غلطک تولید سیلیکون

نگاهی بر روکش غلطک تولید سیلیکون

275 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید غلطک تولید سیلیکون چیست؟ روکش غلطک سیلیکون یا روکش غلطک لاستیکی از جمله پرکاربردترین تجهیزات در صنایع مواد غذایی و کارخانجات بهداشتی بوده که متشکل از هسته فلزی، گردنه غلطک، لایه سخت لاستیکی، لایه بیرونی لاستیکی است. بسته به نوع کاربرد غلطک جنس آن متغیر خواهد بود. این روکش‌ها در انواع مختلف غلطک سیلیکونی، غلطک لاستیکی پلی یورتان، غلطک نئوپرن، غلطک آینه‌ای و غلطک‌های NBR دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با غلطک تولید سیلیکون به کاربردهای این محصول نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی روکش غلطک تولید سیلیکون

غلطک تولید سیلیکون

روکش‌های غلطک لاستیکی از جمله تجهیزات مصرفی در صنایع بهداشتی و غذایی هستند که به منظور جلوگیری از ساییدگی درام غلطک‌ها و ایجاد اصطکاک مناسب در ابعاد و سایزهای مختلف تولید می‌شوند. روکش غلطک تولید سیلیکون از جمله روکش‌های غلطک بوده که به علت برخورداری از زنجیره مولکولی پایدار موجب می‌شود هنگام برخورد با مواد شیمایی با درجه حرارت بالای 200 تا 250 مقاومت خود را حفظ کرده و تغییر شکل ندهد.

از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر شرایط محیطی مختلف اشاره کرد؛ به این معنا که روکش غلطک تولید سیلیکون در شرایط آب و هوایی سخت هم‌چون باد، باران، برف و سایش مقاومت بالایی از خود نشان داده و امکان جذب رطوبت در آن پایین است. اما بیایید پیش از بررسی کاربردهای این محصول به ویژگی‌های سلیکیون و چیستی این ماده کمی بیش‌تر بپردازیم.

سیلیکون چیست؟

به طور کل، سیلیکون گروهی از پلیمرها بوده که بخش عمده تشکیل‌دهنده آن دیمتیل است. سیلیکون‌ها در دمای بالا و پایین مقاومت بسیار خوبی از خود نشان داده و به همین خاطر در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به طوری که سیلیکون‌ها تا دمای 260 الی 315 درجه سانتی‌گراد خاصیت لاستیکی خود را به خوبی حفظ کرده و تغییر شکل نمی‌دهند.

علاوه بر این، سیلیکون‌ها در برابر ترکیبات نفتی و روغن‌ها و همچنین اشعه‌هایی هم‌چون گاما و ماورای بنفش مقاوم بوده و از قابلیت فشرده‌سازی برخوردار هستند. علاوه بر این، سیلیکون‌ها آنتی باکتریال بوده و همچنین توانایی استرلیزه شدن دارند. از دیگر دلایل اصلی بهره‌گیری از سیلیکون‌ها در ساخت غلطک‌ها، زنجیره مولکولی پایدار و مقاوم آن‌ها است؛ به همین خاطر موقع برخورد با مواد شیمیایی با درجه حرارت بالا تغییر نکرده و مقاومت خود را حفظ خواهند کرد.

از دیگر ویژگی‌های سیلیکون می‌توان به انعطاف‌پذیری بسیار بالا، عدم تغییر شکل به مرور زمان و شفافیت بسیار زیاد، مقاومت عالی در برابر دمای بالا و پایین، مقاوم در برابر پارگی، مقاوم در برابر ضربه، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و عدم جذب مایعات اشاره داشت.

کاربرد روکش غلطک تولید سیلیکون چیست؟

از آن‌جایی که این روکش‌ها مقاومت عالی در برابر آتش نشان می‌دهند، ضد حریق به حساب می‌آیند. به همین خاطر در نیروگاه‌ها و مشاغل اشتعال‌پذیر کاربرد عمده‌ای دارند. افزون بر این، این روکش‌ها در صنایع دیگری نیز به عنوان غلطک تنظیم حرارت پارچه، صنایع چاپ، کپی عکس، صنعت بافندگی و ریسندگی، صنایع فولاد و بسته‌بندی مواد و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

سیلیکون نوعی ماده بوده که دارای خواص فیزیکی و شیمیایی منحصربه‌فردی است؛ همین موضوع سبب شده که سیلیکون در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. با در نظر گرفتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خواص فیزیکی و شیمیایی سیلیکون، کاربرد آن روز به روز در حوزه‌های متنوع گسترده شده و تقاضا برای آن نیز افزایش پیدا کرده است.

روکش غلطک تولید سیلیکون از جمله روکش‌های غلطک بوده که دارای زنجیره مولکولی پایدار و از ویژگی‌ها و خواص منحصربه‌فرد برخوردار بوده و با تکیه بر این قابلیت‌ها در صنایع گوناگون هم‌چون بهداشت، غذایی، چاپ، فولاد، بسته‌بندی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما کاربران عزیز تکه کابل پیرامون غلطک‌های سیلیکونی در میان بگذارید.

275 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط