لامپ حبابی گازی

لامپ حبابی گازی ؛ انواع آن

236 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

لامپ حبابی گازی موضوع امروز مقاله ما است. همان‌طور که می‌دانید در گذشته تأمین روشنایی منازل و ساختمان‌ها بر عهده چراغ‌های روغنی و شمع‌ها بوده است اما این روش‌ها خطرات و مشکلاتی را به همراه داشتند که همین مشکلات سبب شد تا انسان را به فکر ساخت وسیله‌ای جایگزین که توانایی تامین انرژی برای آن راحت‌تر بوده و از ایمنی بالاتری برخوردار باشد، بیافتد. در سال ۱۸۵۴ اولین لامپ اختراع گردید و انقلابی در عرصه روشنایی به وجود آمد.

با گذشت زمان لامپ‌ها سیر تکاملی در پیش گرفته و در مدل‌های مختلفی و با کاربردهای متنوع در بازار عرضه شدند. یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین این لامپ‌ها، لامپ حبابی گازی است.با ما در تکه کابل تا انتهای این مطلب همراه باشید.

لامپ حبابی و انواع آن

برای اینکه با ماهیت لامپ حبابی گازی آشنا شوید ابتدا به تعریف لامپ‌های حبابی پرداخته و سپس لامپ‌های حبابی گازی را شرح می‌دهیم. لامپ‌های حبابی جزو اولین لامپ‌های اختراع شده در بازار هستند و از این جهت به آن‌ها حبابی گفته می‌شود که ساختار و شکل بدنه این لامپ‌ها حبابی مانند است. البته این لامپ‌ها با نام رشته‌ای و یا التهابی نیز شناخته می‌شوند.

لامپ‌های حبابی به دلیل زاویه تابش نور بالایی که دارند در دسته لامپ‌های پرفروش بازار قرار گرفته‌اند و جنس حباب این لامپ‌ها از پلی کربنات است. این ماده به دلیل قدرت بالا در انتقال و انتشار نور یکی از مناسب‌ترین موارد در ساخت بدنه لامپ‌ها به‌شمار می‌رود. گستردگی و انتشار نور بسیار بالا از مهم‌ترین مزیت‌های لامپ‌های حبابی به‌حساب می‌آید.

از معایب لامپ‌های حبابی نیز می‌توان به مصرف بالای آن‌ها اشاره کرد. این نوع لامپ‌ها معمولا عمری برابر با 1000 ساعت داشته و هر چه به میزان کم‌تری مورد استفاده قرار بگیرند، طول عمر آن‌ها بالاتر می‌رود. از جمله انواع لامپ‌های حبابی که کاربرد بسیار زیادی در خانه‌ها و منازل دارند می‌توان به دیود ساطع‌کننده نور (LED)، لامپ فلورسنت فشرده (CFL) و لامپ هالوژن اشاره کرد. برای استعلام قیمت و خرید انواع لامپ‌های حبابی می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید.

لامپ‌ حبابی گازی

حال که با ماهیت لامپ‌های حبابی آشنا شدید، قصد داریم به بررسی نوع گازی این لامپ‌ها پرداخته و کاربرد آن‌ها را شرح دهیم. لامپ‌های گازی که به آن‌ها لامپ‌های تخلیه الکتریکی نیز گفته می‌شود با استفاده از گاز و مصرف آن فعالیت می‌کنند و منبع اصلی تولید نور در این دسته از لامپ‌ها، جریان مولوکول‌های گاز موجود در ساختار آن‌هاست.

این لامپ‌ها به دلیل روشنایی بسیار زیادی که تولید می‌کنند بیشتر مصارف صنعتی داشته و در فضای باز و وسیع استفاده می‌شوند.

اولین لامپ حبابی گازی در سال ۱۹۲۰ اختراع شد و طی این سال‌ها تغییرات زیادی در آن ایجاد شده است، به‌طوری که امروزه در انواع و مدل‌های گوناگونی و با ویژگی‌های مختلفی در دسترس ما قرار دارد. از انواع لامپ‌های حبابی گازی می‌توان لامپ بخار جیوه، لامپ بخار سدیم، لامپ متال هالید و لامپ زنون را نام برد. کاربرد لامپ‌ حبابی گازی بیشتر در مکان‌هایی مانند کارخانه‌ها و فضاهای صنعتی، استادیوم‌ها، جاده‌ها، نورپردازی بیلبورد و تابلوها و … است.

لامپ حبابی گازی جزو لامپ‌های پرفشار و با تولید نور فراوان محسوب شده و از جیوه در داخل درپوش حباب لامپ استفاده شده است. این لامپ بدین شکل کار می‌کند که انرژی الکتریکی از جیوه درون لامپ عبور کرده و همین امر به صورت تدریجی سبب تولید نور و گرما در لامپ می‌شود. لامپ‌ حبابی گازی را از جهت راه‌اندازی می‌توان به دو نوع با ترانس و بدون ترانس دسته‌بندی کرد.

از مزیت‌های این نوع لامپ‌ها می‌توان به نور بسیار زیاد آن و همینطور اندازه کوچک آن اشاره کرد به‌طوری که این لامپ‌ها می‌توانند فضای بسیار وسیعی را روشنایی بخشند.

از معایب لامپ‌ حبابی گازی می‌توان به مضر بودن آن‌ها برای انسان و محیط‌زیست اشاره کرد. از آنجا که لامپ حبابی گازی در معرض حرارت قرار دارند، احتمال ترکیدن و شکستن آن‌ها بسیار زیاد است و اگر بدنه این لامپ‌ها دچار شکستگی شود، مواد مضر و گازهای شیمیایی در محیط پخش شده و سلامت افراد حاضر در آن محیط به خطر می‌افتد.

همچنین به دلیل وجود گازهای سمی درون این لامپ‌ها، در صورت خرابی و یا از کار افتادن، این لامپ‌ها قابلیت بازیافت نداشته و می‌توانند برای محیط‌زیست خطرآفرین باشند.

روشن شدن لامپ‌ حبابی گازی حداکثر بین 2 تا 6 دقیقه طول کشیده و هر چند ساعت یک بار برای خنک شدن نیاز به خاموش شدن دارند. به همین دلایل، این لامپ‌ها برای استفاده در منازل و فضاهای کوچک توصیه نشده و بیشتر مصارف صنعتی داشته و در فضاهای باز و وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید انواع لامپ‌‌های حبابی گازی

                                                  خرید انواع لامپ‌‌های حبابی گازی

نتیجه‌گیری

لامپ‌ حبابی گازی یکی از قدیمی‌ترین لامپ‌های موجود در بازار بوده که از جنس پلی کربنات ساخته می‌شوند و به دلیل زاویه تابش کاملی که دارند، جزو پرفروش‌ترین لامپ‌ها در بازار هستند. لامپ‌ حبابی گازی مصارف صنعتی نیز داشته و در فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این لامپ‌ها با عبور انرژی الکتریکی از جیوه موجود در لامپ، نور تولید شده و شدت روشنایی بالایی دارند. همچنین این نوع لامپ به چهار نوع بخار جیوه، بخار سدیم، متال هالید و زنون تقسیم بندی می‌شوند. به لامپ‌های گازی که شکل و ویژگی‌های لامپ حبابی را داشته باشد لامپ حبابی گازی می‌گویند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی لامپ‌ حبابی گازی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

236 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط