قرقره سیم و کابل؛ آشنایی با انواع و کاربردها

1143 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید قرقره سیم و کابل چیست و از آن چه استفاده‌ای می‌شود؟ از جمله ابزارآلاتی که سبب سهولت در انجام کار در صنعت تولید سیم و کابل شده، ماشین‌های قرقره هستند. قرقره کابل یکی از پرفایده‌ترین و بهترین دستگاه‌هایی بوده که می‌توان از آن به منظور بالا یا پایین بردن وسایل یا جمع نمودن سیم‌ها استفاده کرد. به طور معمول از این وسیله پرکاربرد در امور مرتبط با ساختمان و برق بهره‌گیری می‌شود. قرقره‌های سیم و کابل در انواع مختلف با قابلیت‌ها و جنس‌های متفاوت در بازار موجود بوده و ما در این راهنما قصد داریم به معرفی هر کدام از آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد قرقره سیم و کابل بدانید!

انواع قرقره کابل پلاستیکی

معرفی قرقره سیم و کابل کابل

به طور کلی قرقره‌های کابل از جمله تجهیزاتی هستند که می‌توان با استفاده از آن‌ها سیم‌های صنعتی را به راحتی حمل کرد. در حقیقت هدف اصلی از طراحی و تولید این وسیله این است که حمل و نقل و سیم‌کشی سازماندهی شود. از قرقره‌های کابل می‌توان به منظور باز و سیم‌پیچی کردن کابل رسانا بهره‌گیری نمود. جالب است بدانید که اگر این وسیله از چندین پریز برخوردار باشد،

می‌توان به راحتی با کمک آن چندین وسیله کار را در یک ساختمان برق‌رسانی کرد. قابل ذکر بوده که قرقره کابل وسیله‌ای بوده که با استفاده از آن می‌توان اقلامی هم‌چون کابل، سیم، کاغذ و… را که دارای طول زیادی هستند، حابه‌جا یا جمع‌آوری کرد.

اگر از بهم ریختگی سیم و کابل‌ها خسته شده‌اید و به دنبال یک وسیله کاربردی برای حل این مشکل در کارگاه خود هستید، بدون شک قرقره سیم و کابل همان چیزی است که به آن نیاز دارید! قابل ذکر است که این دستگاه به عنوان یک ماشین ذخیره‌ساز در مدل‌های پیشرفته‌تر دارای حالت اتوماتیک نیز بوده و می‌تواند راندمان کار را به طرز چشم‌گیری افزایش داده و فضا را منظم کند.

انواع قرقره کابل

قرقره سیم و کابل

انواع مختلف قرقره‌کابل از نظر روش کار

به طور کل جمع شدن قرقره به 5 شیوه امکان‌پذیر است؛ این روش‌ها شامل قرقره‌های تاشو، اتصال زنده، قابل حمل، مونتاژ قرقره و قرقره ذخیره‌سازی می‌شوند. قرقره‌های تاشو یا جمع‌شونده برای جمع‌وجور کردن و حمل حجم بالایی از سیم و کابل‌ها به کار رفته و نوع قابل حمل آن از قابلیت جابه‌جایی برخوردار بوده و مجهز به یک دسته بالابر هستند.

قرقره‌هایی که تحت اتصال زنده شناخته می‌شوند، مجهز به نوعی سخت‌افزار بوده و تا موقعی که کابل بر روی حلقه قرار گرفته و یا روشن بوده، برق از آن عبور کرده و اختلالی در روند کار رخ نمی‌دهد. نوع پنجم قرقره‌های ذخیره‌سازی هستند که امکان حمل وسایل دیگری غیر از کابل نظیر طناب نیز به واسطه آن‌ها فراهم خواهد بود.

انواع مختلف قرقره کابل از نظر محور

این محصول از نظر محور نیز به دو دسته کلی ثابت و متحرک قابل تقسیم است:

  • قرقره ثابت

قرقره‌هایی که دارای یک محور ثابت بوده و این محور عملکردی هم‌چون تکیه‌گاه قرقره داشته باشد، تحت عنوان قرقره ثابت شناخته می‌شوند. این نوع از قرقره حول محور خود چرخیده و نیروی تولید شده در اثر این چرخش به منظور هدایت و جمع‌شوندگی طناب یا کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرقره‌های ثابت از قابلیت تغییر جهت و باز کردن کابل برخوردار بوده و در کنار داشتن مزیت مکانیکی می‌توانند نسبت به حرکت کابل وضعیت ثابت خود را حفظ کنند.

  • قرقره متحرک

قرقره کابل متحرک برخلاف مدل ثابت دارای محور آزاد بوده و برای حرکت در فضا آزادی کامل دارد. در سیستم طراحی این محصول یک سرکابل به صورت آزاد و سر دیگر ثابت خواهد بود. از سر متصل این کابل به منظور تولید نیرو استفاده شده و با کمک قرقره متحرک امکان افزایش نیرو با قابلیت مکانیکی و تبدیل آن به نوع دیگری از نیرو فراهم است.

انواع مختلف قرقره کابل از نظر جنس قرقره

قرقره سیم و کابل

  • قرقره‌های چوبی

قرقره‌های چوبی به عنوان نوعی از انواع قرقره سیم و کابل دارای سه مدل مختلف صادراتی، قرقره‌های سفر یک‌طرفه و قرقره‌هایی که بخش میانی آن‌ها از جنس استیل بوده، هستند. به طور معمول از قرقره‌های چوبی به منظور حمل و نقل سیم و کابل سنگین استفاده شده و جالب است بدانید که حتی می‌توان از آن‌ها به عنوان میز هم استفاده کرد!

  • قرقره‌های تخته چندلا

قرقره‌های تخته چندلا به منظور جابه‌جایی بارهای سبک‌تر کاربرد داشته و در مقایسه با قرقره‌های چوبی قیمت مقرون به صرفه‌تری دارند. قرقره‌های مذکور عموماً توسط برق‌کاران مورد استفاده قرار گرفته و برای ساخت آن‌ها از چوب‌های سبکی هم‌چون قان و تبریزی بهره‌گیری می‌شود. ناگفته نماند که این نوع از قرقره‌ها یک بار مصرف هستند.

  • قرقره‌های پلاستیکی

ایده‌آل‌ترین نوع قرقره سیم و کابل، قرقره پلاستیکی است؛ چرا که این نوع از قرقره‌های کابل قابل بازیافت بوده و سلامت محیط زیست را تهدید نمی‌کنند.

  • قرقره‌های استیل

نوع دیگری از قرقره‌های سیم و کابل هستند که به دلیل ساختار و ویژگی‌هایی که دارند می‌توان انتظار داشت که به زودی جایگزین قرقره‌های چوبی در صنعت شوند. قرقره‌های استیل از دوام و ماندگاری بالاتری در مقایسه با قرقره‌های چوبی برخوردار بوده و در بازه زمانی کوتاه‌ مدت دچار فرسودگی نخواهند شد؛ به همین خاطر ارزش این وسیله در دراز مدت نسبت به قرقره‌های چوبی بیش‌تر در نظر گرفته می‌شود.

مهم‌ترین نکات خرید قرقره سیم و کابل

قرقره سیم و کابل

توجه به مصارف قرقره

همان‌طور که گفته شد با استفاده از قرقره‌های کابل می‌توان به راحتی کابل یا طناب را جمع‌آوری کرده و از پیچ‌خوردگی آن جلوگیری نمود. پیش از خرید بهترین قرقره کابل لازم است که با کارایی آن آشنایی کامل داشته باشید. توجه کنید که تعداد پریز مورد نظر شما چه تعداد بوده و چه اندازه کابل برای جمع‌آوری مدنظر است. با توجه به این موارد و همچنین بر حسب نیاز خود می‌توانید بهترین نوع قرقره کابل را خریداری نمائید.

بررسی علائم ثبت شده بر روی قرقره

بر روی قرقره کابل می‌بایست اطلاعاتی نظیر وزن کل، متراژ کل، وزن خالص و همچنین سایز کابل درج شود. افزون بر این، مشخصات سازنده بر روی قرقره نشان‌دهنده اصل بودن کالا است.

سخن پایانی

قرقره سیم و کابل از جمله پرکاربردترین تجهیزات در صنعت تولید کابل بوده که می‌توان از آن به منظور جمع‌آوری سیم و کابل و نظم دادن و جلوگیری از پیچ‌خوردگی کابل بهره‌گیری کرد. این محصول در انواع مختلف در بازار موجود بوده که می‌توان بر حسب نیاز بهترین نمونه آن را خریداری کرد و مورد استفاده قرار داد. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون قرقره‌ سیم و کابل در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با انواع مختلف قرقره‌های کابل با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

1143 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط