کولر آبی

آیا کولر آبی باعث مرطوب شدن فضا می‌شود؟

409 بازدید آموزش در صنعت برق

کولرهای آبی یکی از انواع خنک کننده‌های هوا هستند که در کنار کولرهای گازی، چیلرها و … از آن‌ها استفاده می‌شود. عملکرد کولر آبی به صورت یک فرایند طبیعی به نام خنک کننده تبخیری است که از آن برای خنک کردن هوای اطراف استفاده ‌می‌شود. این دستگاه نسبت به انواع دیگر کولرها دارای ماشین آلات ساده‌تری هستند و هزینه کمتری نیز نسبت به سایر خنک کننده‌ها دارند.

این نوع کولرها طبیعتا قدرت خنک کنندگی یک تهویه مطبوع مثل کولرهای گازی را ندارند و نباید از آن‌ها انتظار ایجاد دمای پایینی را داشت. اما همچنان برای اکثر خانه‌ها و دفاتر سرمای کافی را فراهم ‌می‌کنند. کولرهای آبی که به عنوان کولرهای تبخیری یا باتلاقی نیز شناخته ‌می‌شوند، با تبخیر آب، جو را خنک ‌می‌کنند. این ذرات تبخیر شده گرمای هوا را به خود جذب کرده و این عمل باعث خنک شدن هوا ‌می‌شود. برای اطلاع بیشتر در مورد مکانیسم این کولرها تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

نحوه کارکرد کولر آبی

کولرهای آبی دارای انواع مختلفی هستند. آن‌ها قطرات ریز آب را توسط یک فن به هوا ‌می‌پاشند و سپس این قطرات به راحتی تبخیر شده و گرمای هوا را جذب ‌می‌کنند. در انواع دیگر، کولر آبی به گونه‌ ای ساخته ‌می‌شود که هوا از یک جسم خیس عبور کند. به عبارتی دیگر، ‌می‌توان هوا را از طریق یک توری ریز یا از ورقه‌های مرطوب عبور داد. در ادامه رطوبت این جسم با جذب گرمای هوا تبخیر شده و در نتیجه هوای خروجی را خنک ‌می‌کند. خوب است بدانید بسته به دمای هوا این نوع کولرها فقط قادر به حفظ مقدار معینی از رطوبت هستند. هنگا‌می‌که دما از میزان مشخصی بیشتر شود، آب با همان سرعتی که در هوا تبخیر ‌می‌شود، شروع به متراکم شدن کرده و این موضوع منجر به جلوگیری از خنک شدن ‌می‌شود.

کولر آبی چگونه کار می کند؟

مزایای استفاده از کولر آبی

  • بهره وری انرژی: یک کولر آبی به طور متوسط تا 10 برابر کمتر از یک تهویه مطبوع معمولی انرژی مصرف ‌می‌کند. بنابراین این اتفاق ‌می‌تواند باعث کاهش قابل توجهی در قبض برق مصرف کنندگان شود. امروزه برخی از کولرها مجهز به فناوری اینورتر هستند که مصرف انرژی را کاهش ‌می‌دهد.
  • هزینه‌ی پایین: هزینه‌های اولیه خرید، نصب، راه اندازی و نگهداری یک کولر آبی بسیار ارزان‌تر از دستگاه‌های دیگر است.
  • سازگار با محیط زیست: برخلاف AC که از کلروفلوئوروکربن‌های مضر (CFC) استفاده ‌می‌کنند، کولرهای آبی از فرآیند طبیعی خنک سازی تبخیری که همراه با انتشار کربن صفر است، استفاده ‌می‌کنند که آن‌ها را به گزینه‌ای سازگار با محیط زیست تبدیل ‌می‌کند.
  • بالا بردن کیفیت هوای اطراف: کولر آبی هوای تازه را به گردش در ‌می‌آورد و هوای گرم را به داخل ‌می‌کشد و آن را خنک ‌می‌کند. علاوه بر این هوای گردشی فیلتر شده، مرطوب بوده و به راحتی تنفس ‌می‌شود.

مزایای کولر آبی چیست؟

ویژگی کولر آبی

مردم اغلب از نبود سرمایش کافی، تهویه هوای ضعیف، نیاز دائمی‌ به پر کردن مخزن آب و غیره شکایت دارند. در اینجا ما برخی از ویژگی‌های کلیدی را که باید قبل از تصمیم گیری نهایی برای خرید کولر آبی در نظر بگیرید، شرح داده‌ایم.

ظرفیت کولر آبی

گنجایش مخزن کولرهای آبی با یکدیگر متفاوت هستند؛ بنابراین شما باید کولری با ظرفیت مخزن مناسب و با توجه به اندازه فضای مورد نظر خود انتخاب کنید. نکته اساسی در اینجا این است که یک مخزن بزرگ، آب را برای ساعات طولانی خنک نگه می‌دارد و البته برعکس این موضوع نیز صادق است. یکی دیگر از موارد مهمی‌که باید به آن توجه کنید، این است که آیا دستگاه آب را به صورت خودکار پر ‌می‌کند یا خیر. زیرا قطعا پر کردن آب کولر در نیمه شب و یا در یک روز پر مشغله می‌تواند طاقت فرسا باشد. معمولا مخزن آب کولرهای آبی که برای یک منزل استفاده شده و در پشت بام نصب می‌شوند به طور خودکار پر می‌شود. اما برخی از انواع کولرهای آبی که به اصطلاح تک نفره هستند و در داخل اتاق از آن‌ها استفاده می‌شود نیاز دارند تا آب مخزن آن‌ها به طور دائم پر شود.

انواع کولر آبی

پدهای خنک کننده با کیفیت

یک پد خنک کننده مناسب، می‌تواند برای طولانی مدت اتاق شما را سرد نگه دارد و تفاوت زیادی در مقایسه با پدهای بی‌کیفیت ایجاد کند. سال‌هاست که شرکت‌های تولیدکننده کولر از پدهای پشمی ‌یا آسپن استفاده ‌می‌کنند. با این حال با پیشرفت فناوری و نوآوری در طراحی محصولات، پدهای خنک‌ کننده لانه زنبوری به دلیل کارایی بالا در خنک‌ کردن طولانی‌ مدت فضا، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. لنت‌های لانه زنبوری به دلیل فناوری پیشرفته‌ای که دارند و همچنین توانایی آن‌ها در نگه داشتن و جذب آب بیشتر، باعث خنک شدن بیشتر فضا می‌شوند و عملکرد موثری دارند.

کولر آبی و رطوبت هوا

ممکن است فکر کنید که هوای مرطوب ناخوشایند و خفه کننده‌ی فضا است، اما در برخی شرایط این چنین نیست. خفه شدن فضا که مردم آن را به رطوبت بالا مرتبط می‌کنند معمولاً فقط زمانی اتفاق می‌افتد که باد زیادی وجود نداشته باشد و هوای گرم و کهنه در جریان باشد. اگر بتوانید هوای مرطوب را در اطراف اتاق حفظ کنید، فضای مرطوب و خنک ایده‌‌آلی در محیط ایجاد می‌شود که حتی می‌تواند فواید زیادی برای افراد نیز داشته باشد. به عنوان مثال هوای مرطوب از خشک شدن گلو در هنگام خواب جلوگیری می‌کند.

از آنجایی که کولر آبی از آب تبخیر شده برای خنک کردن هوا استفاده ‌می‌کند، نسیمی ‌که تولید ‌می‌کند به طور طبیعی پر از بخار آب است. در حالی است که این هوا رطوبت بالایی دارد، اما باعث احساس ناراحتی نمی‌شود؛ زیرا جریان هوا دائما در حال حرکت است. برای مشاهده آگهی‌های مربوط به کولر آبی و اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

409 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط