لوستر

نکاتی که باید هنگام خرید لوستر بدانید

436 بازدید آموزش در صنعت برق

خرید لوستر کار سخت و دشواری است که باید موارد زیادی را در خرید لوستر مد نظر قرار داد. قطر لوستر‌ها از 17 اینچ تا بیش از 48 اینچ متغیر است و می‌توانند تعداد شعله‌های متفاوتی داشته باشند. اکثر لوسترها دارای یک میله یا زنجیر قابل تنظیم هستند تا در صورت نیاز بتوان ارتفاع آویزان را تنظیم کرد. هنگام آویزان کردن لوستر، مطمئن شوید که دید افراد نشسته در اتاق را مسدود نمی‌کند یا بدتر از آن، مهمانان شما به آن برخورد نمی‌کنند. در هنگام انتخاب سایز لوستر به زیرساخت‌های سقف خود نیز توجه داشته باشید.

امروزه محبوبیت لوسترهای کوچک در حال افزایش است زیرا یک گزینه عالی برای دکوراسیون خانه‌های کوچک امروزی به شمار می‌آیند. با این حال بهتر است برای بخش‌های سنتی منزل، مانند اتاق غذاخوری، در فکر لوستر‌های متوسط تا بزرگ (بسته به ابعاد اتاق) باشید. این لوستر‌ها می‌توانند به عنوان نور مرکزی اتاق‌های جانبی، اتاق نشینمن و حتی آشپزخانه ایفای نقش کنند. لوسترهای بزرگ را برای ورودی‌های بزرگ یا یک اتاق غذاخوری رسمی ‌بزرگ در نظر بگیرید، اما اگر ابعاد میز غذاخوری شما بزرگ است، به جای یک لوستر بزرگ، دو لوستر متوسط را انتخاب کنید تا توازن برقرار شود.

چه سبک لوستری را برای خانه خود انتخاب کنیم؟

پس از این که از سایز لوستر خود اطمینان حاصل کردید نوبت به انتخاب سبک و تم لوستر شما می‌رسد. به طور معمول سبک رایج‌ترین مشخصه‌ای است که هنگام خرید چراغ‌های آویز باید در نظر بگیرید. اغلب سبک‌های لوستر که در بازار وجود دارند در یکی از سه کلاسه زیر جای می‌گیرند. سعی کنید علاوه بر علاقه شخصی، تناسب سبک لوستر با دکوراسیون اتاق را نیز رعایت نمایید.

سبک تردیشنال یا سنتی

این لوستر‌ها به لحاظ ساختاری، ظاهری بسیار آراسته و کلاسیک دارند. معمولاً جزییات و تزئینات فراوانی را در آن‌ها می‌توانید پیدا کنید. تقارن یکی از بارزترین ویژگی‌های آن‌هاست، از این رو کلیه لوستر‌های کلاسیک، عتیقه، روستایی و مشابه این‌ها در همین کلاسه دسته‌بندی می‌شوند.

کانتمپروری یا معاصر

تقریباً می‌توان گفت که تمامی ‌ویژگی‌های این سبک برخلاف طرح‌های سنتی است. در این لوستر‌ها خبری از جزئیات تزئینی فراوان نیست و تقارن در ساختار آن‌ها کمتر به چشم می‌خورد. در این سبک به جای خطوط منحنی و با شکوه، بیشتر شاهد خطوط ساده و تیز هستیم؛ لذا کلیه نمونه‌های مدرن، پست مدرن و مینیمالیستی را می‌توان جزء لوستر‌های معاصر طبقه بندی نمود.

یک نمونه لوستر کانتمپروری یا معاصر با طرح مینیمالیستی

ترنزیشنال یا دوره‌گذار

با توجه به این که دکوراسیون مربوط به این سبک پس از دوره کلاسیک و پیش از عصر مدرنیته پا گرفت، از همین رو به آن لوسترهای دوره‌گذار می‌گویند. در این نمونه‌ها شما می‌توانید ترکیب عناصر کلاسیک (مانند تجمل، شکوه، تقارن، تزئینات و غیره) را با ساختار مدرن (سادگی و تیز بودن خطوط) در کنار هم مشاهده نمایید. یکی از بهترین ویژگی‌های لوستر‌های ترنزیشنال این است که می‌توانید آن‌ها را با اندکی تغییرات، مطابق با سلیقه خودتان، شخصی کنید.

یک نمونه لوستر ترنزیشنال یا دوره گذار با ساختار کره ای

التقاطی

لوستر‌هایی که در این کلاسه جای می‌گیرند فارق از ویژگی‌های ذکر شده برای گروه‌های پیشین هستند. آن‌ها اغلب غیر رسمی ‌و سرگرم کننده می‌باشند و بیشترین قابلیت شخصی‌سازی را به کاربران ارائه می‌کنند. به عنوان مثال لوستر‌هایی با چوب بامبو یا سایر متریال‌های غیر معمول و همچنین مدل‌هایی که با تصویر کاراکتر‌های دیزنی یا هر تصویر شخصی دیگر عرضه می‌شوند در این دسته جای می‌گیرند.

تقسیم بندی لوستر‌ها به لحاظ ساختار نوری که ارائه می‌کنند

نقش اصلی لوستر علاوه بر تزئینی بودن، تامین روشنایی محیط است. شما برای تمام بخش‌های خانه به یک ساختار نوری نیاز ندارید، به عنوان مثال نوع، میزان و بافت روشنایی که برای اتاق نشینمن یا غذاخوری در نظر گرفته می‌شود با اتاق خواب و یا سرویس بهداشتی تفاوت‌های بسیاری دارد. در ادامه نمونه‌های مختلف لوستر بر اساس ساختار نوری آن‌ها ذکر شده است. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تمامی ‌لوستر‌ها به کمک کلید دیمر قابلیت کم یا زیاد کردن نور را دارند.

لوسترهای سایه‌دار

استفاده از این نوع لوستر‌ها بسیار شایع است؛ آن‌ها معمولاً دارای سایه روشن‌های شیشه‌ای و یا قاب‌های پارچه ای (مانند آباژور) هستند تا از پراکنده شدن نور جلوگیری کنند.

لوستر سایه دار با طراحی مدرن

لوستر‌های طبقه‌ای

لوسترهای طبقه‌ای حضور پررنگی دارند. یک لوستر دو طبقه می‌تواند به یک اتاق ناهار خوری زیبایی بیافزاید، در حالی که یک لوستر با سه طبقه یا بیشتر برای یک ورودی بزرگ مناسب است.

لوستر شاخه‌ای

لوستر شاخه‌ای رسمیت کمتری دارد و بنابراین ‌بیشتر برای ویلا‌ها و خانه‌هایی با سبک روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند حس طبیعت را به سایر بخش‌های دکوراسیون منتقل نمایند.

لوسترهای شمعی

این لوستر‌ها اغلب با الهام از شمعدانی‌های سقفی کلاسیک طراحی و تولید می‌شوند و ظاهر آن‌ها همراه با لامپ‌های اشکی (شمعی) همان حس و حال شمعدانی سقفی را القا می‌کند.

یک نمونه لوستر شمعی

لوستر کریستالی

لوسترهای کریستالی معمولاً همان چیزی است که مردم هنگام فکر کردن به لوسترها تصور می‌کنند. نمونه‌های قدیمی‌تر این لوستر‌ها با تبعیت از سبک‌های کلاسیک تزئیینات بیشتری داشتند اما امروزه سبک‌های طراحی لوستر‌های کریستالی به نمونه‌های مدرن نزدیک‌تر شده است. نکته جالب توجه در خصوص این لوستر‌ها نور درخشان و شفاف آن‌ها است.

لوسترهای گلوب (کره‌ای)

استفاده از الگوی هندسی کره در تمام ساختار این لوستر‌ها به چشم می‌خورد. بدنه اصلی آن‌ها ممکن است از متریال‌های مختلف باشد، اما لامپ‌ها، حباب‌ها و پیکربندی کلی این لوستر‌ها به شکل کره یا نیم کره طراحی می‌شود. لوستر‌های کره‌ای نیز نور زیادی تولید می‌کنند اما بر خلاف انواع کریستالی نور آن‌ها تیز و درخشان نیست.

مینی لوستر

مینی لوستر‌ها متنوع‌ترین انواع لوستر‌ها هستند که برای بخش‌های جانبی ساختمان کاربرد دارند. نمونه‌های متفاوت آن‌ها را می‌توان برای سرویس بهداشتی، انبار، اتاق بازی و سایر اتاق‌های کوچک استفاده کرد. با توجه به جنبش دکوراسیون مینیمالیستی استفاده از چند مینی لوستر برای محل‌هایی مانند آشپزخانه یا محیط‌های تجاری مانند کافی شاپ‌ها بسیار رواج پیدا کرده است.

لوسترهای قابل تنظیم

لوسترهای قابل تنظیم دارای بازوهای متحرک هستند. این لوستر‌ها به شما کمک می‌کنند تا نور را به سمتی که تمایل دارید متمرکز کنید. تنها کافی است برای روشنایی محیط بازوها را به سمت بالا و برای روشنایی میز کار، اپن یا جزیره آشپزخانه، صندلی‌های اتاق نشینمن و غیره بازو‌ها را به سمت پایین هدایت کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به لوستر، کلیک کنید.

436 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط