تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف

تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف؛ بررسی فرق بین دو لامپ

495 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف در چیست؟ به نظر شما لامپ ال ای دی بهتر است یا لامپ کم مصرف؟ لامپ‌های ال ای دی از جمله پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین لامپ‌های موجود در بازار محسوب می‌شوند، اما گاهاً برخی افراد در زمان خرید بین دو راهی لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف قرار می‌گیرند؛ از این جهت در ادامه این راهنما به بررسی جنبه‌های تفاوت دو لامپ مذکور می‌پردازیم.

هر آنچه که باید درباره تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف بدانید!

تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف

پیش از هرچیزی، لازم است که هر یک از لامپ‌های مذکور را به طور جداگانه بشناسیم تا بتوانیم تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف را بهتر درک کنیم:

لامپ کم مصرف

لامپ‌های کم مصرف به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند جریان الکتریکی را بین الکترودها در هر دو انتهای لوله پُر شده از گاز ارسال نمایند. در پی ایجاد واکنش شیمیایی انرژی الکتریکی و گاز موجود در محصول مذکور، نور و گرما ایجاد خواهد شد. کل این فرایند در طی 30 ثانیه انجام می‌شود؛ به همین خاطر گاهاً به نظر می‌رسد که روشن شدن کامل این لامپ‌ها کمی طولانی است.

لامپ ال ای دی

نحوه عملکرد لامپ‌های ال ای دی نسبت به لامپ‌های کم مصرف بسیار ساده‌تر بوده و فقط در پی عبور جریان الکتریکی از لامپ، نور تولید خواهد شد. این دسته از لامپ‌ها دارای دیودهای ساطع‌کننده نور بوده که جریان برق فقط از یک طرفِ آن‌ها عبور خواهد کرد. دیودهای نوری مذکور تشکیل شده از مواد نیمه رسانا بوده که در اثر عبور جریان از آن‌ها، نوری شفاف و یکنواخت ایجاد خواهد شد.

تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف از لحاظ طول عمر

اولین جنبه تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف از نظر طول عمر آن‌ها است. لامپ‌های ال ای دی حدود 50 هزار ساعت طول عمر داشته، در حالی که لامپ‌های کم مصرف دارای طول عمر حداکثر 8000 ساعت هستند؛ از این رو می‌توان گفت که لامپ‌های ال ای دی برای مدت طولانی‌تری قابل استفاده خواهند بود. افزون بر این، بدنه لامپ‌های ال ای دی در مقایسه با کم مصرف مقاومت بهتری داشته و در مقابل ضربات ناگهانی و نوسان ولتاژ، دچار آسیب نخواهد شد.

تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف از نظر کیفیت پخش نور

تنها با چند ساعت استفاده از این لامپ‌ها می‌توان متوجه کیفیت نوردهی آن‌ها شد. نوری که توسط لامپ‌های کم مصرف ساطع شده بعد از مدتی کدر می‌شود و حالت مهتابی خود را از دست می‌دهد. در مقابل، نور منتشر شده از لامپ‌های ال ای دی تا آخرین لحظه از عمر مفید این لامپ کاملاً شفاف و یکنواخت خواهد بود. به همین علت، لامپ‌های ال ای دی در انواع چراغ‌های خیابانی و به منظور تأمین روشنایی جاده‌ها و خیابان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف از لحاظ قیمت

لامپ‌های ال ای دی در مقایسه با لامپ‌های کم مصرف قیمت بالاتری دارند و بایستی در زمان خرید هزینه بیش‌تری بپردازید، اما این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که با خرید لامپ ال ای دی در طولانی مدت در هزینه شما صرفه‌جویی خواهد شد؛ چرا که لامپ‌های ال ای دی حدوداً هشت برابر در مقایسه با لامپ‌های کم مصرف دوام بیش‌تری داشته و نیازی نیست که نگران هزینه تعویض آن باشید. این دسته از لامپ‌ها گزینه بسیار خوبی برای نورپردازی اماکنی با مساحت زیاد محسوب می‌شوند. به عنوان مثال، پروژکتورهای ال ای دی بهترین انتخاب برای تأمین روشنایی سالن‌های ورزشی، باشگاه‌ها و… هستند.

فرق لامپ کم مصرف و ال ای دی از نظر ایمنی

فرق لامپ ال ای دی با لامپ کم مصرف

زمانی که یک لامپ کم مصرف دچار شکستگی می‌شود، فسفر و جیوه از آن خارج شده که اگر با پوست تماس پیدا کند می‌تواند آسیب‌زننده باشد. از طرف دیگر، این مواد خطرناک بوده و سبب ایجاد مشکل دفع زباله نیز خواهد شد. همچنین، اشعه‌ای که از سوی لامپ‌های کم مصرف منتشر می‌شود می‌تواند در طولانی‌مدت موجب ایجاد آسیب‌هایی در پوست شما گردد. در حالی که لامپ‌های ال ای دی هیچ‌گونه اشعه ماورای بنفشی از خود ساطع نکرده و به علت استفاده از نور حالت جامد، در مقابل شوک‌های الکتریکی و لرزش‌ها مقاومت عالی از خود نشان خواهند داد.

تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف از لحاظ بازدهی انرژي

فرق این دو لامپ از نظر بازدهی انرژی برای افرادی که قصد تأمین روشنایی محیط‌های شهری یا خانه‌های خود را دارند، بسیار حائز اهمیت است. به طور معمول، لامپ‌های کم مصرف 25 الی 35 درصد انرژی کم‌تری در مقایسه با لامپ‌های معمولی یا رشته‌ای دارند. در مقابل، لامپ‌های ال ای دی نسبت به لامپ‌های رشته‌ای، 75 درصد کم‌تر انرژي مصرف خواهند کرد؛ به این معنا که لامپ‌های ال ای دی از لحاظ بهره‌وری انرژی کارآمدتر هستند. همچنین، لامپ‌های کم مصرف تقریباً 80 درصد از انرژی خود را به صورت گرما آزاد خواهند کرد، در حالی که لامپ‌های ال ای دی انرژی بسیار کم‌تری را به عنوان گرما ساطع‌ کرده که همین ویژگی سبب افزایش کارایی آن‌ها خواهد شد.

فرق لامپ ال ای دی و کم مصرف از نظر اندازه

از دیگر موارد تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف، اندازه این دو لامپ است. ال ای دی‌ها می‌توانند بسیار کوچک و در برخی مواقع کم‌تر از 2 میلی‌متر باشند. همچنین، امکان طراحی آن‌ها در اندازه‌های بسیار بزرگ‌تر نیز فراهم است. در مقابل، لامپ‌های کم مصرف به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند جایگزین مهتابی‌ها باشند؛ به همین خاطر در اندازه‌های میلی‌متری قابل تولید نیستند. در واقع، این دسته از محصولات روشنایی کم‌تر از یک سانتی‌متر قابل تولید نخواهند بود.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی لامپ‌های ال ای دی و کم مصرف، به بررسی تفاوت لامپ ال ای دی با لامپ‌ کم مصرف نیز پرداختیم و دانستیم که محصولات روشنایی مذکور از جهات مختلفی نظیر طول عمر، کیفیت پخش نور، قیمت، ایمنی، بازدهی انرژی و اندازه با یک دیگر متفاوت‌اند. به نظر شما این لامپ‌ها از چه جهات دیگری با یکدیگر تفاوت دارند؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با لامپ‌های ال ای دی و کم مصرف در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

495 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط