کاربرد برزنت کولر آبی

3 کاربرد برزنت کولر آبی را بشناسید!

209 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

کولر آبی به‌دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارد، کاربرد بسیار زیادی داشته و پرمصرف است. کولر آبی اجزا و قسمت‌های جانبی زیادی دارد که با استفاده از آن‌ها می‌تواند بهره‌وری و بازدهی خود را افزایش داده و از اتلاف انرژی جلوگیری شود. یکی از این ابزار و اجزا، برزنت کولر آبی است. کاربرد برزنت کولر آبی در جلوگیری از اتلاف باد تولید کولر و هدررفت آن است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربرد برزنت کولر آبی پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم.

کولر آبی و انواع آن

کاربرد برزنت کولر آبی

همان‌طور که در قبل به آن اشاره شد، کولرها عمدتا به دو دسته کولرهای آبی و گازی تقسیم‌بندی می‌شوند. کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی هستند که به دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به نوع گازی دارند، به‌طور گسترده در مناطق گرم و خشک مورداستفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که از نام کولرهای آبی نیز مشخص است، به‌وسیله تبخیر آب به سرمایش باد ورودی کمک کرده و باعث خنک‌شدن محیط می‌شوند.

مبنای عملکرد این کولرها را می‌توان بر پایه بخار آب دانست زیرا این کولرها از آب خنک درون کولر و آب خنک روی پوشال‌ها و پدهای سلولزی استفاده کرده و هوای گرم ورودی به کولر را خنک می‌کنند. این هوای خنک از طریق دریچه یا دهانه کولر خارج شده و وارد کانال کولر می‌شود. یکی از نقاطی که اتلاف باد و انرژی زیادی دارد، این نقطه از سیستم کولر آبی است زیرا دریچه و ورودی کانال به خوبی به یکدیگر متصل نشده و باد خنک تلف می‌شود. کاربرد برزنت کولر آبی در اینجا مشخص می‌شود که از اتلاف مقدار زیادی از انرژی و باد خنک تولیدشده توسط کولر، جلوگیری کرده و راندمان کولر را افزایش می‌دهد.

از کولرهای آبی با نام کولر با فن آکسیال نیز یاد می‌شود البته این عبارت برای این کولرها رایج نبوده و تنها در برخی از مقالات و نوشته‌ها از این نام استفاده می‌شود. عملکرد این نوع کولرها بدین صورت است که هوای گرم از محیط اطراف وارد محفظه پوشالی یا پد سلولزی اطراف کولر شده و با استفاده از رطوبت و آبی که در این قسمت وجود دارد،

گرمای هوا از بین رفته و هوای خنک و مرطوب به بیرون فرستاده می‌شود. قیمت کولرهای آبی در مقایسه با نوع گازی بسیار پایین‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و ساختار بسیار ساده‌ای در مقایسه با کولرهای گازی دارند. ساختار کولرهای آبی به حدی ساده است که می‌توان با کمی تحقیق و پرس‌وجو، خود اقدام به سرویس کولر خود نمایید. مصرف برق کولرهای آبی نسبت به نوع گازی بسیار کم‌تر بوده و به لحاظ مصرف انرژی و کاهش هزینه‌هی جاری ماهیانه مانند هزینه قبض برق، بسیار به‌صرفه هستند.

این کولرها برای افزایش بازدهی خود نیاز به اجزا و قیسمت‌هایی دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها برزنت کولر آبی بوده و در ادامه به بررسی کاربرد برزنت کولر آبی خواهیم پرداخت.

کاربرد برزنت کولر آبی

برزنت کولر آبی

همان‌طور که گفته شد، کولرهای آبی از آب خنک درون کولر و آب خنک روی پوشال‌ها و پدهای سلولزی استفاده کرده و هوای گرم ورودی به کولر را خنک می‌کنند. این هوای خنک از طریق دریچه یا دهانه کولر خارج شده و وارد کانال کولر می‌شود. یکی از نقاطی که در آنجا اتلاف باد و انرژی زیادی صورت می‌گیرد،

این نقطه از سیستم کولر آبی است (محل اتصال دهانه کولر با کانال کولر) زیرا در صورت عدم وجود برزنت کولر آبی، احتمال عدم اتصال صحیح دریچه و ورودی کانال به یکدیگر بسیار بالا بوده و باد خنک تلف می‌شود. کاربرد برزنت کولر آبی در اینجا مشخص می‌شود که از اتلاف مقدار زیادی از انرژی و باد خنک تولیدشده توسط کولر، جلوگیری کرده و راندمان کولر آبی را افزایش می‌دهد.

در واقع، وظیفه اصلی برزنت کولر آبی انتقال کامل هوای خنک تولیدشده کولر به داخل کانال کولر است. دقت کنید که باید این اتصال به‌طور کامل انجام شده و بدون هیچ‌گونه مجرای عبوری هوایی که باعث اتلاف انرژی و باد خنک است، باشد. در حالت کلی، انواع برزنت کولر آبی به 3 دسته مختلف تقسیم می‌شوند. این 3 دسته عبارتند از:

  • برزنت گیره‌ای: این نوع برزنت کولر با گیره‌های فلزی و یا پلاستیکی کش‌دوزی شده که نوع فلزی آن از کیفیت بالاتری برخوردار است.
  • برزنت چسبی: این نوع از پوشش برزنتی دارای چسب بوده و اتصال صحیح آن بسیار راحت است.
  • برزنت پیچی: این نوع از برزنت که با نام برزنت تسمه فولادی هم شناخته می‌شود، از طریق پیچ و یا تسمه فولادی قابل نصب، برزنت را به بدنه اصلی کولر آبی متصل کرده و از ایمن‌ترین روش‌های نصب برزنت است که به سادگی هم باز و یا خراب نمی‌شود.

همان‌طور که گفته شد، برزنت کولر آبی کاربرد بسیار زیادی داشته و علت این کاربرد زیاد، مزایا برزنت کولر آبی است. اولین مزیت مهم استفاده از برزنت کولر آبی، کاهش مصرف برق است. کاربرد برزنت کولر آبی در مصرف برق و انرژی هم نمایان بوده و این نوع پوشش برزنتی از آب و باد استفاده می‌کند تا مصرف انرژی برق را به حداقل می‌رساند. مزیت دوم برزنت کولر آبی، افزایش رطوبت هوا است.

در فصل گرما، هوای خشک می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند خشکی چشم، خشکی گلو و خشکی پوست شود. با استفاده از برزنت کولر، رطوبت هوای تولیدی کولر افزایش یافته که همین امر باعث ایجاد حس خنکی و راحتی در فضای داخلی ساختمان می‌شود. سومین مزیت مهم برزنت کولر، کاهش آلودگی صوتی کولر است. کولر وسیله‌ای الکترومکانیکی بوده و عملکرد هر کدام از اجزا مکانیکی کولر دارای صدا بوده که این سروصداها می‌توانند آزاردهنده باشند. برزنت کولر از این قدرت این صداها کاسته و صدای کمی را وارد کانال کولر و ساختمان می‌کند.

موارد ذکر شده در بالا تنها بخشی از مزایا و کاربرد برزنت کولر آبی بود. همان‌طور که گفته شد، برزنت کولر آبی کاربرد بسیار زیادی در کولرهای آبی داشته و استفاده از آن در کولرها بسیار حائز اهمیت است اما دقت کنید که هر نوع برزنتی مناسب کولر آبی شما نبوده و در هنگام خرید برزنت کولر آبی باید به مواردی همچون آب‌وهوای منطقه، ابعاد برزنت و کیفیت و جنس پارچه برزنت و نوع آن دقت نمایید.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. کولرها در دو نوع و مدل کولر آبی و کولر گازی در بازار موجود هستند. از گذشته کولر آبی جایگاه ویژه‌ای در بین خانه‌های مناطق گرم و خشک داشته و بسیار پرکاربرد بوده است. کولر آبی اجزا و قسمت‌های جانبی زیادی دارد که با استفاده از آن‌ها می‌تواند بازدهی خود را افزایش داده و از اتلاف انرژی جلوگیری شود. یکی از این ابزار و اجزا، برزنت کولر آبی است. برزنت کولر آبی کاربرد بسیار زیادی داشته که از جمله مهم‌ترین کاربرد برزنت کولر آبی می‌توان به کاهش اتلاف انرژی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کاربرد برزنت کولر آبی پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

209 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط