کانکشن تابلو برق

کانکشن تابلو برق

1794 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از قسمت‌هایی که در ساخت ساختمان‌ها و یا مجتمع‌های بزرگ تعبیه می‌شود، تابلو برق می‌باشد. تابلو برق محفظه‌ای (گاهی فلزی و گاهی غیرفلزی) برای نصب تجهیزات الکتریکی ساختمان اعم از کلیدها، کنتورها، فیوزها، رله‌ها، کنترلرها، ترانسفورماتورها و … می‌باشد که نصب صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور خلاصه می‌توان گفت که به نصب صحیح تابلو برق، کانکشن تابلو برق و یا همان مونتاژ تابلو برق گفته می‌شود.

کانکشن تابلو برق چیست؟!

همانطور که گفته شد، تابلو برق محفظه‌ای برای نصب انواع تجهیزات الکتریکی و برقی ساختمان می‌باشد. تابلو برق، برق اصلی ساختمان را دریافت کرده و آن را در کل ساختمان پخش می‌کند. نصب صحیح این تابلو از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در صورتی که مشکلی در نصب تابلو به وجود آید احتمال بروز خطراتی همچون آتش‌سوزی بالا می‌رود، از این رو می‌بایست با دقت زیادی نصب شود.

کانکشن تابلو برق و یا همان مونتاژ تابلو برق عبارت است از نصب صحیح و درست المان‌های الکتریکی ساختمان طبق استانداردها و نقشه‌های نصب تابلو برق. کانکشن از ریشه کانکت (connect) به معنای متصل کردن است که در اینجا مفهوم از کانکشن همان اتصال صحیح و مناسب تجهیزات الکتریکی و تابلوی برق می‌باشد.

کانکت و اتصال صحیح المان‌های الکتریکی و برقی درون تابلو برق از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اتصال اشتباه تجهیزات برقی می‌تواند باعث بروز ایراد در سیستم برقی و الکتریکی ساختمان شود؛ از این رو نیاز است از فردی که تخصص این کار را دارد کمک گرفته شود که برای این کار می‌توانید از کانکشن کارهای تابلو برق بهره ببرید. در وقع می‌توان گفت افرادی که وظیفه نصب تجهیزات تابلو برق را دارند کانکشن کار تابلو برق هستند.

نمای کلی از کانکشن تابلو برق

نکات کانکشن تابلو برق

همان طور که گفته شد، کانکشن تابلوهای برق کار دقیق و مهمی بوده و باید نکات مهمی هنگام نصب رعایت شوند. در این قسمت به ذکر چندی از نکات مهم در نصب تابلوهای برق می‌پردازیم.

  • انتخاب تابلو برق مناسب: یکی از نکاتی که باید رعایت کرد انتخاب تابلو برق مناسب با محل قرارگیری تابلو است. محل نصب تابلو و شرایط کار می‌تواند در انتخاب نوع تابلو برق تعیین کننده باشد. برای انتخاب تابلو برق مناسب باید به جنس، نوع و ابعاد تابلوی برق توجه شود.
  • فاصله صحیح بین تابلوها: در صورتی که یک مجتمع بزرگ دارای دو یا چند تابلو برق باشد، نیاز است که این تابلوها از یکدیگر فاصله داشته و به یکدیگر متصل نباشند تا اختلالی در کارکرد هر کدام به صورت جداگانه ایجاد نشود.
  • چیدمان صحیح تجهیزات: می‌توان گفت که مهم‌ترین قسمت و نکته در نصب یا کانکشن تابلو برق، چیدمان مناسب و صحیح تجهیزات و المان‌های الکتریکی درون تابلوی برق می‌باشد. در صورتی که این چیدمان اشتباه باشد و یا اینکه تجهیزات به صورت جابه‌جا قرار داده شده باشند، مشکلات برقی زیادی ایجاد می‌شود از این رو توصیه می‌شود برای کانکشن تابلوهای برق از یک کانکشن کار ماهر استفاده شود.
  • جریان مناسب هوا: تابلو و نحوه قرارگیری المان‌های برقی باید به صورتی باشد که هوا در بین آن‌ها جریان داشته و در صورت داغ و یا گرم شدن هر یک از المان‌ها، هوا باعث خنک شدن قطعه و پایین آمدن دمای آن شود.
  • استفاده از فن: برخی از تابلوها که از تجهیزات زیادی برخوردار هستند و یا اینکه تابلو برق در قسمتی که نزدیک به گرماست قرار گرفته است، از فن برای خنک سازی قطعات درون تابلو استفاده می‌شود.
  • نام‌گذاری قطعات و سیم‌ها: برای اینکه کار تعمیرکاران و عمل سرویس و چک کردن دوره‌ای تابلو راحت‌تر شود، بهتر است که قطعات نام‌گذاری شده و از سیم‌هایی با رنگ‌های متفاوت استفاده شود.

مونتاژ تابلو برق

نتیجه‌گیری

تابلو برق محفظه‌ای برای نصب تجهیزات و المان‌های الکتریکی ساختمان اعم از کلیدها، کنتاکتورها، کنتورها، فیوزها، رله‌ها، کنترلرها، ترانسفورماتورها و … است. این تجهیزات و المان‌ها برای نصب درون تابلو برق نیاز به چیدمان صحیح و مناسب دارند. به نصب صحیح و درست المان‌های الکتریکی ساختمان طبق استانداردها و نقشه‌های نصب تابلو برق، کانکشن یا مونتاژ تابلو برق می‌گویند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی ماهیت کانکشن تابلو برق و نکات مهم آن بپردازیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورتی که سوال، انتقاد، پیشنهاد و یا درخواستی از تیم تکه‌کابل دارید، در قسمت نظرات برای ما کامنت بگذارید.

1794 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط