انواع مهتابی دیواری

انواع مهتابی دیواری؛ ویژگی‌ها

2042 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید مهتابی دیواری چیست و چه کاربردی دارد؟ مهتابی‌های دیواری نوعی لامپ هستند که از ویژگی‌های منحصربه‌فردی نظیر طول عمر بالا، میزان مصرف انرژی مقرون به صرفه، مقاومت عالی در برابر ضربه و فشار و… برخوردارند. عموماً این لامپ‌ها از نوع ال ای دی بوده و در مقایسه با مهتابی‌های فلورسنت قدیمی از جهات مختلفی برتری دارند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با لامپ‌های مذکور به معرفی انواع مهتابی دیواری ال ای دی نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد انواع مهتابی دیواری بدانید!

انواع مهتابی دیواری

لامپ‌های مهتابی نسل جدیدی از ابزارهای تأمین روشنایی هستند که در گذشته به صورت فلورسنت در بازار موجود بودند؛ به این معنا که لامپ‌های مذکور با بهره‌گیری از بخار جیوه تخلیه در گاز با فشار کم کار می‌کردند. این لامپ‌ها فلورسنت یا فسفر را به نور مرئی بر می‌گرداندند. با این حال لامپ‌های فلورسنت از معایبی برخوردار بودند که به موجب آن تولیدکنندگان تلاش کردند با بهر‌گیری از تکنولوژی ال ای دی انواع مهتابی دیواری LED را با بهترین کیفیت به بازار عرضه کنند.

در مدل‌های جدید مهتابی‌های دیواری به جای بهره‌گیری از مواد سمی هم‌چون فسفر و جیوه، از تعداد مشخصی ال ای دی کوچک که درون آن یک یا چند برد مدار چاپی مونتاژ شده استفاده می‌شود. لامپ‌های ال ای دی سبب افزایش راندمان شده و بازدهی نور به واسطه آن‌ها به مراتب در مقایسه با لامپ‌های فلورسنت بالاتر است؛ به همین خاطر شما عزیزان می‌توانید با استفاده از لامپ‌های مذکور نور مورد نیاز منزل، دفتر کار، کارخانه یا هر محل دیگری را به راحتی تأمین کنید.

معرفی انواع مهتابی دیواری ال ای دی

انواع مهتابی دیواری

مهتابی‌های فلورسنت برای تنظیم روشنایی لامپ در حین گرم شدن از دستگاهی تحت عنوان بالاست بهره‌گیری می‌کنند، در حالی که مهتابی‌های ال ای بر خلاف مهتابی‌های فلورسنت از بالاست استفاده نکرده و در عوض از قطعات الکترونیکی که درایور ال ای دی را تشکیل می‌دهند، استفاده خواهند کرد. ناگفته نماند که قطعات الکتریکی مذکور به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سازگار با بالاست فلورسنت هستند.

در یک نوع طبقه‌بندی مدل‌های مختلف مهتابی دیواری ال ای دی، می‌توان تجهیزات روشنایی مذکور را با عناوین A، B و C تقسیم‌بندی کرد. در ادامه با هر یک از انواع مهتابی دیواری ال ای دی مطابق طبقه‌بندی نامبرده آشنا خواهیم شد:

مهتابی دیواری ال ای دی نوع A

مهتابی دیواری نوع A مجهز به درایور داخلی بوده که این درایور به مهتابی اجازه می‌دهد به طور مستقیم به واسطه بالاست فلورسنت خطی موجود شروع به کار نماید. عموماً مهتابی‌های مذکور برای کار با بالاست‌های T12، T8 و T5 سازگار بوده و برای کارکرد به منبع تغذیه اصلی نیازی ندارند.

از جمله اصلی‌ترین مزیت‌های مهتابی‌های مذکور می‌توان به فرآیند نصب آسان آن اشاره داشت. با این حال، عمر مفید این نوع از مهتابی‌های دیواری به عمر طراحی مهتابی ال ای دی و عمر بالاست فلورسنت خطی وابسته بوده که این موضوع در درازمدت موجب افزایش هزینه‌های نگهداری خواهد شد. سازگاری بالاست با در نظر گرفتن برند تولیدکننده آن می‌تواند متفاوت باشد؛ به همین خاطر می‌بایست پیش از نصب مورد بررسی قرار گیرد. افزون بر این، مدل A از انواع مهتابی دیواری ال ای دی در تنظیم نور و قابلیت کنترل محدود بوده و برای کسانی که با سیم‌کشی مشکل دارند، گزینه خوبی به حساب می‌آید.

مهتابی دیواری ال ای دی نوع B

مدل B نیز هم‌چون مدل A با بهره‌گیری از درایور داخلی عمل می‌کند. البته در این نوع درایور داخلی به طور مستقیم از منبع ولتاژ اصلی تغذیه کرده و در عین حال به تجهیزات دیگری نیز احتیاج دارد. مهتابی مذکور دارای سیستمی ساده بوده و سیم‌کشی مستقیم به ولتاژ اصلی و بای پس بالاست آن هر نوع مشکل در مورد سازگاری را رفع کرده و علاوه بر این، حذف بالاست در آن‌ها سبب کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری و تعویض خواهد شد.

در حقیقت، می‌توان گفت که این لامپ‌ها در مقایسه با نوع قبلی کارآمدتر هستند و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز پایین است. با این حال قابلیت کنترل در این مهتابی‌ها فراهم نبوده و نصب‌کنندگان حین نصب این مهتابی باید توجه داشته باشند که به دلیل اتصال مستقیم سیم‌های ورودی به سوکت، همواره به طور بالقوه در معرض ولتاژ اصلی هستند.

بنابراین انجام تنظیمات نادرست می‌تواند سبب عدم روشن شدن مهتابی یا خطرات بزرگ‌تری هم‌چون آتش‌سوزی شود. برای تأمین ایمنی خود بهتر است که نصب این نوع از مهتابی‌ها کاملاً مطابق دستورالعمل نصب صورت گیرد. ناگفته نماند که در لامپ‌های مهتابی دیواری نوع B رعایت احتیاط‌های ضروری منجر به افزایش زمان و هزینه نصب نیز خواهد شد.

مهتابی دیواری ال ای دی نوع C

نوع سوم لامپ‌های مهتابی دیواری ال ای دی به همراه یک درایور از راه دور نیز قابلیت کنترل داشته و نسبتاً غیر معمول هستند، اما با این حال بیش‌ترین میزان کارایی و انعطاف‌پذیری به عنوان یکی از جالب‌ترین سیستم‌های روشنایی را ارائه می‌دهند. از جمله ویژگی‌های مهتابی مذکور می‌توان به قابلیت کاهش شدت نور و در پی آن کاهش هزینه‌های نصب و نگهداری اشاره داشت.

مهتابی دیواری ال ای دی نوع A+B

علاوه بر سه مورد از لامپ‌های مهتابی دیواری ال ای دی که معرفی کردیم، نوع دیگری نیز در بازار موجود بوده که تحت عنوان A+B یا D شناخته می‌شود. این لامپ مهتابی در حقیقت ترکیبی از سازگاری با بالاست نوع A و بای پس بالاست نوع B است؛ البته باید در نظر داشته باشید که این نوع از مهتابی‌ها با هر نوع بالاستی سازگاری نداشته و این موضوع می‌بایست پیش از نصب مورد توجه نصب‌کننده قرار گیرد. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد لامپ‌های مهتابی A+B می‌توان به کاهش هزینه‌های نصب و ارائه حداکثر میزان انعطاف‌پذیری اشاره داشت.

سخن پایانی

لامپ‌های مهتابی نمونه‌ای از تجهیزات روشنایی هستند که در گذشته به صورت فلورسنت با مزایا و معایب متعددی ارائه می‌شدند. امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن فناوری ال ای دی، طراحی انواع مهتابی دیواری دستخوش تغییرات شده و با بهره‌گیری از تکنولوژی مذکور در مدل‌های مختلف A، B و C ارائه می‌شود. شما چه اطلاعات دیگری در مورد تجهیزات روشنایی مهتابی دارید؟ لطفاً نظرات ارزشمند خود را پیرامون بحث ما در این راهنما با کاربران گرامی تکه کابل در میان بگذارید.

2042 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط