پکینگ اورینگ جک های هیدرولیک و پنوماتیک

1 نگاه به پکینگ اورینگ جک های هیدرولیک و پنوماتیک

540 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید پکینگ اورینگ جک های هیدرولیک و پنوماتیک چیست؟ با کاربرد تجهیزات مذکور آشنایی دارید؟ پکینگ در معنای کلی یک قطعه آب‌بندی متحرک بوده که به صورت دینامیکی در آب‌بندی پیستون و شافت پمپ‌ها به کار گرفته می‌شود. عموماً پکینگ‌ها تهیه شده از لاستیک طبیعی یا مصنوعی بوده و در سایزهای گوناگون طراحی و تولید می‌شوند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیشتر با پکینگ‌ها به ویژگی‌ها و تفاوت‌های تجهیزات مذکور با اورینگ‌ها نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

پکینگ اورینگ جک های هیدرولیک و پنوماتیک؛ کاربردها و ویژگی‌ها

پکینگ اورینگ جک های هیدرولیک و پنوماتیک

پکینگ جک پنوماتیک و پکینگ جک هیدرولیک دو نمونه پر کاربرد از انواع پکینگ‌های صنعتی هستند که در بازار موجود بوده و کاربرد‌ها و مصارف خاصی دارند. علاوه بر این‌ها، پکینگ گلویی، پکینگ پیستون و سیلندر نیز از جمله انواع پکینگ‌ها بوده که با در نظر گرفتن کاربردشان در صنایع مختلف جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده‌اند.

پکینک جک پنوماتیک چیست؟

در حالت کلی پکینگ اورینگ جک های هیدرولیک و پنوماتیک به منظور آب‌بندی و عایق‌بندی انواع مختلف پیستون‌ها و شافت پمپ‌ها مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان آب‌بند تحت تأثیر فشار آب قرار می‌گیرند و به دیواره پیستون می‌چسبند. به طور معمول تولید محصولات مذکور با استفاده از لاستیک‌های مصنوعی و طبیعی صورت می‌گیرد.

ناگفته نماند که میزان انعطاف‌پذیری، فرم‌گیری و سختی پکینگ‌ جک‌های پنوماتیک بسته به مواد اولیه مصرفی متغیر است. اساس کار پکینگ‌های پنوماتیک در جک‌های رفت و برگشتی است؛ به این شکل که برای جابه‌جایی نیرو از آن‌ها استفاده شده و نیروی مکانیکی به دو سمت در یک جک منتقل می‌شود.

کاربرد پکینگ اورینگ جک های هیدرولیک و پنوماتیک

پکینگ‌ها که معمولاً در جک‌های هیدرولیک و پنوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، قطعاتی بوده که در رده سیل‌های متحرک و قطعات آب‌بند طبقه‌بندی شده و در صنایع لاستیک‌سازی به منظور آب‌بندی و درزبندی شافت و پیستون پمپ‌ها و همچنین جلوگیری از نشت مایعات سمی، جامدات و گازهای خطرناک و نشت آلاینده‌ها و مواد منفجره کاربرد دارند.

لازم به ذکر بوده که وجود پکینگ برای پمپ هیدرولیک یک امر ضروری‌ست؛ چرا که در بخش‌هایی از پمپ امکان نشتی یا ورود هوا وجود داشته که با انتخاب و استفاده از پکینگ مناسب و استاندارد می‌توان از سیال درون پمپ محافظت کرد و از ورود هوا به درون پمپ جلوگیری نمود.

عملکرد پکینگ اورینگ جک های هیدرولیک و پنوماتیک به چه صورت است؟

پکینگ‌ها به صورت یک طرفه و دو طرفه عمل کرده و می‌توانند فشار ۲۵۰ الی ۷۰۰ بار را تحمل کنند. موضع قرارگیری پکینگ‌ها با توجه به لبه‌های داخلی و خارجی آن مشخص می‌شود؛ به این صورت که اگر لبه‌های خارجی پکینگ بلندتر باشد، در قسمت گلویی و اگر لبه‌های داخلی آن بلندتر باشد در قسمت پیستون قرار می‌گیرد. افزون بر این، اگر هر دو لبه داخلی و خارجی پکینگ متقارن باشند امکان استفاده از هر دو نوع پیستونی و گلویی آن فراهم است.

برخی از پکینگ‌ها به صورت ردیفی و برخی دیگر به صورت چند تکه (پکینگ طبقاتی)، برخی دارای حلقه‌ای از جنس لاستیک طبیعی (نیتریل) و برخی دیگر از الیاف تقویت شده با لاستیک نیتریل (منجیددار) هستند. قابل ذکر است که گاهاً بر حسب نیاز به همراه پکینگ‌ها از رینگ‌ پشتیبان به منظور تحمل بیشتر در برابر فشار نیز بهره‌گیری می‌شود.

ویژگی‌های پکینگ اورینگ جک های هیدرولیک و پنوماتیک

  • تجهیزات مذکور در برابر فشار بالا مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند.
  • پکینگ‌ها دارای اصطکاک پایین و مقاومت شیمیایی بالایی هستند.
  • مقاومت سایشی این تجهیزات بالا است.
  • پکینک جک‌های هیدرولیک و پنوماتیک ضد زنگ است.
  • انتقال حرارتی بالا و مقاومت عالی در برابر تغییر شکل و همچنین نصب آسان از دیگر ویژگی‌های تجهیزات مذکور است.

تفاوت پکینگ با اورینگ و کاسه نمد در چیست؟

پکینگ اورینگ جک های هیدرولیک و پنوماتیک

اورینگ‌ها ساده‌ترین نوع آب‌بندها بوده که در صنایع امروز جایگزین خوبی برای آب‌بندهای پرحجم محسوب می‌شوند. عموماً اورینگ‌ها از الاستومر تهیه شده و برای تولید آن مواد اولیه در قالب‌های مخصوصی ریخته می‌شود تا به شکل یک حلقه کامل دربیاید. اورینگ‌ها به منظور آب‌بندی پیستون در سیلندر و شیرهای هیدرولیکی در نقاط اتصال پمپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی اورینگ‌ها به این صورت است که در شیارها نصب شده و در حین نصب تا حدود ۱۰ درصد فشردگی دارند.

از دیگر ویژگی‌های مربوط به اورینگ‌ها می‌توان گفت که این تجهیزات در آب‌بندی محل‌هایی که دارای گوشه و زاویه هستند کاربرد نداشته و همواره از یک رینگ فیبری به منظور جلوگیری از خروج اورینگ از محل نصب خود بهره‌گیری می‌شود.

از طرف دیگر، پکینگ بیشتر در جک‌های صنعتی و ماشینی کاربرد دارد و همان‌طور که گفته شد قطعات مذکور در قسمت پیستون قرار گرفته و از وارد شدن سیالات به میان محفظه‌های جلو و عقب پیستون جلوگیری به عمل می‌آورند. لازم به ذکر است که پیستون‌ها هم‌چون قرقره دارای شیار بوده و پکینگ‌ها بر روی آن‌ها قرار داده می‌شوند.

کاسه نمدها معمولاً برای قسمت‌های متحرک و آب‌بندی روی شافت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. قطعات مذکور در صنعت کاربرد گسترده‌ای داشته و در کلیه بخش‌هایی که نیاز به جلوگیری از نشت روغن و مایعات باشد، به کار گرفته می‌شوند.

سخن پایانی

پکینگ اورینگ جک های هیدرولیک و پنوماتیک دو مورد از پرکاربردترین پکینگ‌های مصرفی در صنایع مختلف هستند که با تکیه بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود هم‌چون مقاومت بالا در برابر فاکتورهای شیمیایی و تحمل فشار بالا مصارف گسترده‌ای در صنایع دارند. شما چه اطلاعات دیگری در مورد پکینگ اورینگ جک های هیدرولیک و پنوماتیک دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران عزیز تکه کابل در میان بگذارید.

540 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط