دریچه بازدید بتنی ارت

دریچه بازدید بتنی ارت

508 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

گاهی اوقات در سیستم ارتینگ و ساخت سیستم ارت برای ساختمان و یا یک مجموعه، نیاز به بازدید و بررسی قسمت زمین ارت پیش می‌آید. برای اینکه خاک‌برداری و خاکریزی انجام نشود و به راحتی به توان قسمت زمین سیستم ارت را بررسی کرد از یک در یا دریچه به نام دریچه بازدید بتنی ارت یا earth pit استفاده می‌شود. این دریچه امکان بازدید و بررسی قسمت زمینی ارت را به افراد می‌دهد و کار بررسی صحت سیستم را بسیار ساده و راحت می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی دریچه بازدید بتنی ارت و کاربرد آن در سیستم‌های ارت ساختمان بپردازیم.

دریچه بازدید بتنی ارت چیست؟!

در سیستم‌های ارت یک قسمت برای جای‌گذاری کابل‌های ارت جهت انتقال برق صاعقه به زمین وجود دارد که به این قسمت، قسمت زمین سیستم ارت، چاه ارت و یا حوضچه ارت (حوضچه بتنی ارت) گفته می‌شود. قسمت چاه ارت (در سیستم ارت) از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید به نحوی باشد که قابل بازدید و بررسی بوده و امکان بازرسی دوره‌ای داشته باشد. برای این منظور از یک دریچه بتنی با نام دریچه بازدید بتنی ارت (earth pit) استفاده می‌شود. این دریچه قابلیت باز و بسته شدن داشته و دیگر نیازی به خاک‌برداری و یا خاکریزی برای بازدید چاه ارت وجود ندارد.

وظیفه این دریچه، علاوه بر ایجاد امکان برای بازدید و بررسی کامل سیستم و چاه ارت، محافظت از قسمت پایینی سیستم ارت و چاه ارت است. این دریچه قابلیت تحمل وزن و بارهای سنگین و زیاد (برای مثال تحمل وزن یک خودرو) را داشته و از آسیب رسیدن به قسمت چاه ارت و یا حوضچه بتنی ارت محافظت می‌کند. این دریچه‌ها دارای ابعاد و اندازه‌های مشخص بوده و باید به درستی نصب شوند تا از ورود مواد خارجی به درون چاه جلوگیری شود. دریچه بازدید بتنی ارت باید به گونه‌ای نصب شود که امکان باز و بسته شدن را به راحتی ایجاد کرده و از وارد شدن ضربه و نفوذ مواد مضر برای انتقال جریان برق به داخل چاه جلوگیری کند.

اهمیت دریچه بازدید بتنی ارت زمانی مشخص می‌شود که سیستم ارت به مشکل و اختلال برخورد. این دریچه به راحتی باز شده و امکان دسترسی به تمام نقاط را فراهم می‌کند، علاوه بر این امکان بازدید، بررسی و مرطوب کردن هر از گاه چاه را هم فراهم می‌کند. از این رو استفاده و نصب صحیح این دریچه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

باز شدن آسان دریچه بازدید ارت

ویژگی‌های دریچه بازدید بتنی ارت

همانطور که گفته شد، دریچه بتنی ارت کاربرد و اهمیت بالایی داشته و باید دارای ویژگی‌های خاص خود باشد تا از سیستم داخلی چاه ارت محافظت کرده و از خرابی سیستم ارت جلوگیری کند. اولین ویژگی این دریچه‌ها، مقاومت شیمیایی آن‌هاست. این دریچه‌ها باید در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم بوده و نباید اجازه دهند مواد شیمیایی به درون چاه ارت وارد شوند. همانطور که از جنس بتن مشخص است، دریچه بتنی در برابر مواد خارجی مقاوم بوده و ضخامت کافی آن هم در برابر خوردگی مقاوم است. این دو ویژگی دریچه‌ها باید با یکدیگر تناسب و مطابقت داشته باشد تا استحکام دریچه بالا رفته و در برابر انواع مواد مقاوم باشد. برای مشاهده و خرید انواع دریچه‌های بازدید بتنی ارت می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه فرمایید.

انواع دریچه‌های بازدید بتنی ارت

نتیجه‌گیری

یکی از قسمت‌های سیستم ارت ساختمان، چاه ارت می‌باشد. این چاه که وظیفه انتقال برق و جریان وارده از صاعقه به زمین را دارد. چاه ارت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هر اختلالی در این قسمت می‌تواند به سیستم ارت آسیب برساند. از آنجا که چاه ارت در زیر زمین می‌باشد، برای بررسی و بازدید آن نیاز است که از یک دریچه استفاده شود. این دریچه باید قابلیت باز و بسته شدن را داشته و در برابر ضربه، فرسایش و مواد شیمیایی و طبیعی مقاوم باشد که یک دریچه بازدید بتنی ارت تمام این ویژگی‌ها را دارا است.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی دریچه بازدید بتنی ارت پرداخته و ویژگی‌های آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورتی که سوال، انتقاد، پیشنهاد و یا درخواستی از تیم تکه‌کابل دارید، در قسمت نظرات برای ما کامنت بگذارید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به

دریچه بازدید بتنی ارت، کلیک کنید.

508 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط