تسمه ارت

کاهش هزینه سیستم اتصال به زمین با نصب تسمه ارت

354 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

سیستم اتصال به زمین یکی از بخش‌های اصلی در شبکه‌های توزیع برق است که سلامت شبکه و جان افراد را تضمین می‌کند. افزایش هزینه‌های مرتبط با کابل‌های مسی به منظور برقرار کردن سیسم ارت سبب شده است تا طراحان شبکه‌ها و مدار‌های برق در فکر جایگزینی ارزان‌تر برای آن باشند. تسمه ارت یکی از مواردی است که می‌تواند ضمن ایفای نقشی مشابه کابل‌های مسی، سیستم اتصال به زمین را با هزینه‌ای بسیار کمتر تکمیل نماید. علاوه بر این برای سارقان سیم و کابل، متریال فولاد گالوانیزه یا استنلس استیل که از آن برای ساخت تسمه ارت استفاده می‌شود، بسیار کمتر از کابل‌های مسی وسوسه کننده است؛ در نتیجه با کاهش آمار سرقت، هزینه‌های جانبی مربوط به تعمیر و نگهداری شبکه‌های توزیع و انتقال نیروی برق نیز کاهش می‌یابد.

تسمه ارت جایگزین مناسب و ارزان برای کابل‌های مسی با ارزش

تسمه ارت یکی از ابزار‌هایی است که برای مقابله با الکتریسیته ساکن و محافظت از افراد و تجهیزات الکترونیکی در برابر تخلیه الکترواستاتیکی (ESD) طراحی شده است. این تسمه قادر است همانند کابل‌های مسی، جریان‌های الکتریکی مخرب و اتصال کوتاه را به یک زمین امن و یا چاه ارت منتقل نماید. پرسنلی که با شبکه‌های توزیع و انتقال نیروی برق سروکار دارند می‌توانند با برقرار کردن سیستم اتصال به زمین به کمک تسمه ارت از جان خود محافظت نمایند. این تسمه‌های فولادی که به صورت گرم گالوانیزه می‌شوند قادرند در صورت بروز خطا، خروجی جریان الکتریکی اضافی را از مدار خارج نمایند. به این ترتیب جایگزینی آن‌ها با سیم و کابل‌های مسی گران قیمت بسیار به صرفه و فاقد هرگونه ریسک احتمالی است. تسمه‌های اتصال به زمین یک راه‌حل قابل اطمینان و بسیار راحت برای برقراری سیستم ارت در پروژه‌هایی هستند که نیازمند انعطاف پذیری و دوام بالا می‌باشند.

اتصال تسمه ارت به آرماتور فونداسیون

مشخصات فنی تسمه ارت – انواع و متریال‌های رایج برای ساخت تسمه ارت

هرچند فولاد گالوانیزه رایج‌ترین متریال برای تولید تسمه ارت به شمار می‌رود اما باید توجه داشت که برحسب موقعیت پروژه می‌توان از سایر مواد مجاز برای ساخت تسمه اتصال به زمین با طرح‌های گوناگون استفاده کرد. از همین رو بررسی مشخصات فنی آن‌ها و رعایت تطابق با نوع پروژه، پیش از انجام خرید نهایی ضروری به نظر می‌رسد. مشخصات کلی تسمه ارت شامل نوع آن، جنس تسمه و شکل تسمه می‌شود و ویژگی‌های عملکردی آن‌ها بیانگر نوع گیج و اندازه هادی و همچنین ظرفیت جریان و تعداد سیم می‌باشد. انتخاب تسمه‌های ارت مستلزم آنالیز انواع تسمه، مواد تسمه و شکل تسمه است. رایج ترین انواع تسمه ارت را در ادامه ملاحظه می‌فرمایید:

  • تسمه ارت از نوع بافته شده
  • تسمه ارت از نوع مش یا شبکه
  • تسمه ارت از نوع ورق یا نوار
  • تسمه ارت از نوع سیم جامد و یکپارچه

تسمه ارت از نوع بافته شده

از بین گزینه‌های مطرح شده تسمه اتصال به زمین از نوع ورق یا نوار بیشترین کاربرد را در شبکه‌ها و مدارهای الکتریکی کشور ما دارد. این نوع سیستم اتصال به زمین به صورت نوار‌هایی با عرض 7 الی 10 سانتی‌متر طراحی و تولید می‌شوند که دارای سوراخ‌هایی در ابتدا، وسط و انتها هستند. به کمک این سوراخ‌ها می‌توان اتصال بین مبدا، طول هادی‌ها و چاه ارت را برقرار نمود.

با توجه به مصالح ساختمانی، فونداسیون و سایر ویژگی‌های مرتبط با شبکه توزیع برق، هادی‌های زیر برای ساخت تسمه ارت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • آلومینیوم
  • فلز مس
  • فولاد ضد زنگ
  • مواد نیکل اندود
  • مواد با روکش نقره

تسمه ارت ورقه ای از جنس فولاد ضد زنگ پرکاربرد ترین نوع تسمه اتصال به زمین

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل یک فلز طبیعی مانند مس نیست، بلکه آلیاژی از آهن است که با حداقل 10.5٪ کروم و مقادیر متفاوت کربن، سیلیکون، منگنز و گاهی اوقات مواد دیگر، درون کارگاه‌های ریخته گری تولید می‌شود. تسمه ارت گالوانیزه نیز در مجاورت هوا دچار اکسایش می‌شود، اما لایه اکسید شده سطحی مانند آلومینیوم مانع از خوردگی لایه‌های زیرین آن می‌گردد. اما برخلاف آلومینیوم این لایه اکسید شده هیچ تأثیر منفی قابل ملاحظه‌ای در افت جریان الکتریکی ندارد.

تسمه ارت گالوانیزه

از این رو مقاومت تسمه ارت ورقه‌ای از جنس استنلس استیل پس از قرار گرفتن در محیط طبیعی، حتی از مس هم دوام بیشتری خواهد داشت. در نتیجه دیرتر نیاز به تعویض پیدا می‌کند. علاوه بر این استحکام بالای آن‌ها سلامت هادی را در محیط‌های خشن مانند زمین‌هایی با بستر سنگلاخی تضمین می‌کند. در برخی از کاربرد‌های سبک‌تر به منظور کاهش هزینه‌های اجرای سیستم اتصال به زمین از تسمه ارت فولادی با روکش گالوانیزه استفاده می‌شود. این اقدام سبب افزایش انعطاف پذیری، افزایش میزان رسانایی نسبت به استنلس استیل و همچنین کاهش هزینه می‌گردد. اما باید توجه داشت که از این متریال برای زمین‌های شور و محیط‌های خورنده نمکی نمی‌توان استفاده نمود زیرا مقاومت آن به اندازه تسمه ارت استنلس استیل نیست. علاوه بر این یکی دیگر از نکات منفی آن‌ها پایین بودن قابل توجه میزان رسانایی فولاد ضد زنگ نسبت به فلز مس است که سبب می‌شود برای جبران این معضل سطح مقطع تسمه ارت گالوانیزه نسبت به هادی مس با همان قابلیت افزایش پیدا کند. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به تسمه ارت، کلیک کنید.

354 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط