راهنمای خرید کابل کواکسیال مس

راهنمای خرید کابل کواکسیال مس؛ بررسی مهم‌ترین نکات خرید

324 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید در زمان خرید کابل کواکسیال مس بایستی چه مواردی را مد نظر قرار داده و رعایت کنید؟ با کابل‌های کواکسیال تا چه حد آشنایی دارید؟ یکی از تجهیزات بسیار ضروری و کاربردی برای انواع مختلف وسایل برقی نظیر تلویزیون، کابل کواکسیال است. اگر قصد خرید کابل کواکسیال مس را دارید، بایستی مواردی را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین نمونه از این کابل را خریداری کنید.

هر آن چه که باید درباره خرید کابل کواکسیال مس بدانید!

ویژگی‌های مهم کابل کواکسیال مس

کابل کواکسیال چیست؟

پیش از این که به سراغ بررسی مهم‌ترین نکات برای خرید این کابل برویم، بایستی با چیستی کابل‌های کواکسیال کمی بیش‌تر آشنا شویم. کابل کواکسیال یک نوع کابل مسی به حساب آمده که دارای یک رسانای داخلی، یک عایق و یک رسانای نازک است. به لطف اجزایی که در ساختار این کابل‌ها به کار رفته، از تداخل سیگنال‌ها جلوگیری خواهد کرد. در واقع، مغزی مسی استفاده شده در ساختار این کابل موجب می‌شود که داده‌ها با سرعت بسیار بالاتری انتقال پیدا کنند.

انتقال داده‌ها نیز بایستی به گونه‌ای صورت بگیرد که فاکتورهای محیطی مخرب بر روی آن هیچ‌گونه تأثیر منفی نداشته باشد. از آن جایی که کابل‌های کواکسیال ساختار ویژه‌ای دارند، معمولاً طرفداران بسیار زیادی داشته و به همین خاطر کابل‌های قدیمی را عمدتاً با این مدل کابل‌ها تعویض خواهند کرد.

نگاهی بر ساختار کابل کواکسیال

کابل کواکسیال مس

به طور کلی کابل‌های کواکسیال از اجزای مختلفی نظیر غلاف، شبکه بافته، عایق و رسانا تولید می‌شوند. بیرونی‌ترین قسمت این کابل‌ها، غلاف بوده که از کابل در برابر آسیب‌های فیزیکی محافظت خواهد کرد. دومین لایه از این کابل، شبکه بافته شده بوده که وظیفه دارد از سیگنال در برابر نویزهای خارجی و تداخلات سیگنالی مراقبت کند. لایه سوم عایق بوده که هدف استفاده از آن حفاظت از هسته یا مغزی کابل است. قابل ذکر بوده که عایق بین شبکه بافته و هسته قرار داده شده تا از اتصال کوتاه مابین آن‌ها جلوگیری به عمل آورد.

بخش آخر کابل‌های کواکسیال، رسانا بوده که وظیفه دارد سیگنال را منتقل کند. به طور معمول رسانای استفاده شده در ساختار کابل‌های کواکسیال از نوع تک هسته‌ای یا چند هسته‌ای است. کابل‌های تک هسته‌ای معمولاً مسی بوده و کابل‌های چند هسته‌ای عمدتاً از رشته‌های نازک فلزی تولید می‌شوند.

انواع کابل کواکسیال

یکی از اصلی‌ترین مواردی که بایستی در زمان خرید کابل کواکسیال مس به آن توجه داشته باشید، آشنایی با انواع مختلف این کابل است. در حالت کلی می‌توان کابل‌های کواکسیال را به دو دسته کلی تقسیم‌بندی نمود. این دو دسته عبارتند از:

کابل کواکسیال نوع Thick net

این مدل از کابل‌های کواکسیال قطری در حدود 0.5 اینچ داشته و اصلی‌ترین ویژگی آن‌ها انعطاف‌پذیری بالا است. از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توانیم برای کابل‌های مذکور برشماریم، هسته مسی ضخیم آن‌ها بوده و به همین خاطر آن‌ها را تحت عنوان Thick net می‌شناسند. اگر به دنبال خرید کابل کواکسیال مس برای مسیرهای طولانی هستید، این کابل به دلیل آن‌ که قادر است سیگنال‌ها را در فواصل طولانی به شکلی بهتر انتقال دهد، گزینه‌ای مناسب به حساب خواهد آمد.

کابل کواکسیال نوع Thin net

کابل‌های کواکسیال مذکور قطری برابر با 0.25 اینچ داشته و میزان انطعاف‌پذیری آن‌ها در مقایسه با مدل قبلی بیشتر است؛ به همین خاطر می‌توان با آن‌ها بسیار راحت‌تر کار کرد. چنانچه قصد خرید کابل کواکسیال مس را داشته باشید، بایستی بدانید که این مدل کابل کواکسیال تنها قادر است که سیگنال را تا مسافت 185 متری منتقل کند. هسته مرکزی این مدل کابل معمولاً به صورت مفتول بوده و برای استفاده در شبکه‌های با اتصال مستقیم به کارت شبکه گزینه‌ای مناسب به حساب خواهد آمد.

علاوه بر دسته‌بندی بالا، قابل ذکر بوده که این مدل از کابل‌ها در انواع دیگر با نام‌های متفاوت نیز در بازار موجود بوده که شما بایستی به عنوان یک خریدارِ آگاه، با تمامی آن‌ها آشنا باشید:

  • کابل RG8: میزان امپدانس کابل مذکور 50 اهم بوده و دارای هسته ضخیمی در حدود 2.17 میلی‌متر است؛ به همین خاطر استفاده از آن در محیط‌های بیرونی پیشنهاد می‌شود؛
  • کابل RG58: کابل مذکور دارای امپدانسی به اندازه 50 الی 52 اهم بوده و می‌توان از آن برای انتقال سیگنال‌های ضعیف‌تر بهره برد. علاوه بر این، کابل مذکور برای ارتباطات رادیویی نیز گزینه بسیار مناسبی است؛
  • کابل RG142: مغزی استفاده شده در ساختار این کابل به صورت مفتول بوده و دارای امپدانس حدوداً 50 اهم است؛
  • کابل RG174: فرکانس کابل مذکور 1 گیگاهرتز بوده و این محصول نیز دارای امپدانس 50 اهم است. به طور معمول از این مدل کابل در سیستم‌های مایکروویو و مدارات مخابراتی بهره‌گیری می‌شود؛
  • کابل RG178: این کابل مثل موارد قبلی برای کامپیوتر، تلویزیون و سایر دستگاه‌های الکترونیکی کارایی داشته و دارای امپدانس 50 اهم و ضخامت مغزی 1.80 میلی‌متر است؛
  • کابل RG179: کابل مذکور دارای امپدانس 75 اهم بوده و دارای قطر 2.5 میلی‌متر است. عمدتاً از این مدل کابل کواکسیال برای گیرنده‌های ارتباطی بهره‌گیری می‌شود؛
  • کابل RG179: مدل آخر معمولاً در سیستم‌های مخابراتی کارایی داشته و می‌توان از آن تا فرکانس 1 گیگاهرتز بهره برد. ناگفته نماند که امپدانس این مدل کابل نیز 50 اهم است.

مزایا و معایب کابل کواکسیال

یکی دیگر از مواردی که بهتر است پیش از خرید کابل کواکسیال مس مورد بررسی قرار دهید، مزایا و معایبی بوده که در اثر خرید این محصول عایدتان می‌شود. اصلی‌ترین مزیت خرید این کابل محافظت آن در برابر تداخلات سیگنالی است؛ به همین خاطر می‌توان با کمک آن تصاویر تلویزیون را بسیار راحت‌تر دریافت کرد.

افزون بر این، قیمت این مدل کابل نیز بسیار مناسب بوده و نسبت به کابل با زوج سیم به هم تابیده، پهنای باند بیش‌تر حدوداً 300 مگاهرتز را فراهم می‌کند. اگر قصد خرید کابل کواکسیال مس را دارید، باید بدانید که اگر این کابل در معرض آفتاب قرار بگیرد، به احتمال زیاد روکش بیرونی آن پوسیده شده و بایستی که اقدام به تعویض کابل کنید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با کابل کواکسیال، به بررسی مواردی که پیشنهاد می‌شود قبل از خرید کابل کواکسیال مس مد نظر داشته باشید نیز پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با کابل‌ کواکسیال مس دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

324 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط