سیم افشان

سیم افشان؛ ویژگی‌ها، کاربردها و راهنمای خرید

213 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید سیم افشان چه نقشی در سیستم برق‌کشی ساختمان ایفا می‌کند؟ با ویژگی‌های این محصول و طیف کاربرد آن آشنا هستید؟ سیم‌های افشان که تحت عنوان سیم فلکسیبل نیز شناخته می‌شوند، متشکل از تعدادی رشته نازک مسی بوده که از میزان انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند. این محصول که تک رشته‌ای بوده  را می‌توان بر حسب جنس هادی آن به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. در ادامه این راهنما با سیم‌های افشان و ویژگی‌های آن‌ها آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

معرفی سیم برق افشان و انواع مختلف آن

سیم افشان

سیم افشان چیست؟

سیم برق افشان متشکل از یک هادی، روکش یا عایق بوده که عموماً هادی آن از جنس مس و آلومینیوم و عایق آن از جنس پی وی سی است. طبق نظر برق‌کاران و فعالان در این حوزه، سیم‌های افشانی که دارای هادی مسی هستند در مقایسه با هادی آلومینیومی کارایی و عملکرد بهتری دارند؛ چرا که آلومینیوم در صورت قرارگیری در معرض اکسیژن واکنش سریع‌تری نشان داده و در مدت زمان کوتاه‌تری دچار زنگ‌زدگی می‌شود. این موضوع در کاهش طول عمر مفید این محصول نیز تأثیر مستقیم دارد. از جمله پرکاربردترین سایزهای سیم برق افشان می‌توان به نمره 2.5 و نمره 4 اشاره داشت.

انواع سیم برق افشان کدام است؟

دسته‌بندی سیم‌های افشان بر اساس هادی

این سیم‌ها بر اساس هادی به 3 دسته زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • سیم برق افشان آلومینیومی
  • سیم برق افشان مسی
  • سیم برق افشان آلومینیومی با روکش مسی

دسته‌بندی سیم‌های افشان بر اساس ولتاژ

سیم‌های برق افشان بر اساس ولتاژ به 2 دسته زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • سیم برق افشان با ولتاژ 300 الی 500 ولت: سیم‌های مذکور دارای طیف کاربری مختلفی هستند؛ به عنوان مثال می‌توان از آن‌ها درون لوله‌ها و زیر و روی گچ بهره‌گیری کرد. علاوه بر این، سیم‌های مذکور در لوله خرطومی نیز به کار گرفته می‌شوند.
  • سیم برق افشان با ولتاژ 450 الی 750 ولت: سیم‌های برق افشان مذکور در مناطق خشک و وسایل الکتریکی بیش‌ترین استفاده را دارند؛ به عنوان مثال می‌توان از این محصولات درون سیستم‌های روشنایی بهره‌گیری کرد.

آشنایی با مشخصات و کاربردهای سیم برق افشان

سیم افشان

ویژگی‌های سیم برق افشان

این سیم‌ها که تحت عنوان فلکسیبل یا NYNH نیز شناخته می‌شوند، در ساختار خود از هادی مسی آنیل شده با خلوص بالا از نوع گروه 5 بهره‌گیری کرده و در بازار موجود هستند. روی بدنه این سیم‌ها علائم دیگری نظیر AF و MH نوشته شده که با دیدن آن متوجه افشان بودن سیم خواهیم شد. لازم به ذکر است که این محصولات مطابق با استاندارد ملی ایران (ISIRI  ۳۰۸۴) و استاندارد بین المللی (۶۰۲۲۸ IEC) ساخته می‌شوند. ولتاژ تست در این سیم‌ها برای 300 الی 500 (2000) و برای ولتاژ 450 الی 750 (2500) ولت خواهد بود.

کاربردهای سیم افشان

از این سیم‌ها می‌توان در صنایع مختلفی بهره‌گیری کرد. از جمله کاربردهای این سیم به شرح زیر است:

  • این سیم‌ها در صنعت ساختمان‌سازی، تولید آلات موسیقی، ابزارآلات صوتی و تصویری کاربرد دارند.
  • از این سیم‌ها می‌توان در ساختار تجهیزات برقی و حفاظت سیستم‌های روشنایی در محیط‌های خشک، درون لوله و زیر و روی گچ استفاده نمود.
  • همچنین می‌توان از این سیم به عنوان سیم رابط در داکت‎‌های زمینی، ماشین‌آلات و تابلوهای فرمان نیز بهره برد.
  • توجه داشته باشید که استفاده از این نوع سیم‌های برق برای نصب مستقیم بر روی سینی کابل، کانال کابل‌کشی و مخازن غیرمجاز است.

مهم‌ترین نکات خرید سیم افشان چیست؟

سیم افشان

  • به ولتاژ اسمی سیم دقت داشته باشید.
  • میزان ضخامت سیم‌های افشان مورد نظر می‌بایست در محدوده 0.7 میلی‌متر الی 2.8 میلی‌متر باشد.
  • روی بدنه این سیم‌ها علائم و نوشته‌هایی درج شده که این نوشته‌ها می‌بایست مطابق استانداردهای تولیدکننده و به فواصل کم‌تر از 275 میلی‌متر باشد. علاوه بر این، علائم درج شده بر روی سیم‌ها نباید به راحتی از روی سیم محو یا پاک شوند.
  • مورد بعدی که لازم است هنگام خرید این سیم‌ها مد نظر قرار گیرد، میزان مقاومت هادی سیم مورد نظر است. حداکثر مقدار مقاومت هادی سیم‌های افشان می‌بایست 13.3 اهم بر کیلومتر باشد و چنان‌چه مقاومت هادی از مقدار مذکور بیش‌تر شود، به این معناست که تولیدکننده در قطر سیم و یا تعداد رشته‌های مرتکب اشتباه شده است.
  • نکته بعدی قطر مفتول هادی است که باید مورد توجه خریدار قرار گیرد. قطر مفتول درون سیم با اندازه قطر سیم متفاوت است؛ به عنوان مثال قطر مفتول برای سیم 1.5 می‌بایست 0.25 میلی‌متر باشد.
  • مقاومت روکش از دیگر مواردی بوده که هنگام خرید این محصول باید در نظر قرار گیرد. میزان مقاومت عایق سیم متناسب با دما متغیر خواهد بود؛ به عنوان مثال مقاومت عایق برای دمای 70 درجه سانتی‌گراد، 0.01 مگا اهم در نظر گرفته می‌شود.

تفاوت سیم افشان و مفتولی در چیست؟

سیم‌های افشان در مقایسه با سیم‌های مفتولی از لحاظ کارایی بیش‌تر مورد استفاده برق‌کاران قرار می‌گیرند؛ چرا که این سیم‌ها از میزان انعطاف‌پذیری بیش‌تری برخوردار بوده و به همین خاطر در داکت‌های زیرزمینی، ماشین‌آلات و تابلوی فرمان که به میزان انعطاف‌پذیری بالایی نیاز دارند، به کار گرفته می‌شوند. از طرف دیگر، سیم‌های افشان از لحاظ مقاومت الکتریکی هادی نیز عملکرد بهتری ارائه می‌دهند، البته یکسان نبودن میزان مقاومت الکتریکی در آن‌ها چندان زیاد نیست اما با این حال امکان دارد که در شرایط و موارد خاص یا متراژ بالا این تفاوت حائز اهمیت باشد.

تشخیص سیم برق افشان اصلی از تقلبی

همان‌طور که می‌دانید، استفاده از سیم و کابل‌های برق بی‌کیفیت و تقلبی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به بار بیاورد؛ به همین خاطر لازم است که موقع خرید از اصل بودن محصول اطمینان حاصل کنید. در ادامه تکنیک‌هایی را به شما خواهیم گفت که با شناخت و رعایت آن‌ها می‌توانید اقدام به خرید سیم برق افشان اصل نمائيد:

  • روی بدنه سیم افشان استاندارد و اصل علامت ISIRI درج شده است.
  • سیم‌های اصل دارای سری سیم هستند؛ چنان‌چه سر سیم لخت را درون سری سیم قرار دادید اما به طور کامل محکم نشد، احتمالاً سیم تقلبی است.
  • ضخامت عایق سیم‌های افشان اصل بر اساس استاندارد است. توجه داشته باشید که اگر این میزان از حد مشخص بیش‌تر یا کم‌تر باشد، عایق یا دچار شکستگی شده و یا این که امکان کاهش میزان سطح مقطع سیم در آن وجود دارد.
  • برای تشخیص خلوص مس و کیفیت آن می‌توانید انتهای سیم را لخت کنید؛ چنان‌چه رنگ آن زرد و درخشان بود، میزان درصد مس استاندارد بوده و اگر در آن رگه‌های سیاه مشاهده کردید، احتمالاً سیم تقلبی است.

سخن پایانی

سیم افشان از جمله سیم‌های برق بوده که در این راهنما به بررسی ویژگی‌ها، انواع و نکاتی که می‌بایست موقع خرید رعایت کنید پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در مورد سیم‌های برق افشان در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این محصولات با ما و کاربران عزیز وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

213 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط