تولید قطعات سیلیکونی

تولید قطعات سیلیکونی؛ معرفی، فرآیند، ویژگی‌ها و انواع

226 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

آیا می‌دانید روش تولید قطعات سیلیکونی چیست؟ سیلیکون ماده‌ای بوده که دارای خصوصیات فیزیکی و شیمیایی منحصربه‌فردی است. ویژگی‌های ماده سیلیکون منجر شده که بتوان از آن در صنایع مختلف در شکل قطعات متنوع بهره‌گیری کرد. سیلیکون‌ها با توجه به کاربردی که دارند، به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. از این ماده با در نظر گرفتن میزان سختی که دارد می‌توان در صنایع مختلف پزشکی، پتروشیمی، آشپزی، خودرویی، اسباب‌بازی و… بهره‌گیری کرد. در ادامه بیش‌تر با تولید قطعات سیلیکونی آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

معرفی روش تولید قطعات سیلیکونی

تولید قطعات سیلیکونی

در فرآیند تولید قطعات سیلیکونی می‌توان از تکنیک‌های مختلفی بهره‌گیری کرد. انتخاب بهترین تکنیک برای ساخت این قطعات بسته به عوامل مختلفی بوده که از جمله مهم‌ترینِ آن‌ها می‌توان به اندازه و شکل اشاره داشت. در ادامه با شیوه‌های ساخت قطعات سیلیکونی و ویژگی‌های آن‌ها بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

همان‌طور که گفته شد، برای ساخت و قالب‌گیری قطعات سیلیکون تکنیک‌های متعددی قابل اجرا بوده که تولیدکنندگان می‌بایست پیش از هرچیزی با این تکنیک‌ها آشنا باشند. از جمله رایج‌ترین روش‌ها برای تولید قالب‌های سیلیکونی می‌توان به قالب‌گیری تزریقی و فشاری اشاره داشت.

قالب‌گیری فشاری سیلیکون

در شیوه قالب‌گیری فشاری در قدم اول سیلیکون جامد با مواد پیش کاتالیزورگر ترکیب شده تا بتواند در حرارت پایین فرم بگیرد. سپس رنگ‌دانه‌ها به ماده سیلیکونی افزوده خواهند شد. در مرحله نهایی مواد اندازه‌گیری شده وارد قالب‌های فشاری شده تا قطعات سیلیکونی به حالت نهایی خود تبدیل گردند.

قالب‌گیری تزریقی سیلیکون

در این روش از سیلیکون مایع بهره‌گیری می‌شود؛ به این صورت که سیلیکون با استفاده از پمپ و فشار بالا به درون قالب‌های داغ مورد نظر تزریق شده و در نهایت فرم می‌گیرند. به کمک روش تزریقی می‌توان سرعت تولید قطعات سیلیکونی را به طرز چشم‌گیری افزایش داد. علاوه بر این، با قالب‌گیری تزریقی امکان ساخت قطعات سیلیکونی با قیمت به صرفه‌تری نیز فراهم است.

ویژگی‌های قطعات سیلیکونی

در تولید قطعات سیلیکونی توسط هر یک از روش‌هایی که در بخش قبلی ذکر کردیم، از ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی برخوردار هستند. به لطف این ویژگی‌ها و خصوصیات می‌توان از این قطعات در بسیاری از کاربردهای صنعتی بهره‌گیری کرد. اصلی‌ترین ویژگی قطعات مذکور طول عمر و دوام بالای آن‌ها بوده که سبب می‌شود استفاده از این قطعات اقتصادی و مقرون به صرفه باشد.

علاوه بر این، می‌توان از قطعات سیلیکونی در شرایط آب و هوایی مختلف نیز بهره‌گیری کرد؛ چرا که سیلیکون در برابر هر نوع شرایط آب و هوایی مقاومت بالایی از خود نشان داده و آسیب نمی‌بیند. همچنین، قطعات سیلیکونی در برابر حرارت نیز مقاومت بسیار عالی از خود نشان داده و بوی نامطبوعی از خود تولید نخواهند کرد. این ویژگی سبب شده است که بتوان به راحتی از این قطعات در صنایع پزشکی و غذایی نیز بهره برد. در ادامه با سایر ویژگی‌های قطعات سیلیکونی آشنا خواهیم شد:

  • محصولات به دست آمده از فرآیند تولید قطعات سیلیکونی طول عمر و دوام بالایی داشته و قابلیت رنگ‌پذیری دارند.
  • این قطعات از عایق الکتریکی خوبی بهره‌مند هستند.
  • از دیگر خاصیت‌های قطعات سیلیکونی می‌توان به ضد آتش بودن، مقاومت بالا در برابر حرارت و برودت و همچنین پایداری شیمیایی اشاره داشت.
  • قطعات سیلیکونی در برابر اشعه فرابنفش نیز پایداری خوبی از خود نشان می‌دهند.
  • این قطعات مزه و بو نداشته و از رسانش گرمایی پایینی برخوردار هستند.

انواع قطعات سیلیکونی

تولید قطعات سیلیکونی

امکان تولید قطعات سیلیکونی مختلفی وجود دارد که هر یک از آن‌ها قابل استفاده در یک امر مشخص هستند:

چسب سیلیکونی

از جمله کاربردهای اصلی چسب‌های سیلیکونی می‌توان به مصرف آن در قطعات الکترونیکی اشاره داشت. افزون بر این، از این چسب‌ها می‌توان برای چسباندن دو شیشه به هم دیگر و مواردی مشابه استفاده کرد. لازم به ذکر است که چسب‌های سیلیکونی نارسانا بوده و میزان دفع حرارت در آن‌ها بالا است.

لاستیک سیلیکونی

محصول بعدی که حاصل فرآیند ساخت قطعات سیلیکونی بوده، لاستیک سیلیکونی است و خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی دارد. از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های لاستیک سیلیکونی می‌توان به استحکام کششی و سختی بالا اشاره داشت. علاوه بر این، لاستیک سیلیکونی در برابر باکتری‌ها نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان داده و آبگریز است؛ به این معنا که عملکردی مشابه با یک ماده دفع‌کننده آب دارد.

گریس سیلیکون

از دیگر قطعات ساخته شده از سیلیکون می‌توان به گریس سیلیکون اشاره نمود که ساختار آن شامل روغن سیلیکون، ضخامت‌دهنده و پرکننده عایق می‌شود. به طور معمول از گریس سیلیکون می‌توان برای لوازم جانبی شریینگ سرد بهره برد. جالب است بدانید که اگر ماده مذکور در معرض دمای 50 – 230 درجه سانتی‌گراد هم قرار گیرد، قادر به حفظ ویسکوز و حالت خمیری خود را خواهد داشت. افزون بر این، از گریس دی الکتریک می‌توان برای ژنراتورهای ولتاژ بالا، اتصال باتری ذخیره و اتصال سوراخ‌دار عایق به منظور عایق‌کاری، اتصال کابل ولتاژ بالا، آب‌بندی و… به عنوان روغن سیلیکونی نیز استفاده کرد.

شیلنگ سیلیکونی

عمده کاربرد شیلنگ‌های سیلیکونی در صنایع پزشکی، غذایی و آزمایشگاهی است. محصول مذکور ساخته شده از صد در صد سیلیکون بوده و از جمله امتیازات آن می‌توان به نداشتن بو و مزه، غیر سمی بودن و وکیوم و مناسب برای انتقال سیالات اشاره داشت. قابل ذکر بوده که شیلنگ‌های سیلیکونی تقویت شده با پلی استر عموماً در برنامه‌های رادیاتور و خنک‌کننده کاربرد دارند. افزون بر این، شیلنگ‌های سیلیکونی استحکام کششی بسیار خوبی داشته و در برابر پارگی نیز مقاومت و پایداری ایده‌آلی از خود نشان می‌دهند.

رزین سیلیکونی

از دیگر قطعات سیلیکونی می‌توان به رزین سیلیکونی اشاره داشت که در برابر آتش مقاومت مطلوبی از خود نشان می‌دهد؛ چرا که در ساختار آن اتم‌های اکسیژن و سیلیسیم وجود دارد. از آن‌جایی که رزین‌های سیلیکونی دارای پایه معدنی هستند، امکان افزودن نیتروژن، کربن و هیدروژن به آن‌ها فراهم است. از جمله مهم‌ترین موارد استفاده از رزین‌های سیلیکونی می‌توان به کاربرد در رنگ‌ها و همچنین صنایع الکتریکی اشاره داشت.

روغن سیلیکونی

این نوع روغن در بخش‌های صنعتی گوناگونی نظیر خودروسازی و بخش درمانی به کار گرفته می‌شوند. علاوه بر این، روغن سیلیکون با بهره‌گیری از کلیه اتم‌های متغیر سیلیکون اکسیژن در هوا فضا نیز کاربرد دارد. همچنین، شاهد استفاده از این ماده در داروهای ضد نفخ نیز هستیم و از این ماده پرفایده می‌توان ضمن کاهش گازِ سیستم گوارشی برای نرم‌تر شدن پوست در کرم‌ها و پماد‌ها نیز بهره‌گیری کرد.

سخن پایانی

سیلیکون یکی از ماده‌های پرکاربرد در صنایع مختلف بوده که امکان تولید قطعات سیلیکونی به روش‌های مختلفی از جمله فشاری و تزریقی و ساخت محصولاتی نظیر روغن، گریس، شیلنگ، رزین و… را فراهم می‌سازد. این محصولات از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند که با تکیه بر این خصوصیات می‌توان از آن‌ها در بخش‌های مختلفی از صنعت استفاده کرد. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با قطعات سیلیکونی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون تولید قطعات سیلیکونی با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

226 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط