سیم کشی برق خودرو

سیم کشی برق خودرو؛ آشنایی با اجزا و انواع سیم کشی خودرو

278 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید سیم کشی برق خودرو به چه صورت انجام می‌شود؟ با اجزای تشکیل‌دهنده سیستم سیم کشی خودرو آشنایی دارید؟ سیم کشی برق یا بخش توزیع‌کننده برق در خودرو به عنوان مهم‌ترین و حیاتی‌ترین قسمت در این سیستم به حساب می‌آید. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با اجزای تشکیل‌دهنده سیستم سیم کشی خودرو به معرفی انواع آن نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد سیم کشی برق خودرو بدانید!

سیم کشی برق خودرو

در سیستم برق خودرو بخش‌های مختلفی نظیر تولیدکننده برق، ذخیره‌کننده برق، توزیع‌کننده برق، کنترل‌کننده برق و در نهایت مصرف‌کننده برق وجود دارد. سیم کشی برق خودرو جزو سوم؛ یعنی توزیع‌کننده برق خودرو محسوب می‌شود. این بخش در حقیقت حیاتی‌ترین قسمت از سیستم برق خودرو بوده که نقش آن مثل سیستم خون‌رسانی در بدن انسان است! هنگامی که در سیستم خون‌رسانی بدن انسان خونِ تازه به واسطه قلب پمپاژ شده، رگ‌ها وظیفه رساندن این خون تازه به بافت‌های مختلف بدن را بر عهده دارند. سیم‌ها در سیستم توزیع برق خودرو نیز نقش همین رگ‌ها را ایفا کرده و برق مورد نیاز به بخش‌های مختلف خودرو را تأمین می‌کنند.

اجزای تشکیل‌دهنده سیم کشی برق خودرو

سیم‌ کشی خودرو یکی از پیچیده‌ترین بخش‌ها در سیستم برق خودروها به حساب می‌آید که خود متشکل از اجزای مختلفی است. از جمله اصلی‌ترین بخش‌هایی که زیر مجموعه سیم کشی برق خودرو به حساب می‌آیند می‌توان به سیم‌ها، فیوزها و اتصالات اشاره داشت. در ادامه با هر یک از اجزای تشکیل‌دهنده این سیستم پیچیده بیش‌تر آشنا خواهیم شد:

سیم‌ها در سیم‌کشی خودرو

سیم کشی برق خودرو

به جرئت می‌توان گفت که زندگی بشر بدون وجود سیم‌ها مختل می‌شود! سیم‌ها نه تنها در سیستم برق خودرو بلکه در تمامی عرصه‌ها نقش بسیار پر رنگی را ایفا می‌کنند. سیم‌هایی که در سیستم برق خودرو به کار گرفته می‌شوند دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها انتقال سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال و برق‌رسانی (برق تولید یا ذخیره شده در باتری) به سایر قسمت‌های سیستم برق خودرو است. در انتخاب سیم‌ها برای این سیستم فاکتورهایی مد نظر هستند که در ادامه نگاهی بر آن‌ها خواهیم داشت:

  • طول سیم: سیم‌ها دارای مقدار مقاومت مشخصی هستند که این مقاومت با طول سیم ارتباط مستقیم دارد؛ به این معنا که هر اندازه طول سیم بیش‌تر باشد، به همان نسبت مقاومت سیم نیز افزایش پیدا خواهد کرد. قابل ذکر بوده که با افزایش میزان مقاومت، حجم انرژی بیش‌تری به شکل گرما تلف شده و همین حرارت موجب می‌شود که شدت جریان مجاز کاهش پیدا کند.
  • جنس سیم: به طور معمول سیم‌های مصرفی در صنعت خودروسازی از جنس مس هستند. هر اندازه کیفیت رشته‌های مسی بالاتر باشد، مقاومت سیم کم‌تر شده و در پی آن جریان برق بیش‌تری از سیم عبور خواهد کرد.
  • سایز سیم: سایز سیم بر خلاف طول سیم با مقاومت سیم ارتباط غیرمستقیم دارد؛ به این معنا که هر اندازه سایز سیم بیش‌تر باشد، میزان مقاومت آن کم‌تر در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال سیم‌هایی که سایز 16 دارند نسبت به سیم‌هایی با سایز 24 مقاومت بیش‌تری خواهند داشت.
  • نحوه سیم‌پیچی: نحوه سیم‌پیچی تأثیر زیادی بر میزان حرارت هدر رفته خواهد داشت؛ به عنوان مثال چنان‌چه در یک سیم‌پیچ 50 رشته سیم در کنار هم دیگر وجود داشته باشد، نسبت به زمانی که در یک سیم‌پیچ تنها 1 رشته وجود دارد، شدت جریان کم‌تری از آن‌ها عبور خواهد کرد.

فیوزها در سیم کشی برق خودرو

بعد از سیم‌ها، فیوزها هستند که در این سیستم نقش بسیار مهمی را بازی می‌کنند. اصلی‌ترین وظیفه فیوزها محافظت از سیم‌های متصل شده به آن‌ها است؛ به عنوان مثال چنان‌چه شدت جریان زیادی به صورت تصادفی به سوی رادیوی خودرو روانه شود، فیوز با پَرِش و قطع نمودن جریان ورودی از سوختن رادیو ممانعت خواهد کرد.

در واقع فیوز با قطع نمودن جریان برق ناگهانی از سیم‌های متصل شده به آن به بهترین شکل ممکن مراقبت خواهد کرد. اکثر فیوزهایی که در سیم کشی برق خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند، متشکل از اتصالات دو تیغه و یک محفظه پلاستیکی حاوی سیم رسانا هستند. افزون بر این، در سیم کشی خودرو فیوزهایی نیز وجود داشته که تحت عنوان «اتصالات ذوب شونده» شناخته می‌شوند. قابل ذکر است که سیم رسانای درون فیوز از جنس سیم لحیم بوده و به همین خاطر نقطه ذوب آن پایین‌تر است.

اتصالات در سیم کشی خودرو

سومین بخش از سیم کشی خودرو، اتصالات است. امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و علم الکترونیک، اهمیت سوکت‌ها یا همان اتصالات دو چندان شده است؛ چرا که سوکت‌ها و اتصالات مسیر اتصال سیم کشی خودرو به دستگاه‌های مصرف‌کننده هستند. در حقیقت بدون وجود سوکت‌ها و اتصالات تعمیر قطعات و سیستم برق خودرو غیر ممکن خواهد بود. در هر بخش قابل تعویض در سیستم برق خودرو که سیم پیچ‌ها به آن متصل بوده و یا از درون آن عبور کرده می‌بایست از اتصالات به منظور فراهم شدن امکان تعویض قطعه بهره‌گیری شود.

لازم به ذکر است که هر یک از اتصالات در سیستم برق خودرو قادر است بیش از 100 رشته سیم را درون خود جای دهد. در ادامه با اجزای مهم سوکت‌ها آشنا خواهیم شد:

  • پوسته سوکت: پوسته سوکت به عنوان قسمتی ظریف و پیچیده در این سیستم به حساب آمده که به واسطه گیره تعبیه شده در قسمت بیرونی‌اش سبب متصل شدن دو نیمه اتصال به یک دیگر خواهد شد. در قطعه مذکور سوراخ‌ها و خارهایی مخصوص تعبیه شده که از آن‌ها برای قرارگیری و قفل کردن پین‌ها استفاده می‌شود. افزون بر این، روی این قطعه شیارهایی نیز طراحی شده که برای نگهداری واشرهای آب‌بندی کاربرد دارند.
  • پین‌ها: پین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان آن‌ها را با اعمال کمی فشار به هم دیگر متصل کرد. جریان الکتریسیته از طریق پین‌ها از یک طرف اتصال به سمت دیگر هدایت خواهد شد.
  • نگهدارنده پین: نگهدارنده پین نوعی قطعه پلاستیکی بوده که از قسمت جلویی درون اتصال فرو رفته، مقابل خارهای پلاستیکی قرار گرفته و از خارج شدن پین‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.
  • واشرهای آب‌بندی: این واشرها همان‌طور که از نامشان پیداست از ورود آب به درون اتصال ممانعت خواهند کرد.

سخن پایانی

سیم کشی برق خودرو یکی از اصلی‌ترین و حائز اهمیت‌ترین بخش‌ها در خودروها به حساب می‌آید؛ به طوری که اگر ایرادی در این سیستم وجود داشته باشد عملکرد کلی اتومبیل مختل خواهد شد. با توجه به این لازم است که سیم کشی خودرو مطابق با اصول استاندارد اجرا شود. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون سیم کشی خودرو در ذهن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در این باره با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

278 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط