صفحه اتمایز ارت

صفحه اتمایز ارت؛ چیستی و کاربرد آن

311 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی در ساختمان‌ها، سیستم ارتینگ یا همان سیستم ارت است. در سیستم ارت، سیم ارت و صفحه ارت از اهمیت بالا و اساسی برخوردار هستند زیرا این دو قسمت باعث انتقال جریان و بار اضافی به داخل زمین می‌شوند. با توجه به اینکه صفحه ارت آزادکننده الکترون‌ها به درون خاک یا زمین است، استفاده صحیح از آن اهمیت زیادی دارد. یکی از بهترین صفحه‌های ارت، صفحه اتمایز ارت است. در این مقاله قصد داریم به بررسی صفحه اتمایز ارت پرداخته و چگونگی تولید آن را بیان کنیم.

صفحه اتمایز ارت

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم ارتینگ، استفاده و نصب صحیح صفحه ارت است. صفحه ارت به علت مساحت و حجمی که دارد از مس به کار رفته بیشتری در ساختار خود بهره برده و از این رو قیمت بسیار بالاتری نسبت به سیم مسی یا سایر اجزا دارد.

در واقع صفحه ارت باید تماما مسی بوده و به راحتی الکترون و بار الکتریکی را به زمین منتقل کند اما از آنجایی که قیمت صفحه ارت مسی بالا است، پیمانکاران برای کاهش هزینه‌های پروژه از صفحه اتمایز ارت به جای صفحه ارت مسی استفاده می‌کنند.

صفحه اتمایز ارت یا صفحه ارت اتمایز به نوعی صفحه ارت گفته می‌شود که مغزی و هسته اصلی آن از جنس فولاد بوده و دارای یک روکش کامل مسی است که باعث انتقال راحت جریان شود. این صفحه به صورت مربع یا مستطیل بوده و باید ضخامت آن حداقل 4 میلی‌متر باشد.

قیمت این صفحه خیلی کم‌تر از قیمت صفحه تمام مسی آن بوده و از کیفیت مطلوبی برخوردار است. این صفحه به صورت عمودی و در بین الکترولیت‌ها قرار می‌گیرد. از این صفحه‌ با نام صفحه ارت روکش مسی (Copper Weld) هم یاد می‌شود (برای خرید انواع صفحه ارت اعم از صفحه ارت مسی یا صفحه ارت اتمایز و یا سایر اجزای سیستم ارتینگ می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید).

پوشش مسی صفحه اتمایز ارت
پوشش مسی صفحه اتمایز ارت

چگونگی ساخت صفحه اتمایز ارت

صفحه ارت اتمایز نوعی صفحه ارت است که هسته آن از جنس فولاد بوده و با روکشی مسی پوشش داده شده است. صفحه ارت انتقال‌دهنده جریان به داخل زمین بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو، باید در ساخت آن (به خصوص صفحه ارت اتمایز) از دقت بالایی بهره برد. برای ساخت صفحه اتمایز ارت باکیفیت باید مراحل زیر را طی کرد.

  • ابتدایی‌ترین کار برای ساخت یک صفحه ارت اتمایز باکیفیت، مهیاسازی فولاد و اسیدزدایی فولاد است. برای این کار از روش احیای غیرفعال بهره جسته و سطح صفحه و تمامی منافذ فولاد را اسیدزدایی می‌کنیم.
  • سپس با استفاده از روش الکترومغناطیسی و جوش مولکولی یک ورقه یا پوشش از جنس آهن و مس را بر روی فولاد هسته قرار می‌دهیم.
  • در قدم سوم، با استفاده از روش و فناوری بمباران اتم به اتم، تمامی سطح صفحه را با مسی به ضخامت 60 تا 150 میکرون پوشش می‌دهیم.
  • در قدم چهارم دوباره ضخامت پوشش مسی را افزایش داده و 200 تا 250 میکرون مس به ضخامت این پوشش اضافه می‌کنیم. در این مرحله این کار توسط روش اتمایز پایدار صورت پذیرفته و هدف اصلی آن مرکز صفحه مسی است.
  • در آخر هم لایه‌ای از مواد آلی جهت جلوگیری از سولفاته و خراب‌شدن مس در اثر نمک و رطوبت موجود در خاک، به سطح مس اضافه می‌کنند.

مزایا و کاربرد صفحه اتمایز ارت

همان‌طور که گفته شد، صفحه ارت تمایز کیفیت و راندمان بالای صفحه ارت تمام مسی را نداشته اما قابلیت انتقال الکترون‌ها را دارا بوده و می‌توان از آن به عنوان صفحه ارت بهره جست. از این صفحه قابلیت به کارگیری در تمامی برنامه‌ها و پروژه‌های ساخت سیستم ارتینگ، انتقال بار جریان‌های غیرمنتظره مثل رعد و برق یا صاعقه، تابلوهای برق، موتورها و کلیه وسایل برقی که امکان نشر و انتشار جریان برق را دارا هستند، بهره برد.

از جمله مزایای صفحه ارت اتمایز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت بسیار پایین صفحه اتمایز ارت نسبت به صفحه ارت مسی (قیمت صفحه اتمایز نسبت به نوع مسی آن حدود یک پنجم تا یک ششم است)
  • خلوص بالای روکش مسی (خلوص این روکش حدود 99 درصد است)
  • استفاده و نصب آسان
  • عمر بالا (طبق تحقیقات صورت گرفته به طور متوسط سالانه 5 میکرون از سطح مسی صفحه ارت از بین رفته و فرسایش می‌یابد و از آنجایی که صفحه اتمایز ارت حدود 200 تا 250 میکرون ضخامت پوششی دارد، حدود 40 تا 50 سال طول می‌کشد تا این صفحه خراب شود)
  • اطمینان بالا از عملکرد (طبق تحقیقات، مس پوششی در این صفحه ارت به صورت کامل به فولاد جوش خورده و جدا نمی‌شود)
  • عدم نیاز به حفر چندین چاه ارت (این صفحه مقاومتی کمی داشته و به راحتی جریان را عبور می‌دهد و نیاز به حفر چندین چاه متعدد نبوده و در هزینه‌های پروژه صرفه‌جویی می‌شود)
  • تناسب با انواع شرایط (از این صفحه می‌توان در انواع زمین حتی زمین‌های کوچک بهره برد)
خرید تجهیزات سیستم ارتینگ
خرید تجهیزات سیستم ارتینگ

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم ارتینگ، قسمت صفحه ارت است که وظیفه انتقال جریان و بار الکتریکی اضافی را به درون زمین دارد. برای این کار می‌توان از صفحه ارت مسی و یا صفحه ارت اتمایز بهره برد. صفحه اتمایز ارت به دلیل قیمت پایین، انتقال جریان مناسب و سایر مزایایی که دارد بین بسیاری از پیمانکاران محبوب بوده و خریداران زیادی دارد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی صفحه اتمایز ارت پرداخته و چگونگی ساخت و تولید آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

311 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط