سرسیم

معرفی انواع سرسیم و وایرشو

505 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

امروزه در تمامی خانه‌ها، محل کار، کارخانه‌ها و غیره، سیم‌های افشان به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای بسیار زیادی دارند. این سیم‌ها رشته‌های مسی و بسیار زیادی دارند و بسیار خطرناک هستند و خطر برق گرفتگی بسیاری دارند؛ به همین دلیل برای استفاده از این سیم‌های افشان باید از محافظ‌هایی استفاده کنیم که سلامت ما را تضمین کنند. سرسیم و یا وایرشو یک وسیله برای پوشاندن سیم‌های افشان هستند که کمک می‌کنند از خطر برق گرفتگی دور بمانیم. در این مطلب می‌خواهیم در مورد سرسیم و وایر شو با شما صحبت کنیم؛ بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

سرسیم و وایرشو چیست؟

همان‌طور که در قسمت بالا اشاره کردیم، سرسیم و یا وایرشو برای محافظت از خطر برق گرفتگی و حتی زیبایی کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع شما می‌توانید از وایرشو‌های روکش‌دار جهت اتصال استفاده کنید تا بتوانید یک اتصال سریع سرسیم در یک سلول ترمینال داشته باشید. در واقع وایرشو بر روی سرسیم قرار می‌گیرد و قسمت عایق وایرشو بر روی قسمت عایق سیم و قسمت هادی وایرشو بر روی قسمت برهنه سیم قرار می‌گیرد که زیر ترمینال گذاشته شده و پیچ می‌شود.

 بعد از این مرحله، وایرشوها به وسیله یک ابزار پرس که نوع آن که بستگی به سایز وایرشو شما دارد، بر روی سیم پرس می‌شود تا یک اتصال مطمئن و درست بین سیم و وایرشو برقرار گردد. حال در این مرحله می‌توانید سیم و ترمینال را به یکدیگر متصل کنید که برای این کار باید بدنه هادی وایرشو را بر روی سلول ترمینال پیچ کنید. ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که چرا به جای اتصال مستقیم سیم با ترمینال باید از وایرشو در سیم کشی استفاده کنیم؟ در ادامه مزایای وایرشو و دلیل استفاده از آن را به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم.

سرسیم و وایرشو چیست؟

مزایای استفاده از وایرشو

در واقع استفاده از وایرشو باعث می‌شود تا شما اتصال ایمن تری در هنگام اتصال سیم به ترمینال داشته باشید و همچنین این ابزار باعث عایق کاری بالاتر سیم خواهد شد و در نتیجه ایمنی بالاتر خواهد رفت. در صورت استفاده از وایرشو شما نیازی به استفاده از چسب برق ندارید و می‌توانید سرعت کار خود را به شدت بالاتر ببرید. وایرشوها قیمت بسیار مناسبی دارند و در انواع و اقسام مختلفی به فروش می‌رسند که در ادامه انواع وایرشوها را برای شما شرح می‌دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

انواع وایرشو

در واقع وایرشوها در انواع و اقسام مختلفی ساخته و به فروش می‌رسند که ما در این قسمت از انواع این وایرشوها را به طور کامل برای شما را نام می‌بریم و در مورد آن‌ها توضیحات کاملی خواهیم داد؛ بنابراین در این قسمت با ما همراه باشید تا بتوانید وایرشو مورد نیاز خود را آگاهانه تر انتخاب و خریداری کنید. دقت داشته باشید که قسمت فلزی تمامی وایرشوها از جنس مس با خلوص ۹۹% است که توسط قلع آبکاری می‌شود که این موضوع باعث می‌شود در برابر رطوبت و یا در مجاورت هوا آسیب نبیند.

وایرشو تکی روکش دار

این وایرشوها به شکل یک لوله هستند که در قسمت ورودی یک قسمت پلاستیکی وجود دارد. برای اتصال وایرشو به سیم باید سیم را به اندازه کافی لخت کنیم و قسمت پلاستیکی وایرشو را به سیم متصل کنیم. در واقع قسمت هادی سیم باید در داخل وایرشو قرار بگیرد و با استفاده از یک ابزار پرس به طور کاملا محکم و ایمن پرس شود.

 در واقع قسمت مسی سیم شما در داخل لوله فلزی قرار می‌گیرد و باید مقداری از روکش سیم هم در قسمت پلاستیکی وایرشو وارد شود تا اتصال کاملاً امن و محکم باشد. وایرشو معمولاً در زیر ترمینال و در داخل کلید پریز قرار می‌گیرد. در واقع باید قسمت انتهایی رزوه پیچ را بر روی وایرشو قرار دهید و آن را سفت کنید.

وایرشو دوبل روکش دار

در این نوع وایرشو قسمت پلاستیکی آن به شکل یک مخروط است تا سیم به راحتی در داخل آن قرار گیرد. قسمت فلزی وایرشو به اندازه‌ای است که در قسمت هادی دو سیم می‌توانند درون آن قرار بگیرند و به وسیله پرس وایرشو یک اتصال محکم و فیزیکی بین آن‌ها ایجاد می‌شود. از وایرشو معمولاً در زیر ترمینال و در داخل کلید پریز استفاده می‌شود که در این قسمت بخش انتهایی رزوه پیچ بر روی وایرشو قرار می‌گیرد و پیچ بر روی قسمت فلزی آن نصب می‌شود.

انواع سرسیم

وایرشو بدون روکش

در وایرشوهای بدون روکش، قسمت پلاستیکی وجود ندارد و تنها قسمت فلزی که بخش هادی سیم وارد آن می‌شود وجود دارد که توسط پرس یک اتصال محکم به وجود می‌آورد. این نوع وایرشوها برای تنها یک سیم مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان از هر سایز سیمی برای این نوع وایرشوها استفاده کرد.

وایرشو و سرسیم گرد یا حلقوی

از این نوع وایرشوها برای نصب سیم‌هایی استفاده می‌شود که بتوان پیچ و مهره را به طور کامل باز کرد و سرسیم را در داخل پیچ قرار داد و آن‌ها را به یکدیگر متصل کرد؛ بنابراین اگر از این نوع سرسیم استفاده می‌کنید، باید ترمینالی داشته باشید که بشود پیچ و مهره آن را به طور کامل باز کرد و پیچ را در داخل سر‌سیم بگذاریم تا با یکدیگر اتصال محکمی داشته باشند. در واقع از این وایرشوها برای ترمینال‌هایی استفاده می‌کنند که دارای پیچ ثابتی هستند و مهره آن‌ها باز می‌شود. این نوع وایرشوها نیز سایزهای مختلفی دارند که به سایز پیچ شما بستگی دارند.

سرسیم دو شاخ

در این نوع وایرشو‌ها نیاز به باز کردن پیچ نیست و کافی است تنها کمی پیچ را شل کنیم تا سر‌سیم در قسمت زیرین پیچ قرار گیرد؛ سپس پیچ را سفت می‌کنیم تا سرسیم محکم شود. از این وایرشوها معمولاً در زیر ترمینال استفاده می‌شود و این وایرشوها در سایزهای مختلفی تهیه می‌شوند اما در بازار سه سایز از این نوع سر‌سیم موجود است. سایز وایرشوها بر اساس رنگ آن‌ها انتخاب می‌شود. در واقع رنگ قرمز برای سیم‌های 1 و 1.5، رنگ آبی برای سیم‌های ۵.۲ و رنگ زرد برای سیم‌های ۴ و ۶ مناسب است.

سرسیم سوزنی

این نوع سرسیم دقیقاً مشابه وایرشو عمل می‌کند و با این تفاوت که وایرشو سیم را در داخل قسمت فلزی نگه می‌دارد ولی در سرسیم سوزنی، در انتهای سرسیم یک قسمت سیم‌گیر وجود دارد که قسمت هادی سیم وارد قسمت زیرین سیم‌گیر می‌شود و در آنجا پرس می‌شود. معمولاً در تابلوهای صنعتی از سرسیم سوزنی استفاده می‌کنند؛ زیرا ضخامت بیشتری نسبت به وایرشو دارد و می‌تواند جریان برق را به خوبی عبور دهد.

سرسیم کولری

 سرسیم کولری که جزو سرسیم‌های سوکتی هستند، برای اتصال ترمینال‌هایی استفاده می‌شود که در آنجا نری وجود داشته باشد. در واقع سرسیم در حالت کشویی به قسمت نری کولر وارد می‌شود که این اتصال تنها با فشار دست انجام خواهد شد. در یک قسمت این سرسیم یک ورق فلزی وجود دارد که لبه‌های آن به داخل برگشته است و این موضوع باعث یک اتصال قوی‌تر می‌شود. اگر مکان‌هایی با لرزش بالا دارید، بهتر است از این سرسیم استفاده کنید.

کلام آخر

در این مطلب در مورد سرسیم و وایرشو با شما صحبت کردیم و در همین راستا انواع عنصر سرسیم‌ها و وایرشوها را برای شما نام بردیم و توضیحات کاملی درمورد هر یک از آن‌ها دادیم تا بتوانید وایرشو و سرسیم خود را متناسب با نیاز خود تهیه کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و اطلاعات کافی را از آن کسب کرده باشید.

505 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط