راهنمای خرید کولر گازی

4 نکته کلیدی از راهنمای خرید کولر گازی

164 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

کولر گازی یکی از پرفروش‌ترین کولرهای بازار ایران و جهان بوده و بسیار پرکاربرد است. اگرچه این نوع کولر بسیار کاربردی بوده و پرفروش است اما نکاتی در هنگام خرید کولر گازی تحت عنوان راهنمای خرید کولر گازی وجود دارد که باید از آن‌ها اطلاع داشته و آن‌ها را رعایت کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی راهنمای خرید کولر گازی پرداخته و نکات مهم در هنگام خرید کولر گازی را بیان کنیم.

کولر گازی و انواع آن

خرید و فروش کولر گازی

کولر گازی یکی از پرمصرف‌ترین و پرفروش‌ترین انواع کولرها در ایران و جهان است که طرفدارهای زیادی هم دارد. در واقع، کولر گازی وسیله‌ای برای تهویه ساختمان بوده و با استفاده از روش سیکل تبرید تراکمی سعی در خنک‌کردن منزل و ساختمان یا محیط می‌کند. این سیکل بدین‌شکل عمل می‌کند که گرما داخل ساختمان را مکش و دریافت کرده و آن را به سمت خارج ساختمان هدایت می‌کند.

در واقع، به همین دلیل است که بیش‌تر کولرهای گازی در نزدیکی ساختمان و محیط قرار گرفته و همانند کولرهای آبی برروی پشت‌بام قرار نمی‌گیرند. البته برخی از انواع کولرهای گازی دارای عکس سیکل تبرید تراکمی را هم دارا بوده و می‌توان از آن‌ها در فصل‌های سرد سال به‌عنوان پمپ حرارتی و وسیله‌ای برای گرمایش هوای محیط، بهره برد.

از آنجا که کولرهای گازی کاربرد بسیار زیادی دارند، در انواع و اشکال مختلفی تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند. برای اینکه بتوانید خرید خوبی در زمینه کولر و به خصوص کولر گازی داشته باشید، باید راهنمای خرید کولر گازی و انواع کولر گازی را بدانید. از این رو، باید با انواع کولرهای گازی آشنا بوده و آن‌ها را مطابق با نیازتان انتخاب کنید. پرکاربردترین و پرفروش‌ترین انواع کولرهای گازی عبارتند از:

  • کولرگازی پنجره‌ای: کولر گازی پنجره‌ای، که از آن با نام یک تکه هم یاد می‌شود، از ابتدایی‌ترین انواع کولرهای گازی است که یک نوع سیستم یک تکه بوده و تمامی اجزای سیکل تبرید در آن قرار دارند. همان‌طور که از نام این کولر مشخص است، برروی پنجره نصب شده و باید مطابق با سایز و اندازه پنجره مورد نظر انتخاب گردد.
  • کولر گازی اسپلیت: کولر گازی اسپلیت، که از آن با نام کولر گازی دو تکه هم یاد می‌شود، از دو واحد و سیستم مجزا ساخته شده است. ساختار اسپلیت بدین‌شکل است که یونیت یا سیستم بیرونی که کندانسینگ یونیت نام دارد، در بیرون ساختمان قرار گرفته و سیستم یا یونیت داخلی در قسمت داخلی ساختمان قرار می‌گیرد. یونیت خارجی اسپلیت شامل کمپرسور و کندانسور کولر گازی است که عموما برروی پشت‌بام نصب می‌شود. یونیت داخلی شامل اواپراتور یا همان‌تبخیرکننده بوده که سیکل کولرهای گازی را تکمیل کرده و هوای محیط را خنک می‌کند. این نوع کولر گازی، یکی از پرفروش‌ترین کولرهای گازی است.
  • کولر گازی ایستاده: همان‌طور که از نام این کولرها مشخص است، این کولرها به‌صورت عمودی و ایستاده نصب شده و دارای دو قسمت (برای این مدل هم می‌توان از اصطلاح دو تکه استفاده کرد) هستند. پنل اصلی و داخلی این کولرها در داخل ساختمان قرار گرفته اما پنل بیرونی که شامل کندانسور است، در بیرون ساختمان نصب می‌شود. این نوع کولر توانایی بالایی در خنک‌کاری داشته و می‌توان از آن در محیط‌های بزرگ و گسترده بهره برد.
  • کولر گازی پرتابل: کولر گازی پرتابل یا متحرک یکی دیگر از انواع کولرهای گازی که یک تکه بوده و نیاز به لوازم چندان زیادی برای نصب و استفاده ندارد. این نوع کولر دارای یک نوع لوله خرطومی‌شکل در قسمت پشتی خود است که از آن برای تخلیه گرمای موتور کولر، بهره می‌برد. از این مدل می‌توان در محیط‌های کوچک و نه‌چندان بزرگ مانند اتاق‌ها و ادارات بهره برد.

راهنمای خرید کولر گازی

راهنمای خرید کولر گازی

همان‌طور که گفته شد، برای خرید کولر گازی نیاز است که برخی نکات اساسی و مهم که در افزایش بازدهی خرید و یا فروش شما موثرند را بدانید که نکات تحت نام نکات خرید کولر گازی یا همان راهنمای خرید کولر گازی بیان می‌شوند. این نکات کمک بسیار زیادی به شما در مسیر یک انخاب صحیح کولر گازی و خرید به‌صرفه آن می‌کند. نکات و راهنمای خرید کولر گازی عبارت است از:

  •  نوع کولر گازی: همان‌طور که در قسمت قبلی گفته شد، انتخاب صحیح نوع کولر گازی تاثیر بسیار زیادی در صرفه‌جویی در هزینه‌ها داشته و بهره‌وری مالی و مادی شما را افزایش می‌دهد. پیوسته سعی کنید نوع کولر گازی را با توجه به کاربرد مورد نظر و نیاز خود انتخاب کرده و از آن استفاده نمایید. شما همواره باید بدانید که نیاز دارید کولر گازی مورد نظر شما چه حجم و چه میزان فضا و محیطی را خنک کرده و قصد دارید چگونه و در کجا آن را نصب کنید. پاسخ این سوالات را داده و سپس با توجه به مشخصات و ویژگی‌های گفته شده در انواع کولرهای گازی، کولر گازی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
  •  متراژ محیط: سایز و اندازه محیطی که قصد استفاده کولر گازی در آن را دارید، تاثیر بسیار زیادی در انتخاب ظرفیت و نوع کولر گازی شما دارد. این نکته می‌تواند اهمیت زیادی در بین نکات راهنمای خرید کولر گازی داشته باشد. همان‌طور که مشخص است، هر چه اندازه محیط مورد نظر شما بیش‌تر و بزرگ‌تر باشد، نیاز به استفاده از کولرگازی با توان بالاتر بوده و کولرهای گازی با توان پایین، پاسخگو این‌گونه محیط‌ها نیستند. محیط و اندازه آن تاثیر بسیار زیادی بر انتخاب نوع و مدل کولر گازی و ظرفیت آن داشته و می‌تواند تعیین‌کننده اصلی در بین موارد و نکات راهنمای خرید کولر گازی باشد. در حالت کلی، توصیه می‌شود در محیط‌های کوچک از کولر گازی با توان 9000 BTU (واحد اندازه‌گیری انرژی گرمایی در تاسیسات حرارتی و برودتی)، برای محیط متوسط (12 تا 20 متر مربع) توان 12000 BTU و برای محیط‌های بزرگ (35 تا 50) از کولر گازی با توان 24000 BTU استفاده شود. این نکته را هم باید اضافه کرد که ارتفاع سقف و تعداد افراد حاضد در محیط هم تاثیر مستقیمی بر توان کولر گازی داشته و کولر گازی با توان بالاتر را می‌طلبد.
  •  با اینورتر و بدون اینورتر: یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید کولر گازی به آن دقت کنید، وجود و یا عدم وجود اینورتر است. کولرهای گازی اینورتر دار از تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردار بوده و مصرف برق کم‌تری دارند. در ضمن، گاز مصرفی کولرهای اینورتردار سردتر و خنک‌تر بوده و کمپرسور پیوسته فعال است و تنها با کاهش و افزایش توان عملکردی خود، دمای محیط را کنترل می‌کند.
  • شرایط آب‌وهوایی: توجه به آب‌وهوای منطقه مورد نظر و دمای هوای آن منطقه، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر انتخاب نوع کولر گازی و توان آن است. هر چه دمای هوا در منطقه مورد نظر شما بیش‌تر باشد، ظرفیت کولر گازی باید بیش‌تر بوده تا بتواند محیط شما را خنک‌تر کند. شرجی‌بودن هوا تاثیر چندان زیادی بر نوع و توان کولر گازی نداشته و بیش‌تر به سایر عوامل ذکر شده در قسنت بالا، بستگی دارد.

موارد و نکات گفته شده در راهنمای خرید کولر گازی برای انجام یک خرید کولر گازی با بهره‌وری بالا است که باعث می‌شود از خرید و انتخاب صحیح خود راضی باشید. با رعایت نکات گفته شده در قسمت بالا می‌توانید اقدام به خرید به‌صرفه‌تر انواع کولر گازی نموده و بهره‌وری خود را افزایش دهید (برای خرید انواع کولر گازی می‌توانید به سایت تکه‌کابل مراجعه نموده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید).

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. در حالت کلی، کولرها به دو دسته کولرهای آبی و کولرهای گازی تقسیم می‌شوند. کولر گازی یکی از پرفروش‌ترین کولرهای بازار ایران و جهان بوده و بسیار پرکاربرد است. برای انجام یک خرید به‌صرفه و صحیح باید نکاتی را در مورد خرید کولر گازی تحت عنوان راهنمای خرید کولر گازی بدانید. رعایت این نکات تاثیر بسیار زیادی در خرید شما داشته و می‌توانند شما را در انجام یک خرید صحیح راهنمایی کنند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی راهنمای خرید کولر گازی پرداخته و نکات مهم در هنگام خرید کولر گازی را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

164 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط