تابلو فشار متوسط

تابلو فشار متوسط؛ نمونه‌ای از مهم‌ترین تجهیزات شبکه برق‌رسانی

129 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید تابلو فشار متوسط چیست و چه نقشی در سیستم برق‌رسانی ایفا می‌کند؟ با مشخصه‌های تجهیزات مذکور آشنایی دارید؟ منظور از تابلوهای فشار متوسط، تابلوهایی بوده که در سطوح ولتاژي ۱ تا ۳۳ کیلوولت به کار گرفته می‌شوند. در ادامه این راهنما به معرفی تابلوهای فشار متوسط و انواع مختلف آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره تابلو فشار متوسط بدانید!

تابلو برق‌های فشار متوسط هم‌چون سایر تابلو برق‌ها می‌توانند در محدوده ولتاژی خاصی مورد استفاده قرار گیرند. این تابلوها به منظور قطع و وصل مدار و تأمین جریان در محدوده مشخص شده ولتاژ کارایی دارند. تابلوهای برق فشار متوسط به عنوان یک محفظه فلزی به اشکال مختلف در انواع گوناگون طراحی شده و به بازار عرضه می‌شوند. تجهیزات الکتریکی محصور شده مذکور عمدتاً از جنس فلز بوده و دارای انواع مختلف کلیدها، فیوزها، ترانس‌ها و قطع‌کننده‌های جریان برق می‌باشند.

ناگفته نماند که این تجهیزات به طور معمول در کلیه سامانه‌های توزیع و انتقال جریان الکتریکی و همچنین در حوزه‌های صنعتی یا تجاری در ابعاد نسبتاً متوسط و بزرگ به کار گرفته می‌شوند. متداول‌ترین جنس تابلو برق فشار متوسط، نوع فلزی آن بوده که تمامی وسایل مورد نیاز آن در محفظه‌های مخصوص قرار داده می‌شود.

تابلو فشار متوسط

آشنایی با انواع تابلو فشار متوسط

تابلو قدرت

منظور از تابلو فشار متوسط قدرت ترکیبی از وسایل کلیدزنی و تجهیزات کنترلی، حفاظتی و اندازه‌گیری به همراه سازه‌های نگه‌دارنده، محفظه و اتصالات مربوطه بوده که به منظور اتصال به سیستم‌های تولید، توزیع و انتقال و تبدیل انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تابلو فرمان

تابلوهای فرمان نیز هم‌چون تابلوهای قدرت ترکیبی از وسایل کلیدزنی، تجهیزات کنترلی، اندازه‌گیری و حفاظتی به همراه محفظه، سازه نگه‌دارنده و اتصالات مربوطه بوده که به منظور کنترل تجهیزات سیستم‌های قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تابلوهای قدرت و فرمان به همراه محفظه فلزی (Metal Enclosed)

منظور از تابلوهای قدرت و فرمان فشار متوسط، تابلوهایی بوده که دارای یک محفظه خارجی و اتصال به زمین هستند و خودِ آن‌ها به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

۱. تابلو قدرت و فرمان به همراه پوشش فلزی (Metal Clad)

اجزای به کار رفته در تابلوهای قدرت و فرمان در قسمت‌های مجزا از یک‌دیگر با جداره‌های فلزی دارای اتصال زمین قرار گرفته‌اند. تابلو فشار متوسط مذکور می‌بایست دارای درجه حرارتی استاندارد و خانه‌های مجزا باشد؛ به طوری که هر خانه حداقل شامل تجهیزات زیر شود:

  • کلید اصلی
  • اجزایی هم‌چون فیدرها که به یک طرف کلید اصلی متصل باشند
  • اجزایی هم‌چون شینه‌ها که به طرف دیگر کلید اصلی متصل باشند

۲. تابلوهای قدرت و فرمان قسمت‌بندی شده با جداره‌های غیرفلزی (Compartment)

منظور از تابلوهای قدرت و فرمان قسمت‌بندی شده با جداره‌های غیر فلزی تابلوهایی بوده که اجزای آن‌ها هم‌چون تابلوهای قدرت و فرمان با پوشش فلزی در خانه‌های جداگانه قرار گرفته اما دارای یک یا چند جداره غیر فلزی هستند.

۳. تابلو قدرت و فرمان سلولی (Cubical)

منظور از تابلوهای قدرت و فرمان سلولی فشار متوسط، تابلوهایی بوده که شامل تابلوهای با پوشش فلزی و تابلوهای قسمت‌بندی شده نباشند. تجهیزات مذکور دارای یکی از مشخصات زیر هستند:

  • تعداد خانه‌های این تجهیزات از تعداد مورد نیاز برای تابلوهای قدرت و فرمان با پوشش فلزی یا قسمت‌بندی شده کمتر است
  • جداره‌ها دارای درجه حفاظتی کمتری هستند
  • فاقد هر نوع جداره‌ای هستند

تابلو فشار متوسط تمام بسته

منظور از تابلوهای تمام بسته مجموعه‌ای سوار شده در کارخانه بوده که کلیه جوانب آن به غیر از سطح نصب که امکان دارد باز باشد، به گونه‌ای بسته شود که حداقل درجه حفاظت IP20 تأمین گردد. از جمله تابلوهای فشار متوسط تمام بسته می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱. تابلو ایستاده تمام بسته

تابلوهای تمام بسته ایستاده فشار متوسط تابلوهایی بوده که می‌توانند به صورت مستقل و بدون اتکا به دیوار روی کف ساختمان قرار گیرند.

۲. تابلو تمام بسته ایستاده قابل دسترسی و فرمان از قسمت جلویی

منظور تجهیزاتی است که لوازم فرمان هم‌چون دسته یا کلیدهای فشار قوی و لوازم اندازه‌گیری در بخش جلویی آن تعبیه شده و مابقی تجهیزات و لوازم مثل کلیدهای جداکننده غیر قابل قطع زیر بار و قابل قطع زیر بار، کلیدهای قدرت، ترانسفورماتور جریان و ولتاژ، فیوزها و سرکابل داخل کابل نصب شده و از طریق یک درب لولایی مجهز به قفل مکانیکی یا الکتریکی که تنها بعد از قطع کلید قابل باز شدن است، دسترسی به اتصالات و همچنین تعمیر یا تعویض تجهیزات امکان‌پذیر می‌شود.

۳. تابلو ایستاده قابل دسترسی از پشت فشار متوسط

منظور تابلویی بوده که لوازم اندازه‌گیری در جلوی آن قرار گرفته و همچنین فرمان‌ها نیز از سمت جلویی تابلو صورت می‌گیرد، اما دسترسی به منظور تعویض وسایل، اتصال کابل‌ها و سیم‌ها و مواردی از این قبیل از پشت تابلو برق امکان‌پذیر بوده و شامل یک یا چند سلول هستند.

۴. تابلو ایستاده تمام بسته کشویی فشار متوسط

تابلوی مذکور از دو قسمت اصلی ثابت و متحرک تشکیل شده است. بخش اول بدنه تابلو بوده که به صورت سلول طراحی و ساخته شده و شینه‌کشی، محل اتصال کابل‌های ورودی و خروجی و دریچه‌های اتصال ترمینال‌های کلید در این بخش تعبیه شده است و در بالاترین قسمت آن نیز لوازم اندازه‌گیری نصب می‌شود.

بر روی قسمت دوم اسکلتی متحرک که تحت عنوان ارابه نیز شناخته می‌شود، کلید نصب شده و به صورت کشویی با کمک چرخ در داخل سلول مذکور قرار گرفته و اتصالات لازم را برقرار خواهد کرد. لازم به ذکر است که قسمت جلوی این اسکلت باید به طور کامل بسته باشد و قسمت فرمان کلید هم‌چون دسته یا کلیدهای فشاری بر روی این بخش نصب شوند. علاوه بر این، قسمت کشویی می‌بایست مجهز به قفل بوده و تنها پس از قطع کلید، امکان خارج کردن آن فراهم باشد.

سخن پایانی

تابلو فشار متوسط از جمله تجهیزات مهم در سیستم تأمین برق بوده که در این شبکه با هدف قطع و وصل مدار و تأمین جریان در بازه معین ولتاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تابلوها در انواع مختلف طراحی و ساخته شده که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و استانداردهای مخصوص به خود هستند. شما چه اطلاعات دیگری درباره تابلوهای فشار ضعیف دارید؟ خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.

129 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط