آبگرمکن

معرفی انواع آبگرمکن

580 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان

آبگرمکن یکی از انواع وسیله‌های کاربردی در هر فضایی است؛ چرا که امروزه نیاز به مصرف آب گرم از ضروریات محسوب می‌شود و همچنین تأمین انرژی گرمایش محیط نیز به این وسیله بستگی دارد. امروز در این مطلب از تکه کابل قصد داریم به توضیح بیشتر این مطلب بپردازیم.

آبگرمکن چیست؟

آبگرمکن وسیله‌ای کاربردی است که فرآیند گرمایش آب را برای مصارف خانگی و صنعتی به راحتی و در کم‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد. آبگرمکن از منبع انرژی برای افزایش دمای آب استفاده می‌کند و به طور معمول آب گرم تولید شده توسط آبگرمکن برای پخت‌وپز، استحمام و شستشو و گرمایش اتاق استفاده می‌شود.

به طور کلی، آبگرمکن وسیله‌ای است که آب گرم مورد نیاز منازل، ساختمان‌ها و حتی اماکن صنعتی را تأمین می‌کند. اینکه یک آبگرمکن چگونه این کار را انجام می‌دهد، به نوع آن و نحوه عملکرد آن بستگی دارد. به عنوان نمونه، اگر بخواهند آب گرم مورد نیاز شرکت‌های صنعتی را تأمین کنید، باید از نوع خاص این دستگاه که بخار فوق داغ تولید می‌کند استفاده کنید. نکته مهمی که در انتخاب این دستگاه باید به آن توجه کرد، استفاده از آن در محل مربوطه و میزان آب گرمی مورد نیاز است.

انواع آبگرمکن

به طور کلی این دستگاه کاربردی به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود که عبارت است از:

۱. آبگرمکن‌ مستقیم

این گروه خود به چند نوع دیگر تقسیم می‌شوند که عبارتند از: نفتی، گازی و برقی. در نوع مستقیم هر یک از آنها منبع انرژی دستگاه، در داخل آن کار گذاشته شده است.

۲. آبگرمکن غیرمستقیم

این گروه دارای انواع مختلف از جمله: دوجداره، خورشیدی، کویل است. در این نوع آب گرم کن‌ها منبع تولید انرژی داخل دستگاه نیست بلکه در موتورخانه‌ قرار گرفته است.

کارکرد هر آبگرمکن به چه صورت است؟

گفتیم که آبگرمکن‌ها دارای انواع متنوعی هستند که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

انواع مختلف آب گرم کن

۱. آبگرمکن نفتی

منبع تولید انرژی در این نوع از آب گرم کن همان‌طور که از نامش مشخص است، نفت است. روغن پس از عبور از کاربراتور به کمک لوله‌هایی که به آنها لوله اتصال می‌گویند؛ به فضای حرفه‌ای منتقل می‌شود و با استفاده از هوایی که از یک روزنه وارد فر می‌شود روغن در کوره شروع به سوختن می‌کند و در نتیجه گرما و انرژی تولید می کند. گرمای حاصل از سوختن روغن باعث گرم شدن آب می‌شود و میزان سوخت مورد نیاز برای این کار توسط کاربراتور تعیین می‌شود. این نوع آبگرمکن دارای دودکش بوده و گازهای حاصل از سوختن روغن باید از طریق دودکش خارج شود. این مدل بسیار قدیمی است و تقریبا از رده خارج شده است.

۲. آبگرمکن گازی

در این نوع از آب گرم کن، منبع تولید سوخت و انرژی گاز است و این گاز می‌تواند گاز شهری یا کپسول باشد. مهمترین بخش در آب گرمکن گازی ترموستات است که در صورت عدم کارکرد صحیح آن، دما و فشار داخل دستگاه افزایش پیدا می‌کند. برای این منظور یک شیر اطمینان در داخل دستگاه تعبیه می‌شود و در صورت بروز چنین مواردی شیر اطمینان تعبیه شده در آن، فشار را به تعادل می‌رساند. شیر پایلوت در آب گرمکن گازی شعله کوچک را روشن نگه می‌دارد و در صورت نبود شیر پایلوت فضای داخل آب گرمکن پر از گاز می‌شود و احتمال انفجار داخل آن وجود خواهد داشت.

۳. آبگرمکن برقی

در این مدل از آب‌گرمکن، آلودگی ناشی از مصرف گاز یا نفت وجود ندارد و بسیار تمیز و ایده‌آل کار می‌کند؛ البته اگر قیمت برق را در نظر نگیریم بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. در این دستگاه با رسیدن دما به مقدار تعیین شده، ترموستات برق را قطع می‌کند. در این دستگاه دما توسط ترموستات کنترل می‌شود و در صورت بالا رفتن دما از حد تنظیم شده و مناسب، المنت خاموش می‌شود. همچنین در صورتی که دما کمتر از مقدار تنظیم شده باشد المنت روشن می‌شود.

۴. آبگرمکن دوجداره

در این آبگرمکن از نوعی عایق در جداره بیرونی دستگاه استفاده می‌شود تا انرژی گرمایی هدر نرود و این کار باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مقرون به صرفه شدن دستگاه می‌شود.

۵. آبگرمکن کویل

در این آبگرمکن یک پمپ وظیفه تنظیم دما را بر عهده دارد. به این ترتیب وقتی دمای آب به حد مطلوب رسید پمپ جریان آب را متوقف می‌کند و در صورت افزایش مجدد دمای آب، این بار ترموستات پمپ را فعال کرده و جریان آب دوباره برقرار می‌شود.

۶. آبگرمکن خورشیدی

در این آبگرمکن کلکتورهای حرارتی خورشیدی در دستگاه تعبیه شده است و این کلکتورها باید انرژی خورشید را جذب کنند. خود این کلکتورها به دو گروه متمرکز و غیر متمرکز طبقه‌بندی می‌شوند. در کلکتورهای غیر متمرکز دو نوع کلکتور صفحه تخت و لوله وکیوم وجود دارد که آب گرم مورد نیاز فضاها را تأمین می‌کند. کلکتورها صفحات فلزی دارند که حاوی یک پوشش جاذب هستند؛ در قسمت زیرین این صفحات لوله‌هایی وجود دارد که سیال مورد نظر در این لوله‌ها جریان دارد و در اثر تماس با این صفحات گرم می‌شود.

۷.  آبگرمکن مخزنی

این نوع از آبگرم‌کن‌های استاندارد، در دو مدل برقی و احتراقی عرضه و روانه بازار می‌شوند. سوخت مورد استفاده در آب‌گرمکن‌های مدل احتراقی اغلب گاز است، اما در برخی مناطق از آب‌گرمکن‌های نفتی نیز به کار گرفته می‌شود. آب‌گرمکن‌های احتراقی مجهز به یک لوله دودکش در بالای آن هستند که دود و گازهای مصرف سوخت را به بیرون منتقل می‌کند. از سوی دیگر، مدل‌های برقی به سادگی دارای یک کابل برق هستند که آب‌گرمکن را به سیستم برق خانه متصل می‌کند.

وظیفه آب گرم کن مخزنی فقط گرم کردن آب نیست بلکه ذخیره آب برای استفاده در کارهای بعدی است. در نتیجه، علاوه بر سیستم گرمایش، هر آب‌گرمکن مجهز به یک نوع عایق است که به گرم نگه داشتن آب مخزن در بین چرخه‌های گرمایش کمک می‌کند.

۸. آبگرمکن برقی

به طور معمول سیستم آب گرمکن برقی به مدار 220 ولت متصل می‌شود. برای گرم کردن آب، جریان الکتریکی از سیم پیچ‌هایی با مقاومت بالا در برابر جریان الکتریکی عبور می‌کند. این اجزا به طور کلی به صورت جفت هستند، یکی در وسط مخزن و دیگری در قسمت پایین.

برق از طریق ترموستات به هر سیم پیچ منتقل می‌شود، دستگاهی که دمای آب را اندازه‌گیری می‌کند، هنگامی که دما کاهش پیدا می‌کند، کلید خاموش می‌شود و اجازه عبور جریان الکتریکی را می‌دهد. پس از رسیدن دمای آب به حد معین، کلید دوباره روشن می‌شود و جریان الکتریکی قطع می‌شود؛ ترموستات‌ها در آب گرم کن‌های برقی به طور معمول دارای تنظیماتی برای تعیین حداکثر دمای آب دارند. این دما معمولا بین 130 تا 140 درجه فارنهایت است.

آب گرم کن گازی

۹. آبگرمکن احتراقی

برخلاف آبگرمکن‌های برقی که مجهز به کویل‌هایی با مقاومت الکتریکی بسیار بالا هستند، آب گرمکن‌های گازی دارای شعله‌ای هستند که سوخت گاز آن توسط درپوش کنترل و ترموستات هدایت می‌شود. آب گرمکن‌های نفتی، حرارتی مشابه کوره‌های نفتی تولید می‌کنند. در هر دو نوع آبگرمکن احتراقی، شعله زیر مخزن آب گرمکن قرار می‌گیرد و گاز حاصل از سوخت از طریق دودکش تعبیه شده در بالا یا کناره آب گرمکن خارج می‌شود. از آنجایی که در آب گرمکن‌های احتراقی برای گرم کردن آب باید تمام مخزن آب‌گرمکن گرم شود، سایش بدنه این نوع آبگرمکن نسبت به انواع دیگر آبگرمکن‌ها بیشتر است، پس در نتیجه طول عمر آب‌گرمکن‌های احتراقی نسبت به سایر آب‌گرمکن‌ها کمتر است.

۱۰. آبگرمکن دیواری

برخلاف آب گرم کن‌های سنتی که مخزن بزرگی برای ذخیره آب دارند، آب گرم کن‌های دیواری آب را در داخل مخزن ذخیره نمی‌کنند، بلکه بلافاصله پس از بازکردن شیر آب، آب جاری از لوله‌ها را گرم می‌کنند. برای این کار یک کویل از یک سر به لوله ورودی آب سرد و از سر دیگر به لوله خروجی آب گرم متصل می‌شود. آب سرد وارد آب گرم کن شده و از کویل‌ها یا لوله‌های فلزی داخل آب گرم کن عبور می‌کند.

این فرآیند در حالی است که مشعل گازی که در زیر لوله‌ها قرار دارد با حرارت تولید شده از شعله خود لوله‌ها را گرم کرده و در نتیجه دمای آب داخل لوله‌ها بالا می‌رود؛ در برخی مدل‌ها کویل با انرژی الکتریکی گرم می‌شود و آب را گرم می‌کند.

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح آب گرم کن بپردازیم؛  همان‌طور که اشاره کردیم آب گرم کن هم در منازل و هم در محیط‌های صنعتی به کار گرفته می‌شوند. اگر قصد خرید آب گرمکن را دارید می‌توانید با مراجعه به «راهنمای خرید آب گرمکن» انتخاب خوبی داشته باشید. آیا تا به امروز از انواع مختلف آب گرم کن استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به آبگرمکن، کلیک کنید.

580 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط