مقره سیلیکونی سوزنی

ویژگی‌ها و کاربردهای مقره سیلیکونی سوزنی

323 بازدید تولیدکنندگان کات اوت و برقگیر و مقره در ایران / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید مقره سیلیکونی سوزنی چیست؟ با کاربردهای تجهیزات مذکور آشنایی دارید؟  مقره وسیله‌ای کاربردی بوده که از آن به منظور ایزوله کردن هادی از بدنه برج در خطوط توزیع و انتقال برق استفاده می‌شود. در حقیقت، مقره می‌بایست بدون هیچ گونه نشتی ولتاژ خطوط انتقال نیرو را از بدنه برج ایزوله نماید. ناگفته نماند که مقره‌ها در شبکه‌های قدرت و توزیع برق از جمله مهم‌ترین اجزاء محسوب می‌شوند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با مقره سیلیکونی یا سوزنی، به ویژگی‌های وسیله مذکور نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

مقره سیلیکونی سوزنی چیست؟

مقره سیلیکونی یا سوزنی از جمله مهم‌ترین انواع مقره‌ها به حساب می‌آید. این نوع مقره از جمله تجهیزات کاربردی شبکه توزیع برق بوده و به واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، کارآیی آن در این سیستم‌ها روز به روز در حال گسترش است. این تجهیزات دارای پایه عایقی بوده و عمده‌ترین کاربرد آن‌ها در محل اتصال کابل‌های برق در دکل‌ها است. علاوه بر این، به منظور پیشگیری از تخلیه الکتریکی در پست‌های توزیع برق و مراکز صنعتی، بهره‌گیری از این نوع مقره به دلیل پوشش سیلیکونی که دارد رایج است.

مقره سیلیکونی سوزنی در برج‌های وسط در ولتاژهای ۱۱، ۲۰ و ۳۳ کیلوولت مورد استفاده قرار گرفته و به صورت یکدست و یکپارچه طراحی و تولید می‌گردند. جالب است بدانید که شکل ظاهری این تجهیزات با ناقوس کلیسا شباهت دارد.

مهم‌ترین ویژگی‌های مقره سیلیکونی سوزنی چیست؟

مقره سیلیکونی سوزنی

ایجاد تکیه‌گاه مکانیکی برای نگهداری از سیم‌های برق، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های مقره‌های سیلیکونی سوزنی است. عموماً مقره‌های سیلیکونی سوزنی از جنس پلاستیک، شیشه و چینی تولید شده و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه هستند. علاوه بر این، مقره‌های مذکور سبب افزایش ایمنی و امنیت شبکه‌های توزیع و انتقال برق نیز شده و همان‌طور که گفته شد در مراکز صنعتی و دکل‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقره‌های سیلیکونی سوزنی بهترین راه برای به حداقل رساندن میزان خاموشی‌ها به حساب می‌آیند. از دیگر ویژگی‌های تجهیزات مذکور می‌توان به خاصیت ضد آب و ضد رطوبت آن‌ها، محافظ مناسب برای سیم‌ها و پست‌های توزیع برق اشاره کرد.

کاربرد مقره سیلیکونی سوزنی

چنانچه در بخشی از سیستم برق‌رسانی عیب یا نقصی وجود داشته باشد، تأثیری روی قدرت مکانیکی عایق اعمال نشده و مقره می‌تواند در ولتاژ عادی به طور الکتریکی تا زمان رفع عیب به کار خود ادامه دهد. البته گاهاً بر حسب نیاز از مقره تعلیق به جای مقره سوزنی نیز استفاده می‌شود. از آن‌جایی که این مقره‌ها تحت رطوبت و آلودگی دچار تغییر می‌شوند، هنگام ساخت‌ آن‌ها چترهایی را در نظر می‌گیرند که نه تنها می‌توانند سبب ایجاد مسیر طولانی شوند بلکه سطح مقره سیلیکونی را لغزان کرده و از جمع شدن آب باران جلوگیری به عمل می‌آورند.

ولتاژ نامی مقره سیلیکونی سوزنی

در شبکه قدرت ۱۱ کیلوولت ضریب اطمینان هوای خشک مقره سیلیکونی ۲/۸ و برای هوای مرطوب ۵ خواهد بود. در شبکه‌های قدرت ۲۰ کیلوولت این ضریب برای آب و هوای خشک ۶ و در هوای مرطوب ۴ در نظر گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که مقره‌های سوزنی در دو نوع سرگرافیتی و معمولی در بازار موجود هستند.

نحوه اتصال مقره سیلیکونی سوزنی

مقره سیلیکونی را با استفاده از یک پیچ فولادی به بازوی دکل متصل نمائيد. به منظور جلوگیری از شکسته شدن مقره در اثر حرکات ناگهانی، اطراف پیچ فولادی را با استفاده از سرب یا سیمان پر کرده و همچنین برای اتصال مقره به پایه فولادی از یک فلز با جنس انعطاف‌پذیر استفاده کنید. در وهله بعدی کلیه سیم‌هایی که از مقره سوزنی عبور کرده‌اند و در جای مناسب خود قرار گرفته‌اند را با سیم مسی ببندید. در نهایت سیم‌ها از داخل مقره خارج نشده و در صورت باد و تکان‌های شدید از درون مقره بیرون نخواهند آمد.

سخن پایانی

مقره سیلیکونی یکی از انواع مقره‌های پرکاربرد در شبکه‌های برق‌رسانی و دکل‌های برق بوده که دارای ماهیت عایقی است. شما چه ویژگی‌های دیگری در مورد این تجهیزات می‌دانید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.

323 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط