اره آلومینیوم بر

اره آلومینیوم بر؛ چیستی، مشخصات، کاربردها و راهنمای خرید

266 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید اره آلومینیوم بر چیست و چه کاربردی دارد؟ تاکنون از این وسیله استفاده کرده‌اید؟ اره‌های آلومینیوم‌بر از جمله تجهیزات مصرفی برای انجام انواع برش‌کاری پروفیل‌های آلومینیومی درب و پنجره و مواردی از این قبیل هستند. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با اره‌های آلومینیوم بر به کاربردها و ویژگی‌های این محصول نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید اره آلومینیوم بر

اره آلومینیوم بر

نگاهی بر چیستی اَرّه

اره‌های آلومینیوم بر از جمله ابزارآلات مناسب برای قطعه قطعه کردن و نصف کردن قطعه کار با حرکت رفت و برگشتی و اصطکاکی دندانه بر روی قطعه هستند که معمولاً در درودگری و اکثر پیشه‌ها و رشته‌های فنی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالت کلی، اره‌های آلومینیوم بر برای برش و ایجاد شیار در قطعات مختلف به کار گرفته می‌شوند. به طور معمول تیغه‌های اره با خط عمود بر اره زاویه می‌سازند و در واقع جهت‌دار هستند.

هر اندازه زاویه ساخته شده به واسطه تیغه و اره بیش‌تر باشد، به همان میزان عرض بیش‌تری از کار بریده می‌شود. با در نظر گرفتن شکل قرارگیری تیغه‌ها، اره‌های آلومینیوم‌ بر می‌توانند در جهت رفت و برگشت عمل اره کردن را به خوبی به انجام رسانند.

لازم به ذکر بوده که برخی از اره‌ها تنها زمانی که آن را به جلو هل بدهید، جسم را برش داده و برخی دیگر زمانی که اره را به عقب بکشید و برخی دیگر در هر دو حالت این عمل را انجام می‌دهند.

اره‌هایی که قادر هستند هم در جهت رفت و هم در جهت برگشت عمل برش را بر روی جسم به انجام رسانند تحت عنوان اره‌های دوطرفه شناخته می‌شوند. در مقابل، اره‌هایی که تنها از یک جهت می‌توانند جسمی را برش دهند به عنوان اره‌های یک طرفه مشهور هستند. به منظور افزایش راندمان اره آلومینیومی دو طرفه می‌بایست آن را در زاویه ۴۵ درجه نسبت به محل برش و اره‌های یک طرفه را در زاویه ۶۰ درجه قرار داد.

اره آلومینیوم بر

اره آلومینیوم بر

همان‌طور که گفته شد اره‎‌های آلومینیوم بر، اره‌هایی هستند که در برش‌کاری پروفیل آلومینیوم و آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروفیل آلومینیوم در صنایع مختلفی به کار گرفته می‌شود و درحقیقت طیف کاربرد گسترده‌ای دارد. با تکیه بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن هم‌چون وزن پایین، زیبایی، مقاومت بالا و استحکام عالی می‌توان از پروفیل آلومینیوم در صنایعی نظیر صنعت خودرو، هوافضا، لوازم خانگی، عمران و ساختمان، لوازم خانگی و… استفاده نمود.

فلز آلومینیوم در مقایسه با سایر فلزات چگالی کم‌تری داشته و بسیار راحت‌تر و آسان‌تر برش‌کاری می‌شود. از جمله اساسی‌ترین فاکتورهایی که لازم است در مورد اره‌های آلومینیوم بر در نظر داشت، جنس تیغه است. در تقسیم‌بندی پروفیل‌های فلزی بر حسب جرم به سه دسته سبک، نیمه سنگین و سنگین، پروفیل آلومینیوم در دسته فلزات سبک به شمار می‌رود.

برای برش پروفیل آلومینیوم که سبک و نرم بوده می‌بایست از تیغه‌های دیسکی و یا الماسه با گام کم بهره‌گیری کرد. جنس تیغه‌های مصرفی HSS و یا آب صابونی خواهد بود. برای برش پروفیل آلومینیوم از اره الکتریکی آب صابونی بهره‌گیری می‌شود. تیغه دستگاه مذکور دیسکی یا الماسه بوده که از یک پوشش محافظ به منظور حفظ ایمنی برخوردار می‌باشد. قابل ذکر بوده که به صورت همزمان با انجام عمل برش‌کاری مایع سفید رنگی به منظور خنک‌سازی دستگاه، پاک کردن براده‌های حاصل از برش‌کاری و حرکت راحت‌تر تیغه بر روی پروفیل به دستگاه تزریق می‌شود.

مایع آب صابونی، مایع سفید رنگی بوده که حاصل از مخلوط آب با روغن آب صابون است. مایع مذکور در مخزن دستگاه ریخته شده و به واسطه شلنگ به تیغه منتقل می‌شود. علاوه بر این، یک ابزار زاویه‌سنج به منظور مشخص کردن زاویه برش، امکان تنظیم دقیق زاویه قطعه نسبت به تیغه در این دستگاه را فراهم می‌کند. مورد بعدی که لازم است در رابطه با اره آلومینیوم بر بدانید این است که قطعه کار به واسطه گیره و پیچ بر روی دستگاه تنظیم شده که این گیره به کمک یک ضامن باز و بسته می‌شود.

مشخصات اره آلومینیوم بر

اره آلومینیوم بر

اره‌های آلومینیوم بر ویژگی‌های متعددی دارند. در این اره‌ها جنس تیغه در تعیین زوایای تیغه بسیار حائز اهمیت می‌باشد. به تعداد تیغه‌های اره در یک اینچ اصطلاحاً گام گفته شده و انتخاب گام تیغه اره بر حسب جنس مقطع و ضخامت آن صورت می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های مهم این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • جنس و زوایای تیغه
  • گام اره آلومینیوم بر
  • شکل و ابعاد تیغه
  • فاصله برش و دندانه در تیغه
  • برخورداری از قابلیت نویزگیری

نکته: نویزگیرها به دو دسته رزین‌دار و بدون رزین طبقه‌بندی شده و عملکرد رزین در نویزگیر اره بدین ترتیب بوده که خاصیت کشسانی شیارهای نویزگیر را کاهش داده و از حرکت بیش از اندازه آن در فرآیند برش جلوگیری به عمل می‌آورد.

انواع تیغه مصرفی در برش آلومینیوم

  • تیغه دایره‌ای: تیغه‌های دایره‌ای با زوایای کج کار کرده و عملکرد عالی دارند.
  • تیغه برش تیز: تیغه مذکور برای برش تیز بر روی فلز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تیغه‌های تیغ: معمولاً تیغ در برش‌هایی که به دقت بالا بر روی فلز نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تیغه برش درشت و بسیار درشت: این تیغه‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست برای برش‌های درشت مناسب بوده و مقداری از سطح آلومینیوم را می‌سایند که برای پوشش بر روی آن مناسب باشد.

مهم‌ترین نکات استفاده از اره آلومینیوم بر

  • توصیه می‌شود هنگام کار با این دستگاه حتماً از وسایل ایمنی نظیر کلاه و دستکش ایمنی به منظور جلوگیری از خسارات جانی و مالی استفاده کنید.
  • مناسب‌ترین تیغه بر حسب قطعه کار را انتخاب کرده و از بهره‌گیری از تیغه‎‌های کج و فرسوده پرهیز کنید؛ چرا که موجب خراب شدن قطعه می‌شوند.
  • از درست بسته شدن آلومینیوم بر روی میز کار اطمینان حاصل کنید تا میزان پرتی کاهش پیدا کند.
  • به منظور افزایش دقت می‌توانید از برد پشتیبان به منظور نگه داشتن آلومینیوم استفاده نمایید.
  • بهتر است برای برش صاف از یک روان‌کننده با کیفیت بالا استفاده نمایید.

سخن پایانی

برای خرید انواع اره آلومینیوم بر می‌بایست به اعتبار فروشندگان دقت زیادی داشته باشید تا بتوانید خریدی مطمئن و با کیفیت را تجربه کنید. اره‌های آلومینیوم بر از جمله اره‌های با کیفیت بالا هستند که می‌توان از آن‌ها به منظور برش پروفیل‌های آلومینیوم و آلومینیوم استفاده نمود. شما چه اطلاعات دیگری در مورد اره‌های مذکور دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران محترم تکه کابل در میان بگذارید.

266 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط