صفحه مس ارت

5 مزیت مهم صفحه مس ارت

219 بازدید آموزش در صنعت برق

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌های ایمنی در ساختمان‌هایی که در ارتفاعات ساخته شده و یا ساختمان‌هایی که دارای ارتفاع زیادی هستند، سیستم ارتینگ یا همان سیستم ارت است. در سیستم ارت، سیم ارت و صفحه ارت از اهمیت بالایی برخوردار هستند زیرا این دو قسمت باعث انتقال جریان و بار اضافی به داخل زمین می‌شوند. با توجه به اینکه صفحه ارت آزادکننده الکترون‌ها به درون خاک یا زمین است، استفاده از صفحه ارت مناسب اهمیت زیادی دارد. بهترین و پرکاربردترین صفحه ارت که قابلیت زیادی هم در انتقال جریان ب درون زمین دارد، صفحه مس ارت است. در این مقاله قصد داریم به بررسی صفحه مس ارت پرداخته و مزایای آن را بیان کنیم.

صفحه مس ارت

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم ارتینگ، نصب صحیح و استفاده از صفحه ارت مناسب است. پرکاربردترین، مناسب‌ترین و پربازده‌ترین صفحه ارت، صفحه مس ارت یا همان صفحه ارت مسی است که به دلیل تمام مسی بودن صفحه ارت، از قابلیت زیادی برای انتقال جریان نسبت به صفحه روکش مس ارت یا صفحه اتمایز ارت برخوردار است.

در حالت کلی صفحات ارت به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۱. صفحه مس ارت (صفحه ارت مسی)

۲. صفحه روکش مس ارت (صفحه اتمایز ارت)

این دو نوع صفحه قابلیت انتقال جریان به درون خاک را داشته و می‌توانند جریان واردشده به ساختمان را دفع کنند اما این دو هرکدام دارای خواص، فواید و معایبی هستند که انتخاب و اختیار استفاده از آن‌ها را در دست اپراتور، پیمانکار و یا سازنده آن ساختمان و مجتمع قرار داده و فرد می‌تواند با بررسی ویژگی هر کدام از این دو صفحه به انتخاب صحیحی دست پیدا کند.

هر دو این صفحات قابلیت انتقال جریان به درون زمین را دارا هستند اما نکته‌ای که این دو نوع صفحه را از یکدیگر متمایز می‌کند، بازده هر کدام و توانایی و سرعت انتقال جریان است. از آنجا که صفحه مس ارت تماما مسی بوده اما صفحه روکش مس ارت تنها رویه‌ای مسی داشته و هسته اصلی آن فولادی است،  قدرت و سرعت انتقال جریان در صفحه ارت مسی بسیار بیشتر از صفحه اتمایز ارت بوده و از عمر بیشتری هم برخوردار است زیرا عمر صفحه ارت ارتباط مستقیمی با میزان و صخامت مس صفحه ارت داشته و هرچه میزان مس به‌کار رفته در صفحه ارت بیشتر باشد، عمر صفحه بیشتر است.

یکی از ممهم‌ترین و بهترین ویژگی‌های صفحه ارت مسی، اتصال کامل سیم مسی منتقل‌کننده جریان به صفحه مسی و ایمنی بالای آن است. در صفحه اتمایز ارت، باید دقت شود که سیم مسی منتقل‌کننده جریان حتما به قسمت مسی صفحه متصل شده و در صورتی که این اتصال اشتباه صورت پذیرد، انتقال جریان صورت نپذیرفته و جریان وارده بر ساختمان به زمین منتقل نمی‌شود یا به عبارت دیگر، سیستم ارت کاربرد خود را از دست می‌دهد اما در صفحه ارت تمام مس، از آنجا که جنس تمامی صفحه از مس باکیفیت و با خلوص کافی است، انتقال جریان به طور کامل صورت پذیرفته و درنتیجه ایمنی سیستم بالاتر است.

خرید صفحه ارت مسی
خرید صفحه ارت مسی

ویژگی‌ها و مزایا صفحه مس ارت

همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، صفحه مس ارت به دلیل تمام مس بودن آن از کیفیت انتقال جریان بالایی برخوردار بوده و جریان الکتریسیته را بهتر از هر نوع صفحه ارت دیگری انتقال می‌دهد. صفحه ارت مس از خلوص مس مناسب و بالایی برخوردار بوده و همین امر سبب می‌شود تا جریان به طور کامل به زمین منتقل شود.

صفحات ارت مسی باید حداقل ویژگی‌ها و مشخصاتی داشته باشند تا بتوانند جریان را به طور کامل انتقال دهند. صفحات مس ارت باید سطح مقطع مربع یا مستطیل‌شکل داشته و حداقل دارای اندازه اضلاع ۳۰ در ۳۰ باشند. ضخامت مس به‌کار رفته در این صفحات حداقل 3 میلی‌متر بوده و کمتر از آن باعث کاهش عمر کاری صفحه مسی می‌شود. حداقل وزن این صفحات ۱۱ کیلوگرم بوده و خرید صفحات مس ارت کمتر از ۱۰ و یا ۱۱ کیلوگرم توصیه نمی‌شود.

عموما صفحات ارت مسی در ۳ سایز و ضخامت رایج تولید می‌شوند. اولین مدل صفحه ارت مسی که رایج‌ترین آن‌ها هم است دارای ابعاد ۵۰*۵۰ و ضخامت ۳ میلی‌متر است. دومین مدل رایج صفحه دارای ابعاد و ضخامت ۵۰*۵۰ و ۵ میلی‌متر، سومین۶۶*۶۶ و ۳ میلی‌متر و چهارمین نوع صفحه ارت تمام مس رایج دارای ابعاد ۶۶*۶۶ و ضخامت ۵ میلی‌متر است. بهترین و بالاترین میزان خلوص مس در این صفحات، خلوص ۹/۹۹ درصدی است که از آن به عنوان قوی‌ترین جنس منتقل‌کننده جریان نیز یاد می‌شود اما در حالت کلی خلوص بالای ۹۰ درصد (به خصوص خلوص ۹۹ درصد) بسیار مناسب بوده و می‌تواند منتقل‌کننده جریان قابل‌ اعتمادی باشد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های صفحه مس ارت می‌توان به قدرت و سرعت بالای انتقال جریان، خلوص بالا، عمر کاری طولانی، رسانایی بالا، فرسایش پایین و ایمنی و امنیت بالا اشاره کرد. این صفحات به علت خلوص بالایی که دارند از رسانایی و توانایی انتقال جریان بالایی برخوردار بوده و به دلیل وجود ضخامت مناسب، عمر کاری بالایی دارند. ضخامت مناسب، علاوه‌بر افزایش عمر کاری صفحه، سبب کاهش فرسایش صفحه شده و درنتیجه عمر صفحه بالاتر می‌رود و از آنجایی که جنس صفحه به طور کامل از مس بوده و به صورت کامل به میله مسی منتقل‌کننده جریان متصل شدو با فرسایش اتصال از بین نمی‌رود، از همین رو ایمنی بالایی نیز دارد.

ویژگی‌های صفحه مس ارت
ویژگی‌های صفحه مس ارت

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در سیستم ارت، صفحه ارت است. صفحه ارت وظیفه انتقال جریان اضافی وارده را به زمین دارد. مرغوب‌ترین و بهترین صفحه ارت، صفحه مس ارت است که جنس آن تماما مس با درصد خلوص بالا بوده و به طور کامل الکترون‌های وارده را به زمین منتقل می‌کند. از جمله مهم‌ترین مزایای صفحه ارت مسی می‌توان به ایمنی و امنیت بالا، انتقال کامل جریان، عمر زیاد، فرسایش کم و خلوص و کیفیت بالای صفحه اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به به بررسی صفحه مس ارت پرداخته و مزایای آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

219 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط