راهنمای خرید سیم مس ارت روکشدار

راهنمای خرید سیم مس ارت روکشدار؛ بررسی مهم‌ترین نکات خرید

240 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل

آیا می‌دانید در زمان خرید سیم مس ارت روکشدار بایستی چه مواردی را مد نظر قرار دهید؟ به نظر شما بهترین سیم مسی ارت روکشدار چه خصوصیاتی دارد؟ سیم ارت یک سیم اضافه در مدارات الکتریکی بوده که تحت عنوان سیم اتصال به زمین نیز شناخته می‌شود. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با این سیم، به بررسی ویژگی‌های مختلف آن نیز می‌پردازیم تا بتوانید در زمان خرید بهترین نمونه از آن را خریداری کنید.

هر آنچه که باید درباره خرید سیم مس ارت روکشدار بدانید!

سیم مس ارت روکشدار

معرفی سیم مس ارت روکشدار

پیش از این که بخواهیم به بررسی نکات خرید سیم مس ارت روکشدار بپردازیم، در ابتدا خوب است که نگاهی بر چیستی این سیم داشته باشیم تا بتوانیم خریدی آگاهانه‌تر را تجربه کنیم. این نوع از سیم که تحت عنوان سیم اتصال به زمین نیز شناخته شده، عمدتاً با هدف افزایش ایمنی و محافظت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور معمول، سیم‌های ارت از خروجی وسیله‌های الکتریکی به منظور تخلیه جریان برق به زمین کارایی دارند. اگر بخواهیم به بیان ساده‌تر یک تعریف از سیم مس ارت روکشدار به شما ارائه دهیم، باید گفت که منظور از سیم ارت یک رسانای فلزی بوده که موجب می‌شود جریان نشتی حاصل از تجهیزات الکتریکی به زمین هدایت شده و در نهایت از هرگونه خطری مثل برق‌گرفتگی جلوگیری به عمل آید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که بایستی در زمان خرید سیم مس ارت روکشدار مد نظر داشته باشید این است که سیم‌های مذکور دارای ویژگی‌های خاصی هستند که از جمله اصلی‌ترینِ آن‌ها می‌توان به ابعاد و جنس منحصربه‌فرد اشاره داشت. این سیم‌ها در حالت کلی از دو متریالِ رایج تحت عنوان آلومینیوم و مس تولید شده که هر کدام از آن‌ها بر حسب مصارفی که داشته به کار گرفته می‌شوند.

توجه داشته باشید که ابعاد سیم‌های ارت با در نظر گرفتن مواردی مثل مقاومت‌های ظاهری، تنش‌های مکانیکی هادی، دما، تنش‌های الکترومکانیکی، افت ولتاژ و مواردی از این دسته مشخص می‌شود. در صنایع گوناگون هم‌چون صنایع قدرتی، وجود سیم‌های ارت بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که جریان برقِ قدرتمند در مقایسه با ولتاژها و جریان‌های معمولی به مراتب خطرناک‌تر است.

برای تأمین ایمنی در بخش صنایع ساختمان‌های مسکونی و اماکن تجاری و مواردی از این قبیل، از سیم اتصال به زمین بهره‌گیری می‌شود. قابل ذکر بوده که خرید سیم مس ارت روکشدار و بهره‌گیری از آن در کشورهای پیشرفته یکی از الزامات و حتی استانداردهای سیم‌کشی مسکونی و شهری به حساب می‌آید.

ضرورت خرید سیم مس ارت روکشدار

استاندارد خرید سیم مس ارت روکشدار

آیا می‌دانید که اگر سیم مس ارت روکشدار وجود نداشته باشد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در صورت بروز خطا، فلز خارجی دستگاه برق‌دار شده و بر اساس این که شخص با کدام بخش از مدار داخلی و بدنه در تماس باشد، اندازه ولتاژ یک فرد ایستاده نسبت به زمین الی 230 ولت خواهد بود. چنان‌چه فلز زمین نباشد و فردی دستگاه را لمس کند، جریان برق از بدن به زمین منتقل خواهد شد.

البته اگر فرد خوش‌شانس باشد و در آن موقع کفش‌های پلاستیکی پوشیده و بر روی زمین خشک ایستاده باشد، احتمال این که فقط احساس سوزن سوزن شدن را تجربه کند زیاد خواهد بود.

چنان‎‌چه هوا مرطوب و دستان فرد خیس و در خارج از منزل ایستاده باشد، در چنین شرایطی احتمالاً فرد دچار شوک الکتریکی بسیار شدیدی خواهد شد. اگر یک دست دستگاه و در دست دیگر یک وسیله زمین شده (نظیر لوله، شوفاژ، تیر و غیره) باشد، جریان برق از قلبِ او گذر کرده و می‌تواند موجب اتفاقات بسیار ناگواری گردد؛ به طوری که اگر فرد دچار بیماری قلبی نیز باشد احتمال مرگ او نیز وجود خواهد داشت.

انواع سیم مس ارت روکشدار

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که بایستی در زمان خرید سیم مس ارت روکشدار مد نظر داشته باشید، انواع مختلف این محصول است. در حالت کلی سیم‌های مسی ارت روکشدار در بازار به دو شکل سبز و زرد قابل تولید و خرید هستند.

این سیم‌ها در دو مدل مفتولی و افشان قابل سفارش خواهند بود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد؛ به عنوان مثال نوعِ افشان در مقایسه با نوع مفتولی انعطاف‌پذیری بیش‌تری از خود نشان داده و در مقابل نوع مفتولی مقاومت و استحکام بیش‌تری می‌تواند داشته باشد.

مهم‌ترین نکات استفاده از سیم مس ارت روکشدار

پس از خرید سیم مس ارت روکشدار نوبت به ایمنی و اصول استفاده از این محصول می‌رسد. هنگامی که قصد استفاده از این مدل سیم را دارید، بایستی یک سری نکات را مد نظر داشته باشید تا بتوانید از هرگونه حادثه جلوگیری کنید. این نکات عبارتند از:

  • هنگامی که به هر دلیلی عایق سیم ارت در دستگاه الکتریکی دچار آسیب‌دیدگی شده باشد، چنان‌چه سیم با بدنه فلزی دستگاه برخورد کند موجب برق‌گرفتگی یا حتی آتش سوزی خواهد شد؛ از این رو توصیه می‌شود که در چنین شرایطی به هیچ وجه دستگاه را لمس نکنید.
  • چنان‌چه مطمئن نیستید که دستگاه دارای سیم ارت بوده یا خیر، از متخصصینِ این حوزه درخواست کنید که سیستم مورد نظر را بررسی کنند. توصیه می‌شود که به هیچ وجه خودتان در این مورد دست به کار نشوید.
  • بسیاری از اوقات پیش آمده که افراد سیم ارت و نول را یکی می‌دانند؛ در حالی که هر یک از سیم‌های موجود مصارف مخصوص به خود را داشته و تنها شباهت آن‌ها در عدم وجود الکتریسیته است. کاربرد سیم نول در مدار برقراری ارتباط منفی در کنار ارتباط مثبت بوده که سیم فاز ایجاد کرده و بایستی بدانید که هیچ‌گونه نقش حفاظتی را ایفا نمی‌کند.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با سیم مس ارت روکشدار، به بررسی یک سری از مواردی که بایستی پیش از خرید سیم مس ارت روکشدار مد نظر داشته باشید نیز پرداختیم. افزون بر این، دانستیم که در صورت عدم وجود سیم مس ارت در ساختار یک سیستم، در صورت اضافه بار احتمال وقوع خطراتی نظیر برق‌گرفتگی، آتش سوزی و یا حتی مرگ افراد افزایش پیدا خواهد کرد. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با سیم ارت دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم‌های مسی ارت در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

240 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط