تولید سیم مس

تولید سیم مس؛ هر آنچه که باید در مورد تولید سیم مفتول مسی بدانید!

136 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید در فرآیند تولید سیم مس مفتولی چه مراحلی طی می‌شود؟ به نظر شما از مفتول مس چه استفاده‌هایی می‌توان کرد؟ در ادامه این راهنما ضمن آشنایی با مراحل تولید مفتول مس به مصارف این محصول نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آشنایی با مراحل تولید سیم مس مفتولی

تولید سیم مس

انواع سیم برق و مفتول‌های مسی از جمله محصولات پرکاربرد در صنعت الکترونیک به حساب می‌آیند. این محصولات متشکل از رشته فلزهای رسانا هستند که پس از مجهز شدن به عایق تبدیل به سیم برق می‌شوند. در حقیقت، بدون تولید مفتول مسی امکان جابه‌جایی جریان برق نخواهد بود. این محصولات در فرآیند تولید سیم پیچ‌ها، الکتروموتورها، سیم کشی تابلو برق و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرآیند تولید سیم مفتول مسی

مس فلزی بوده که بیش‌ترین کارایی را در صنعت الکترونیک دارد. این فلز که به عنوان بهترین هادی الکتریکی نیز شناخته شده به علت شکل‌پذیری بالایی که داشته بسیار پرطرفدار است. در بین تمامی تجهیزات برقی که به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم، سیم و کابل‌ها بیش‌ترین بهره را از مس برده‌اند. این فلز پرکاربرد که رنگ نسبتاً قرمزی داشته در جدول تناوبی با نماد Cu نمایش داده می‌شود. جالب است بدانید که عنصر مذکور جامد و قابل احتراق بوده و می‌توان آن را به صورت خالص در طبیعت پیدا کرد.

سیم و کابل‌ها عموماً دارای هادی‌های مسی یا آلومینیومی با عایق پی وی سی هستند. در کنار این محصولات، مفتول‌های مسی نیز به بازار عرضه می‌شوند که متشکل از رشته‌های مسی به صورت مفتول‌های خشک یا نیمه افشان هستند. عموماً محصولات حاصل از تولید سیم مس به شکل مفتول در فرآیند ساخت سیم پیچ‌ها و همچنین سیم کشی الکتروموتورها بیش‌ترین مصرف را دارند. علاوه بر این، از مفتول‌های مسی می‌توان به عنوان ماده اولیه در تولید سیم مسی برق نیز استفاده کرد.

در فرآیند ساخت این محصول 7 مرحله بایستی طی شود که در ادامه با این مراحل آشنا خواهیم شد:

مرحله اول تولید سیم مس (مفتول): استخراج، خرد و آسیاب کردن سنگ

در اولین قدم معادن مس موجود در کشور شناسایی شده و سنگ‌های مس از دل آن استخراج خواهند شد. سپس، سنگ‌های استخراج شده به واسطه دستگاه‌های خردکن تخصصی به قطعات ریزتر خرد شده و بعد در آسیاب پودر می‌شوند. قابل ذکر بوده که در طی انجام این مرحله سایر ناخالصی‌ها از فلز به طور کامل جدا خواهد شد.

مرحله دوم: فرآیند تبدیل سولفات به کاتد مس

در وهله بعدی کانه اکسید مس با استفاده از محلول اسیدی به طور کامل شسته شده و بعد محلول سولفات مس به دست می‌آید. مس بازیافتی در این مرحله از تولید سیم مس مفتولی، ذوب الکتریکی شده و تغییر شکل می‌دهد. در نهایت یون‌های خالص مس به صورت کاتد از چرخش الکترونیکی بین آندها به دست خواهند آمد.

مرحله سوم: کشیدن مس

مفتول‌های مسی در انواع سایزهای مختلف در بازار موجود هستند که هر یک از سایزهای مذکور حاصل از کشیده شدن مس‌ها خواهند بود. در این مرحله مس‌ها با کمک روان‌کننده‌ کشیده شده و سپس نازک و چکش‌خوار می‌شوند.

مرحله چهارم تولید سیم مس (مفتول): بازپخت، سرد و گرم کردن

تولید سیم مس

بعد از این که مس‌ها کشیده شدند، مفتول مسی برای تکمیل فرآیند تولید می‌بایست درون کوره قرار داده شده تا خاصیت انعطاف‌پذیری به خود بگیرد. لازم به ذکر بوده که حرارت کوره قابل تنظیم است و می‌توان آن را تا 1000 درجه فارنهایت افزایش داد. توجه داشته باشید که این مرحله در آب انجام می‌شود تا عمل اکسیداسیون صورت نگیرد. در حقیقت، آب باعث می‌شود که مفتول‌ها در طی این مرحله خنک و تمیز باقی بمانند.

مرحله پنجم: دسته‌بندی سیم مسی

بعد از این که سیم مفتول مسی فرآیند پخت و سرد و گرم شدن را پشت سر گذاشت، آن را بر حسب استانداردها و سایزهای مختلف دسته‌بندی خواهند کرد و هر یک از آن‌ها به بخش مشخصی از کارخانه ارسال می‌شود. پس از این که سیم‌ها به بخش‌های مشخص ارسال شدند، تمامی آن‌ها به منظور این که سطحشان بهبود پیدا کند تاب‌کاری خواهند شد.

مرحله ششم: فرآیند قلع‌کاری

به منظور افزایش میزان مقاومت سیم و کابل در فرآیند تولید سیم مس، مرحله‌ای به قلع‌کاری اختصاص داده می‌شود. در این مرحله آبکاری گرم و پاک‌شویی با استفاده از اسید انجام می‌شود؛ به این صورت که سیم‌های مسی بر روی قرقره به حرکت درآمده و بعد در حمام شیمیایی فرو برد می‌شوند. در نهایت سطح سیم‌ها به قلع آغشته شده و میزان مقاومت آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

مرحله هفتم؛ بافتن و عایق‌کاری

در مرحله نهایی، مفتول‌های سیم مسی که 6 مرحله قبلی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند به هم بافته خواهند شد. انجام این کار به واسطه اپراتور و گاهاً توسط ماشین‌های مخصوص صورت می‌گیرد. چنان‌چه محصول پس از طی کردن فرآیند تولیم سیم مس قرار باشد که به صورت مفتول مسی مورد استفاده قرار گیرد، کار ما تا این‌جا تمام شده است. اما چنان‌چه محصول مورد نظر قرار است که به صورت سیم یا کابل برق به بازار عرضه شود، لازم است که پس از بافته شدن مفتول مسی، عایق‌کاری انجام شود.

مصارف سیم مفتول مسی

مفتول مس علاوه بر صنعت برق در صنایع دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مصارف این محصول می‌توان به صنعت ساخت‌و‌ساز اشاره داشت. از آن‌جایی که مفتول‌های مسی از یک مرکز و هسته اصلی مسی برخوردار هستند، دارای بسیاری از خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خواهند بود. به همین خاطر می‌توان از این محصول در موارد زیر نیز استفاده کرد:

  • طراحی و اجرای نمای خارجی و داخلی ساختمان‌ها
  • استفاده در دیزاین و دکوراسیون خانه
  • فرآیند ساخت و اجرای انواع مختلف لوازم روشنایی مصرفی در ساختمان‌ها
  • بهره‌گیری از مفتول مسی در لوله‌کشی ساختمان‌ها
  • استفاده در سیم کشی و اتصالات ساختمان‌ها
  • استفاده در تأسیسات مرتبط با سیستم‌های تهویه هوای ساختمان
  • مصرف در خطوط هدایت بخار و آب در ساختمان‌ها
  • و…

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با مصارف مفتول مسی به معرفی و بررسی مراحل تولید سیم مس نیز پرداختیم. فلز مس از جمله پرکاربردترین و مهم‌ترین فلزات در صنعت الکترونیک به حساب آمده که علاوه بر مفتول مس در فرآیند تولید سیم و کابل برق نیز به وفور استفاده می‌شود. این فلز گران‌بها خاصیت رسانایی بالایی داشته و همچنین دارای قابلیت شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری است. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون مفتول‌های مسی و مصارف آن دارید؟ به نظر شما از این محصول می‌توان در چه موارد دیگری استفاده کرد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با فرآیند تولید سیم مس و مصارف این محصول با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

136 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط