راک و اتریه

راک و اتریه چیست و نقش آن‌ها در شبکه توزیع برق چه می‌باشد؟

2149 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

در شبکه برق از تجهیزات متعددی استفاده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها یراق‌آلات می‌باشد. بدون استفاده از یراق‌آلات، برق‌رسانی دچار اختلال شده و میزان امنیت نیز کاهش پیدا می‌کند. از جمله یراق آلات پرکاربرد در شبکه برق فشار ضعیف می‌توان به راک و اتریه اشاره نمود که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. یراق‌آلات مذکور در تعداد مختلف با کاربردهای متفاوت تولید می‌شوند. عموما این تجهیزات به منظور افزایش امنیت کابل‌ها در مسیرهای طولانی و همچنین عیب‌یابی یا جلوگیری از بروز خطرات احتمالی در شبکه برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. راک و اتریه ازجمله یراق‌آلات پرکاربرد در شبکه توزیع برق محسوب می‌شوند که در این حیطه مصارف گسترده‌ای دارند. با ما همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

آشنایی با یراق‌آلات شبکه توزیع برق

پیش از این که به سراغ راک و اتریه برویم، ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که یراق‌آلات شبکه توزیع برق چه هستند. منظور از یراق‌آلات شبکه توزیع برق تجهیزاتی هستند که به منظور اتصال انواع شبکه‌های‌ هادی و همچنین مقره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. عمده‌ترین ماده مصرفی در فرآیند ساخت این تجهیزات فلزهایی هم‌چون چدن نرم، آلیاژ آلومینیوم و آهن گالوانیزه است. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در تولید یراق‌آلات شبکه توزیع مثل راک مدنظر می‌باشد، بهره‌گیری از مواد اولیه مرغوب و رعایت استاندارها به منظور کاهش خسارات و همچنین مقاومت بالا و حفاظت از این شبکه‌ها است. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که مقره‌ها چه هستند و چه وظیفه‌ای دارند. در ادامه به شرح این موضوع خواهیم پرداخت:

مقره‌ها و ویژگی‌های آن‌ها

اصلی‌ترین وظیفه مقره‌ها ایزوله کردن هادی از بدنه کنسول و پایه و همچنین تحمل فشارهای باد، یخ و سایر نیروهای مکانیکی ناشی از وزن هادی‌ها می‌باشد. لازم به ذکر است که فاصله هادی از بدنه و بازوی پایه نباید از مقادیر استاندارد کمتر در نظر گرفته شود. مقره‌ها در برابر آب و هوای مختلف و حرارت مقاومت بسیار خوبی از خود نشان داده و دوام بالایی دارند.

یراق‌آلات خطوط انتقال

همان‌طور که اشاره شد، یراق‌آلات جزو مهم‌ترین تجهیزات در شبکه توزیع محسوب می‌شوند. این تجهیزات در فرآیند انتقال انرژی به شهرها و کاربران کاربرد دارند. ازجمله یراق‌آلات خطوط انتقال می‌توان به کراس آرم و راک و اتریه اشاره کرد. کراس آرم که تحت عنوان کنسول نیز شناخته می‌شود در حافظت از مقره‌ها و همچنین سیم‌ها روی پایه‌ها کاربرد دارد. این تجهیزات در دو دسته کراس آرم چوبی و کراس آرم فلزی از لحاظ جنس و متریال در بازار موجود هستند. اما کاربرد راک در این زمینه چیست؟

راک و اتریه در شبکه توزیع برق

راک و اتریه و نقش آن‌ها در شبکه توزیع برق

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین یراق‌آلات در شبکه توزیع برق راک  نام دارد. عموماً این نوع از یراق‌آلات در شبکه‌های فشار ضعیف مورد استفاده قرار می‌گیرند. کارشناسان این حوزه راک را روی پایه‌هایی از جنس چوب یا بتون به ارتفاع ۹ متر در بالاترین نقطه آن‌ها نصب خواهند کرد.

یراق مذکور متشکل از یک تسمه فولادی گالوانیزه هستند که تعداد مورد نیاز اتریه بر روی آن‌ها‌ جوش داده می‌شود. ناگفته نماند که راک و اتریه به طور معمول در دسته‌های دو مقره‌ای، سه مقره‌ای و پنج مقره‌ای تولید شده و در بازار موجود می‌باشند.

اتریه و اجزای تشکیل‌دهنده آن

همان‌طور که گفته شد راک و اتریه دو نوع از یراق‌آلات پرکاربرد در شبکه توزیع به حساب می‌آیند. به منظور نگه‌داری مقره و سیم فشار ضعیف از اتریه روی پایه استفاده شده که خودِ آن از ۳ قطعه اصلی بدنه، پین و اشیل تشکیل می‌شود:

بدنه اتریه

این قطعه متشکل از یک تسمه از جنس فولاد گالوانیزه بوده که دارای ضخامت ۵ میلی‌متر است. پهنای اتریه ۵۰ میلی‌متر و تسمه در شکل D به همراه دو سوراخ می‌باشد که یکی از آن‌ها در لبه بالایی و دیگری در لبه پایینی وجود دارد. همچنین دهانه اتریه به اندازه ۸۶ میلی‌متر و طول ۲ ضلع بالایی و پایینی آن ۹۶ میلی‌متر است.

پین و اشیل

بخش بعدی پین است که از جنس فولاد گالوانیزه تهیه شده و طول آن ۱۵ میلی‌متر و قطر آن ۱۶ میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود. اشیل بخش سوم از راک و اتریه بوده که با بهره‌گیری از برنز تولید می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فاکتورهای موثر بر قیمت راک و اتریه

یکی از عمده‌ترین سوالاتی که در رابطه با راک پرسیده می‌شود، قیمت این تجهیزات است. در ابتدا لازم است بدانید که پیش از خرید هر نوع یراق‌آلات شبکه برق بهتر است اطلاعات کافی راجع به آن کسب نمائيد؛ چرا که قیمت تمام شده این تجهیزات بر اساس همین مشخصات تعیین می‌شود. ازجمله عوامل تأثیرگذار بر قیمت راک می‌توان به کیفیت، نوع و برند تولیدکننده آن اشاره کرد. با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید بر اساس بودجه و نیاز خود مناسب‌ترین راک‌ها را تهیه کنید.

سخن پایانی

در این راهنما با راک و اتریه و ویژگی‌ها و کاربرد آن آشنا شدیم. راک‌ها یکی از انواع یراق‌آلات شبکه برق بوده که در این حیطه کاربرد گسترده‌ای دارند. اصولاً این تجهیزات برای شبکه‌هایی با فشار ضعیف مورد استفاده قرار گرفته و از یک تسمه فولادی گالوانیزه تشکیل می‌شوند. شما می‌توانید بسته به نیاز خود راک‌ها را در دسته‌های دو مقره‌ای، سه مقره‌ای و همچنین پنج مقره‌ای خریداری نمائید. ناگفته نماند که هراندازه کیفیت یراق‌آلات مصرفی در شبکه توزیع برق بیشتر باشد، به همان میزان امنیت و مقاومت شبکه بالاتر خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی های مربوط به راک و اتریه، کلیک کنید.

2149 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط