که می‌توانند بر قیمت آن تأثیرگذار باشند. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم افشان رنگی در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

448 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

نظر خود را بیان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط