مقره مهار

انواع مقره مهار؛ مقره‌هایی برای تمامی کاربردها

321 بازدید راهنمای تکه کابل / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

مقره‌های برق در انواع و نمونه‌های گوناگونی تولید و عرضه می‌شوند که در این میان مقره‌های مهار از کاربرد و محبوبیت بسیار بالایی نسبت به سایر مقره‌ها برخوردار بوده و کاربرد بیشتری دارند. جالب است بدانید خود مقره‌های مهار نیز به چندین نوع و دسته مختلف تقسیم می‌شوند که از آن تحت عنوان انواع مقره مهار یاد می‌شود. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع مقره مهار پرداخته و ویژگی‌های مقره مهار را بیان کنیم.

مقره مهار و ویژگی‌های آن

پیش از آنکه به بحث و بررسی در مورد انواع مقره مهار بپردازیم، بهتر است ابتدا با ماهیت و کاربرد مقره مهار  آشنا شده و ویژگی‌های آن را بیان کنیم. همان‌طور که می‌دانید، در سیستم‌های انتقال و توزیع برق، هادی‌ها بر روی تیرها و دکل‌هایی که در زمین نصب شده‌اند، قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از انتقال و نشت برق از هادی به زمین، از قطعه‌ای به نام مقره استفاده می‌شود که کاربرد زیادی داشته و از اتلاف انرژی و بروز حوادث احتمالی جلوگیری می‌کند. مقره‌ها بر روی تیرها و دکل‌ها نصب شده و هادی‌ها از بین آن‌ها عبور داده می‌شوند تا از نشت انرژی الکتریکی به اطراف جلوگیری شده و بهره‌وری انرژی و برق افزایش پیدا کند.

مقره‌ها همچنین دارای استقامت مکانیکی نسبتا بالایی بوده و قادر به تحمل نیروهای مکانیکی بالایی هستند. مهم‌ترین وظیفه مقره‌ها جلوگیری از عبور ناخواسته جریان الکتریکی است. مقره‌ها قادر به تحمل نیروهای الکتریکی نیز بوده و توانایی تحمل ولتاژهای بزرگی نظیر رعد و برق را دارا هستند و حتی در شرایط بد آب و هوایی نیز از عبور جریان‌های ناخواسته ولتاژ بالا و فشار قوی جلوگیری می‌کنند.

مقره‌ها در انواع و اشکال مختلفی تولید و به بازارا عرضه می‌شوند که با توجه به ویژگی‌های مختلفی که دارند، به دسته‌های گوناگون و مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. در حالت کلی، مقره‌ها بر اساس کاربرد به چهار دسته مقره اتکایی، مقره عبوری، مقره کششی و مقره مهار تقسیم‌بندی می‌شوند که تقریبا می‌توان گفت پرکاربردترین انواع مقره‌ها، مقره مهار است.

در خطوطی که از ولتاژ پایین‌تری نسبت به سایر خطوط برخوردار هستند (خطوط فشار ضعیف)، مقره‌های برق باید هنگام نصب در ارتفاع عایق شوند که به این عایق استفاده شده در سیم مهار، مقره مهار گفته می‌شود. جنس این مقره معمولاً از جنس چینی بوده و طراحی آن به‌گونه‌ای است که در شرایطی مانند شکستن عایق سیم، هیچ‌گونه تماسی با زمین پیدا نمی‌کند. در ادامه به بررسی انواع مقره مهار پرداخته و آن‌ها را بیان می‌کنیم.

انواع مقره مهار

انواع مقره مهار

همان‌طور که مشاهده نمودید، مقره‌های مهار یکی از از پرکاربردترین انواع مقره‌ها هستند که برای مهار دو طرف سیم‌های نصب شده در خطوط فشار ضعیف و فشار متوسط استفاده شده و اهمیت زیاد و ویژه‌ای دارند. در حالت کلی باید گفت، انواع مختلفی از مقره‌های مهار در بازار وجود دارد که همگی وظیفه نگهداری از سیم‌ها و کابل‌های برق را برعهده داشته و عملکرد آن‌ها به‌گونه‌ای است که حتی اگر سیم و یا کابل مورد ظنر پاره و یا جدا نیز شود، از افتادن آن سیم و یا کابل بر روی زمین جلوگیری نموده و سبب افزایش ایمنی در خطوط انقتال برق هوایی می‌شوند.

مقره‌های مهار را می‌توان با توجه به ویژگی‌های گوناگونی که دارند، نظیر جنس مقره، شکل، نحوه عملکرد، کاربرد و … به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد. انواع مقره مهار از لحاظ جنس به چهار دسته چینی، پلیمری، شیشه‌ای و سرامیکی، از لحاظ شکل مقره‌های مهار می‌توان آن‌ها را به سه دسته دو شیاره، سه شیاره و چهار شیاره دسته‌بندی نمود.

همچنین انواع مقره‌های مهار از لحاظ نوع عملکرد مقره مهار، به دو دسته کششی و اتکایی تقسیم می‌شوند. در حالت کلی اگر بخواهیم کاربرد این تمامی انواع مقره‌های مهار را نیز بررسی کنیم، باید بگوییم مقره‌های مهار از لحاظ کاربرد به سه دسته فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی دسته‌بندی شده که هر کدام با ‌توجه به ولتاژ شبکه و محل مورد نظر جهت استفاده انتخاب شده و کاربرد دارند.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین اجزا خطوط انتقال برق هوایی، مقره‌ها هستند. همان‌طور که گفته شد، در خطوطی که از ولتاژ پایین‌تری نسبت به سایر خطوط وجود دارد، مقره‌های برق باید هنگام نصب در ارتفاع عایق شده و به درستی نصب شوند. به عایق استفاده شده در سیم و کابل مهار، مقره مهار گفته می‌شود. از انواع مقره مهار می‌توان به مقره چینی، پلیمری، شیشه‌ای و سرامیکی، کششی، اتکایی، فشار ضعیف، فشار متوسط، فشار قوی، دو شیاره، سه شیاره، چهار شیاره و … اشاره کرد که هر کدام کاربرد خاص خود را داشته و باید در شرایط مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی انواع مقره مهار پرداخته و ویژگی‌های مقره مهار را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

321 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط