دستگاه ماینر

دستگاه ماینر (ASIC) قدرتمندترین ماشین استخراج رمز ارز‌ها

193 بازدید آموزش در صنعت برق

در گذشته استخراج ارز‌های دیجیتال یا به اصطلاح ماینینگ به سادگی امکان‌پذیر بود. برای این کار تنها نیاز به یک کامپیوتر نیمه پیشرفته بود. اما از آن روز‌ها زمان زیادی گذشته و این فرایند دستخوش تغییرات زیادی شده است. امروزه مؤثرترین راه برای استخراج رمز ارز‌ها دستگاه ماینر است که به آن ASIC نیز گفته می‌شود. این دستگاه‌ نوعی سخت افزار به خصوص است که به صورت اختصاصی برای استخراج رمز ارز‌ها عمل می‌کند.

دستگاه ماینر چه کار می‌کند و چرا در فرایند استخراج مهم است؟

دستگاه ماینر (Application-specific integrated circuit) یا به اختصار ASIC یک تراشه مدار مجتمع است که برای انجام یک عمل یا هدف خاص طراحی و ساخته می‌شود. به عبارت ساده‌تر ASIC‌ها، سخت افزار‌های رایانه‌ای هستند که فقط یک کار را انجام می‌دهند و آن هم استخراج ارز دیجیتال است. این دستگاه‌ها به طور ویژه برنامه‌ریزی شده‌اند تا با بهینه‌ترین مصرف برق بیشترین هش را در ثانیه تولید کنند. به طور خلاصه دستگاه ماینر محاسبات پیچیده‌ای را در جستجوی یک عدد خاص انجام می‌دهد. این سخت افزار قبل از یافتن آن عدد باید محاسبات زیادی را انجام دهد. پس از رسیدن به یک نتیجه مشخص در محاسبات انجام شده، با توجه به الگوریتم‌های متفاوت ارز‌های دیجیتال، شخص استخراج کننده به اندازه معینی رمز ارز به عنوان پاداش دریافت می‌کند.

دستگاه ماینر تنها برای استخراج رمز ارز طراحی می ‌شود

ویژگی‌های کلیدی ماینرهای ASIC در چیست؟

در حال حاضر دستگاه ماینر (ASIC) که تنها به منظور انجام محاسبات پیچیده رمز ارز‌ها طراحی و ساخته شده است، به عنوان قدرتمندترین ابزار استخراج موجود در بازار شناخته می‌شود. این دستگاه می‌تواند نسبت به هر سخت افزار دیگری هش بیشتری در هر ثانیه تولید کند. با این حال، چون برای کارایی بیشتر و قدرت بهینه برنامه‌ریزی شده‌اند، انعطاف پذیری ندارند.

الگوریتم‌های استخراج پیکربندی‌های متفاوتی دارند و برای استخراج کارآمد به ساختارها و مشخصات سخت افزاری متفاوتی نیاز دارند. به عبارت دیگر، برای استخراج الگوریتم‌‌های مختلف به رایانه‌‌ای با اجزای مختلف نیاز خواهید داشت. در نتیجه هر دستگاه ماینر تنها قادر به استخراج یک نوع مشخصی از الگوریتم رمز ارز است. برای مثال، سیستمی‌که برای استخراج SHA-256 ساخته شده است، قادر به استخراج Ethahsh یا Equihash نیست و یا نمی‌توان از دستگاه ماینر بیت کوین برای استخراج لایت کوین و DASH استفاده نمود.

یکی دیگر از ویژگی‌های دستگاه‌های ASIC این است که دائماً در حال به روز رسانی و قدرتمندتر شدن هستند. زیرا رقابت در زمینه ماینینگ با شتاب زیادی در حال توسعه است و هر فردی که ابزار قوی‌تری در دست داشته باشد، نسبت به سایر افراد برتری محسوسی پیدا می‌کند. منتها نکته مهم این جاست که دستگاه ماینر تنها به یک منظور طراحی می‌شود و به غیر از استخراج ارز دیجیتال استفاده دیگری ندارد. در نتیجه با ظهور نمونه‌های جدید، مدل‌های قدیمی‌کارایی و ارزش اقتصادی خود را به شدت از دست می‌دهند.

برای خرید و یا استفاده از دستگاه ماینر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

دستگاه ماینر (ASIC) مانند رایانه‌های عادی نیست و برای استفاده از آن‌ها باید برخی نکات در نظر گرفته شوند. فاکتور‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند در میزان موفقیت شما نسبت به سایر رقبای پرقدرت تأثیر گذار باشد. در ادامه برخی از جنبه‌های مهم دستگاه‌های ASIC که حتماً باید آن‌ها را در نظر بگیرید ذکر کرده‌ایم.

توجه به الگوریتم ASIC پیش از خریداری

نوع ارز قابل استخراج

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، دستگاه ماینر (ASIC) فقط می‌توانند بر روی یک نوع الگوریتم ثابت که برای آن طراحی است کار کند. با این حال، انواع مختلفی از ASIC وجود دارد که برای توابع هش مختلف ساخته می‌شوند. این توابع به نوبه خود بیش از یک شبکه رمزنگاری را تحت پوشش قرار می‌دهند. ماینرهای کریپتو می‌توانند مدل‌های مختلف ASIC را برای الگوریتم‌های زیر به کار ببندند:

  • SHA-256 برای بیت کوین و بیت کوین کش
  • Ethashبرای اتریوم و اتریوم کلاسیک
  • Eaglesong
  • X11 برای رمز ارز DASH
  • Blake256R14
  • Dogecoin، Litecoin
  • Equihash برای Zcash، Bitcoin Gold و Horizen
  • کادنا
  • موارد دیگر مانند Handshake، Cuckatoo32، Blake2B-Sia و CryptoNightR

با توجه به نمونه‌های بالا و بسیاری از نمونه‌های دیگر باید توجه داشته باشید که در هنگام خرید دستگاه ماینر از صرف هزینه برای ASIC‌هایی که ارزش خود را به نسبت مدل‌های پیشرفته از دست داده‌اند و یا الگوریتم (یا رمز ارز) آن‌ها فاقد اعتبار کافی است، پرهیز کنید.

توجه به میزان مصرف برق

کارآمد بودن میزان مصرف انرژی به این معنا نیست که دستگاه ماینر (ASIC) به برق کمی‌نیاز دارد. در واقع کاملاً برعکس است؛ آن‌ها به منبع تغذیه بسیار قوی و دائمی ‌نیاز دارند. یک ماینر معمولی ASIC به اندازه 13 یخچال خانگی برق مصرف می‌کند. اگر می‌خواهید با ASIC در خانه استخراج کنید، احتمالاً باید زیرساخت‌‌های الکتریکی را ارتقا دهید و تجهیزات تکمیلی (مانند واحد‌های منبع تغذیه) را برای مدیریت بار الکتریکی افزایش یافته، خریداری کنید.

در نظر گرفتن محیط مناسب برای دستگاه ماینر

استفاده از سیستم‌های خنک کننده و حذف نویز

دستگاه ماینر (ASIC) مقدار زیادی گرما و نویز تولید می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود دستگاه‌های خود را در محیط‌های اختصاصی راه اندازی کنید. اگر قصد راه اندازی سیستم استخراج در خانه را دارید، حتماً پیش از اجرا کردن طرح خود به دنبال راه کار‌هایی برای مقابله با گرما و پانل‌های عایق برای رفع مشکلات تولید صدا باشید. توجه به گرمای محیط بسیار مهم است زیرا گرمای زیاد می‌تواند عملکرد دستگاه ماینر (ASIC) را کاهش دهد. باید حتماً تمهیدات مناسب برای ایجاد گردش هوای آزاد و راه ‌اندازی سیستم‌های خنک ‌کننده در نظر بگیرید. در غیر این صورت ASIC‌ها یکی پس از دیگری خراب و از چرخه مصرف خارج می‌شوند.

توجه به نظافت و نگهداری

ماینرهای ASIC ماشین‌های ظریفی هستند که به تمیز کردن، مراقبت و نگهداری مناسب نیاز دارند. این دستگاه‌ها در صورت قرار گرفتن در شرایط نامساعد و یا عوامل خارجی مخرب، به سرعت دچار آسیب دیدگی می‌شوند و باید آن‌ها را از چرخه استفاده خارج نمود. شایع‌ترین علل آسیب دستگاه ماینر (ASIC)، رطوبت، گرد و غبار و دمای بالا است. انجام بازرسی منظم بر روی قطعات، اطمینان از شرایط محیطی مناسب و حذف گرد و غبار انباشته شده نه تنها طول عمر این دستگاه را افزایش می‌دهد، بلکه عملکرد آن را نیز بالا نگه می‌دارد. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به دستگاه ماینر، کلیک کنید.

193 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط