دستگاه آنیلر راد

دستگاه آنیلر راد؛ نقش آن

662 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید دستگاه آنیلر راد چیست و در خط تولید سیم و کابل چه نقشی را ایفا می‌کند؟ آنیلینگ به هر نوع عملیات حرارتی که منجر به تشکیل ساختاری به جز مارتنزیت و با سختی کم‌تر و انعطاف‌پذیری زیاد شود، گفته می‌شود. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با فرآیند آنیلینگ، به معرفی دستگاه کشش راد نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

دستگاه آنیلر راد؛ معرفی فرآیند آنیل کردن

دستگاه آنیلر راد

به طور کل منظور از آنیل کردن یا آنیل کاری نظم دادن به شبکه کریستالی فلز که تحت تأثیر عملیات کشش تغییر پیدا کرده، است. به عبارت دیگر، زمانی که فلزات سرد و گرم می‌شوند، تغییراتی در شکل‌پذیری، سختی و استحکام آن‌ها در اثر یک عملیات حرارتی اعمال شده که به این عملیات اصطلاحاً آنیل کردن می‌گویند.

منظور از آنیلینگ در متالورژي و علم مواد یک نوع عملیات حرارتی بوده که موجب ایجاد تغییراتی در خواص شیمیایی و فیزیکی فلز می‌شود. در حقیقت، این عملیات باعث کاهش سختی، افزایش میزان انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری فلز شده و کارایی آن را بالا می‌برد. اتم‌‌ها در شبکه کریستالی جابه‌جا شده و تعداد تخریب‌های مولکولی کم می‌شود.

آرایش جدید مولکولی موجب تغییر در شکل‌پذیری، نرمی و سختی فلز شده و زمانی که فلز خنک می‌شود، آرایش جدید ایجاد شده که اصطلاحاً تحت عنوان Recrystallize شناخته می‌شود. در بسیاری از آلیاژها هم‌چون فولاد پر کربن، اندازه دانه و ترکیب فاز دانه کریستال که در نهایت موجب خواص فیزیکی و شیمیایی محصول شده به مقدار گرمای وارده و سرعت خنک شدن وابسته است. اکنون که پیش زمینه‌ای از فرآیند آنیل کاری در ذهن داریم، به سراغ معرفی دستگاه آنیلر راد می‌رویم.

دستگاه آنیلر راد چیست؟

دستگاه راد یا ماشین کشش راد، اولین دستگاه در خط تولید سیم و کابل بوده که کاربرد اصلی آن کشش مفتول مس یا آلومینیوم است. این ماشین‌ها عموماً دارای سیستم آنیل پیوسته بوده که روی کیفیت محصول تأثیر مستقیم دارند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در مورد این تجهیزات باید در نظر داشت این است که نامیزان بودن دستگاه راد یا در حقیقت عدم بالانس بودن آن در کاهش قطر مفتول تأثیر زیادی داشته و گاهاً حتی در صورت استفاده از حدیده مناسب، قطر سیم خروجی به علت عدم تطابق سرعت کشنده با جمع‌کن کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین، این امر موجب آسیب به کپستن‌ها و به وجود آمدن شیار بر روی سطح آن‌ها نیز خواهد شد.

لازم به ذکر است که ایجاد شیار بر روی کپستن‌ها سبب لغزش بین سطح مفتول مس و کپستن‌ها شده که در پی آن احتمال از بین رفتن کپستن و حدیده افزایش پیدا کرده و همچنین میزان مصرف برق و صدای تولید شده توسط دستگاه آنیلر راد افزایش پیدا خواهد کرد.

افزون بر این، چیدمان حدیده‌ها و کیفیت آن‌ها بر قطر سیم خروجی و تلرانس آن نیز موثر خواهد بود. خوردگی سطح کپستن‌ها و ایجاد شیار بر روی آن‌ها ضمن کاهش کیفیت هادی سیم و کابل بر طول عمر حدیده‌ها نیز تأثیر منفی می‌گذارد. کیفیت پایین روغن کشش و حرارت بالا در آن و همچنین عدم کنترل غلظت و درصد چربی آب صابون سبب فرسودگی حدیده‌ها و دستگاه آنیلر راد یا مدیوم و یا فایل می‌شود.

کنترل‌های واحد کنترل کیفیت سیم و کابل بر روی دستگاه راد

کنترل قطر مفتول خروجی که بهتر است برای انجام این کار از قطر سنج لیزری در خروجی راد بهره‌گیری شود تا در هر لحظه امکان مشاهده قطر خروجی فراهم گردد.

کنترل شکل ظاهری مفتول‌ها و اندازه‌گیری آن‌ها با دقت 0.01 میلی‌متر صورت گیرد. لازم به ذکر است که سطح مس می‌بایست تمیز و عاری از روغن کشش و صاف و صیقلی باشد.

کنترل ریوایند و تراورس مفتول بر روی قرقره فلزی انجام شود. در این مرحله مفتول می‌بایست به صورت منظم بر روی قرقره جمع‌آوری شده تا در حین عایق‌زنی یا تابیده شدن در دستگاه تابنده هادی ریزش نداشته باشد.

در مرحله بعدی کنترل چربی، غلظت سولوشن، دما و اندازه‌گیری هدایت الکتریکی آب صابون انجام می‌شود. لازم به ذکر است که برخی از آیتم‌های کنترلی مذکور در بعضی از شرکت‌های سیم و کابل بر عهده واحد کنترل کیفیت محصولات یا آزمایشگاه سیم و کابل یا واحد فنی خواهد بود.

در دستگاه‌های راد آنیل افزایش سرعت و کیفیت مفتول خروجی و آنیل‌کاری می‌بایست بر روی صفحه نمایش قابل بررسی باشد.

سخن پایانی

دستگاه آنیلر راد از جمله تجهیزات مصرفی در خطوط تولید سیم و کابل محسوب می‌شود. شما چه اطلاعات دیگری در مورد تجهیزات مذکور دارید؟ لطفاً تجربیات و نظرات خود پیرامون آنیل کاری در خطوط تولید سیم و کابل را با ما و کاربران عزیز تکه کابل در میان بگذارید.

662 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط