مقره فشار ضعیف

6 ویژگی مقره فشار ضعیف

216 بازدید آموزش در صنعت برق

مقره های برق در مسیر انتقال برق نقش بسیار مهم و کاربردی را ایفا می کنند، به صورتی که در صورت عدم وجود آن‌ها در هر کدام از قسمت های نگه دارنده، هر لحظه امکان قطع مسیر انتقال وجود دارد. در این مطلب تمرکز اصلی ما بر مقره فشار ضعیف است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، با ما همراه باشید.

 مقره چیست؟

مسیرهای انتقال برق طولانی و در مناطق مختلفی قرار دارند، برای انتقال برق در کشور ایران معمولاً از مسیر هوایی و از تیر و ستون‌های برق استفاده می‌شود. در هنگام قرار گرفتن سیم‌های برق بر روی تیرهای برق، به دلیل رسانایی، برق از طریق آن‌ها به مسیرهای دیگری منتقل‌شده و ممکن است خطرات بسیار زیادی را ایجاد نماید.

 به همین دلیل برای جلوگیری از این انتقال جریان به تیرهای برق از مقره‌ها استفاده می‌شود که دارای عایق بسیار قوی الکتریکی بوده و معمولاً از هرگونه اتصال مستقیم سیم‌ها با زمین جلوگیری می‌شود.

مقره فشار ضعیف

مقره برق فشار ضعیف یک ابزار با شرایط فوق است، اما در ولتاژ بسیار پایین‌تر و کمترین میزان قادر به کارکرد و انجام عمل موردنظر است.

انواع مقره فشار ضعیف

مقره‌های برق با توجه به نوع کاربرد خود و محل استفاده به انواع متفاوتی تقسیم می‌شوند، در ادامه به طور خلاصه به انواع مقره خواهیم پرداخت. مسیرهای انتقال برق بر اساس اقلیم انتقال آن به صورت‌های متفاوتی وجود دارند؛ که ممکن است، هوایی، زمینی و یا در یک‌منزل یا ساختمان باشند.

مقره هوایی: مقره انتقال برق هوایی بدین‌صورت است که بر بالای تیرهای برق، ستون‌های فلزی و چوبی قرارگرفته و یک عایق قوی فی‌مابین کابل انتقال برق و مسیر انتقال ایجاد می‌کنند. این نوع از مقره ها به دلیل استفاده بالا، بیشتر در معرض دید بوده و معمولاً اکثر مقره‌ها برای این نوع از مسیر انتقال ایجاد می‌شوند.

مقره‌های خطوط زمینی: دارای سایزهای مختلفی بوده و در داخل انواع محفظه‌های موردنظر ایجاد می‌شوند.

مقره عبوری: مورد دیگر از مقره‌های فشار ضعیف عبوری نام دارند که بیشتر در نزدیکی مناطق مسکونی و در انشعابات تیز برق‌های داخل کوچه و خیابان‌ها به کار می‌روند.

 

مقره فشار ضعیف چیست

کاربرد مقره فشار ضعیف

برق فشار ضعیف معمولاً آخرین مسیر انتقال برق است و ولتاژ آن در حدود 230-360 ولت بوده و برای منازل و ساختمان‌های کوچک کاربرد دارد.

 این ولتاژ برق در هنگام اتصال طی یک انشعاب از شبکه برق اصلی برق جدا شده و در ادامه و در نزدیک‌ترین مسیر مورداستفاده قرار می‌گیرد. در برخی از مواقع لازم است سیم موردنظر مسیری هرچند طولانی را طی نموده و با استفاده از یک سری از موانع به محل موردنظر برسد.

 در هنگام قرار گرفتن بر رأس این موانع از مقره فشار ضعیف استفاده می شود تا از اتصال و نشتی برق در نگه دارنده جلوگیری شود و برق بدون هیچ خطری به محل مورد استفاده برسد. مقره‌های فشار ضعیف معمولا همه ویژگی‌های مقره‌های قوی‌تر را نداشته و ممکن است پلاستیکی و دارای مقاومت مکانیکی و قدرتی پایینی باشند.

 ویژگی‌های مقره فشار ضعیف

  • این نوع از مقره ها دارای استحکام و قدرت متوسطی هستند.
  • مانند سایر موارد مشابه و در ولتاژهای بالاتر خلوص کافی را نداشته و جنس آن‌ها ضعیف‌تر است.
  • در تغییرات دمایی ازنظر مواد به‌کاررفته باید به‌صورت مطمئن عمل نموده و با انبساط و انقباض از نشتی جلوگیری نمایند.
  • با توجه به ولتاژ ضعیف معمولاً در مقابل دماهای بسیار بالا مقاوم نبوده و ممکن است تنها در برخی از مواقع دماهای زیاد اما نه خیلی بالا را تحمل نمایند.
  • به‌هیچ‌وجه نباید امکان جذب آب را داشته باشند، زیر در دمای پایین ممکن است با یخ‌زدگی موجب تخریب جداره و سیم شوند.
  • جنس مقره‌های فشار ضعیف شیشه و یا پلاستیک است

ویژگی‌های مقره فشار ضعیف

 خرید مقره فشار ضعیف

شرکت‌های متفاوتی در بازار اقدام به تولید و یا فروش انواع مقره‌ها می کنند. که هرکدام بسته به جنس و میزان کیفیت دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. در انواع مقره‌ها جنس‌های چینی و با خلوص بالا که با اکسید آلومینیوم ترکیب می‌شوند دارای قدرت تحمل و فشار بالاتری هستند و طبعاٌ به دلیل کیفیت بالاتر دارای قیمت بیشتری هستند.

 اگر خواهان خرید مقره در ولتاژ و فشارهای ضعیف تا بالا بوده و نمی دانید از کجا خرید نمایید می توانید با ما تماس گرفته و ضمن دریافت مشاوره تخصصی از کارشناسان و مهندسان برق ما در تکه کابل بهترین مقره برای امور شما معرفی‌شده و در ادامه می‌توانید با ارزان‌ترین قیمت اقدام به خرید آن بنمایید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مقره فشار ضعیف، کلیک کنید.

216 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط