مصرف برق و قبض برق

9 وسیله که مصرف برق و قبض برق شما را افزایش می‌دهند

211 بازدید آموزش در صنعت برق

کاهش مصرف انرژی در خانه باعث صرفه جویی در هزینه و کاهش آلودگی ناشی از منابع انرژی تجدید ناپذیر می شود. مصرف برق خانگی کشور ایران حدود 6 برابر میانگین جهانی است. این به این معناست که کشور ما نقش زیادی در ردپای کربن دی اکسید و تخریب طبیعت دارد. بنابراین هم به دلیل کاهش هزینه‌ها و هم به دلیل حفظ محیط زندگی، بهتر است تا مصرف برق و قبض برق خود را تا جای ممکن کاهش دهیم.

راه‌های کاهش مصرف برق

راه های زیادی برای کاهش مصرف برق در خانه وجود دارد از جمله:

  • استفاده از محصولات کم مصرف
  • از محصولات کم مصرف خود به صورت ک ارآمد استفاده کنید
  • تا جای ممکن از نور خورشید برای روشنایی استفاده کنید
  • چراغ‌های اضافی را خاموش کنید
  • وسایل همیشه روشن خود را شناسایی کرده و تا حد ممکن در زمانی که نیاز دارید از آن‌ها استفاده کنید
  • از هدر رفتن انرژی وسایل گرمایشی جلوگیری کنید (خانه خود را به خوبی عایق بندی کنید و مانع خروج هوای گرم شوید)
  • یک آبگرمکن پمپ حرارتی کم مصرف خریداری کنید

عوامل کلیدی موثر بر قبض برق شما

طیف وسیعی از عوامل تعیین کننده میزان انرژی مصرفی در هر خانوار است، از جمله:

  • آب و هوای محلی شما
  • اندازه خانه شما و اینکه خانه شهری، آپارتمان یا مستقل باشد
  • طراحی خانه شما از جمله جهت گیری آن و استفاده از گرمایش و سرمایش غیرفعال
  • ویژگی‌ها و لوازم خانگی از جمله اندازه، تعداد و کارایی انرژی لوازم اصلی

چه وسایلی بیشترین مصرف برق را در خانه دارند؟

تصور زندگی بدون گرمایش، روشنایی، کامپیوتر و… تقریبا غیرقابل تحمل است، اما هیچ یک از این چیزها رایگان نیستند. هر ماه، وقتی که مصرف برق و قبض برق می آید، متوجه می‌شوید که چقدر برق مصرف می‌کنید تا راحت و سرگرم باشید. اما آیا می‌دانید چه وسایلی بیشترین و کمترین مصرف برق را دارند؟

هنگام صحبت در مورد مصرف برق، باید دو عامل را در نظر بگیرید: میزان برق مصرفی دستگاه در هنگام استفاده و مدت زمان روشن بودن آن.

اما اینکه چه چیزی بیشترین مصرف برق و قبض برق را در خانه دارد، همیشه مشخص نیست. هر وسیله و دستگاهی نیازهای برق متفاوتی دارد و دانستن اینکه دقیقا چه چیزی مصرف انرژی شما را افزایش می‌دهد می تواند دشوار باشد. اگرچه می ‌توانید تعمیم دهید که کنترل آب و هوا و هر چیزی که باعث گرما می‌شود، مانند اجاق، ماشین لباسشویی یا سشوار، مصرف‌کنندگان اصلی انرژی هستند.

قبض برق

 9 هزینه اصلی مصرف برق و قبض برق در خانه شما

تهویه مطبوع

 پاسخ به این سوال که کدام لوازم خانگی بیشترین مصرف برق را دارند، وسایل گرمایش و سرمایش است.

گرمایش آب

اگر تهویه مطبوع و گرمایش بیش از 40 درصد از مصرف برق شما را تشکیل می دهند، آب گرم کن 14 درصد دیگر اضافه می کند. برای جلوگیری از مصرف، تنها ترفند هدر ندادن آب است. به جای استفاده از وان، دوش بگیرید و به جای شستن ظرف‌ها با دست از ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

یخچال

شما نمی توانید بدون یخچال زندگی کنید، اما می توانید هزینه‌های آن را کاهش دهید. شماره یک جایگزینی مدل قدیمی با مدل جدید است. یخچال‌هایی که امروزه ساخته می‌شوند از نظر مصرف انرژی کیفیت بالاتری نسبت به مدل‌‌های قدیمی دارند. همچنین بهتر است تا یخچال را بیش از حد پر نکرده و آن را در دمای توصیه شده نگه دارید. علاوه بر این موضوع، بهتر است که مدت طولانی درب یخچال را باز نگه ندارید، زیرا هربار که درب آن باز می‌شود هوای خنک خارج شده و برای جبران آن باید انرژی مصرف شود.

ماشین لباسشویی

حدود 4 درصد از برق شما را مصرف می‌کند. بهتر است تا آن را بیش از حد پر نکنید. برعکس این موضوع نیز صادق است و بهتر است تا لباسشویی را نیمه پر یا کمتر روشن نکنید تا در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

ماشین ظرفشویی

ماشین ظرف شویی هم از لحاظ صرفه جویی آب و هم از لحاظ صرفه جویی انرژی بهتر از شستن ظرف‌ها با دست است. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که آن را نیمه پر و یا کمتر روشن نکنید و سعی کنید ماشین ظرف شویی را با ظرفیت کامل روشن کنید.

تلویزیون و تجهیزات رسانه‌ای

نسل فعلی الکترونیک در نیازهای انرژی خود صرفه جویی می کند و احتمالاً بیش از 1 درصد برق مصرفی شما را مصرف نمی‌کند، بنابراین اگر تلویزیون مدرن دارید، نگرانی زیادی نخواهید داشت.

كامپيوترها

 مانند تلويزيون‌ها، كامپيوترهای مدرن از نظر توان مصرفي چندان بد نيستند، اما اغلب اوقات روشن هستند. زمانی که از آن‌ها استفاده نمی کنید آن‌ها را خاموش کنید.

مصرف برق و قبض برق؛ کلام آخر

هیچ کس نمی خواهد بدون برق کار کند، اما باید بدانید که چه وسایلی بیشترین انرژی را مصرف می کنند و مراقب نحوه استفاده از آنها باشید. ما خیلی عادت کرده‌ایم که همه چیز را روشن کنیم و آن‌ها را فراموش کنیم. برق یک منبع است و نباید هدر رود، هم به خاطر هزینه‌‌های آن و هم به خاطر محیط زیست.

211 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط