انرژی تجدیدپذیر

انرژی تجدیدپذیر؛ آینده انرژی جهان

76 بازدید آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

انرژی تجدید پذیر نوعی انرژی سودمند است که از منابع تجدیدپذیر و طبیعی به دست آمده و در زمانی کوتاه، به طور طبیعی دوباره جایگزین می‌شود. این نوع انرژی اهمیت زیادی در حال و آینده جهان داشته و بسیاری از دولت‌ها و سرمایه‌گذاران به این صنعت پرسود و آینده‌دار علاقه‌مند شده و روی آن سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده‌اند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی انرژی تجدیدپذیر پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

انرژی تجدیدپذیر و انواع آن

انرژی تجدید پذیر

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، انرژی تجدیدپذیر به انرژی گفته می‌شود که از منابعی مانند نور خورشید، باد، آب، زمین‌گرمایی، زیست‌توده و … حاصل شده و به طور طبیعی جایگزین و تجدید می‌شود و به نوعی می‌توان گفت این نوع انرژی در مقیاس زمانی، تمام نشده و همواره پا بر جا است. امروزه عموما انرژی‌های تجدیدپذیر را سوخت‌های فسیلی و شیمیایی مقایسه کرده و بهره‌وری، مزایا و معایب هر کدام را به صورت جداگانه می‌سنجند.

در حالت کلی، انرژی‌های تجدیدپذیر مزایای بسیار بیشتری نسبت به انرژی‌های فسیلی داشته و امکان سرمایه‌گذاری زیادی دارند. انرژی‌های تجدیدپذیر منبعی پایدار از انرژی هستند که هرگز تمام نشده و فاقد آثار آلاینده و عواقب زیست محیطی هستند. همچنین، استفاده از این نوع انرژی‌های پاک تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و به کاهش آلودگی هوا و آب کمک می‌کنند. در سال‌های اخیر، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان در حال افزایش بوده که این امر نیز به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد تغییرات آب و هوایی و نیاز به توسعه منابع انرژی پایدار است.

همان‌طور که پیش‌تر اشاه شد، انرژی تجدید پذیر به چندین دسته و نوع مختلف تقسیم‌بندی شده و انواع گوناگونی دارد. هر کدام از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر دارای کاربرد خاص خود بوده و موارد استفاده مخصوص خود را دارند. از جمله مهم‌ترین انواع انرژی‌های تجدیدپذیر می‎‌توان به انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی آبی، انرژی زمین‌گرمایی و زیست‌توده اشاره کرد.

انرژی خورشیدی یکی از انواع شکل‌های انرژی‌های تجدید پذیر است که به جرئت می‌توان گفت بیشترین سهم بازار انرژی‌های تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده و کاربرد بسیار زیادی در کشورها و مناطق مختلف دارد. انرژی خورشیدی از نور خورشید برای تولید برق، گرمایش و سرمایش استفاده کرده و از آن می‌توان به صورت نیروگاهی و یا خودگردان استفاده کرده و بهره برد.

انرژی باد یکی دیگر از اشکال انرژی تجدیدپذیر است که موراد استفاده بسیار زیادی در مناطق وسیع روستایی و بین و خارج شهری داشته و توان تولید برق بالایی دارد. انرژی باد از نیروی باد برای تولید برق استفاده کرده و این کار را توسط تورین‌های کوچک، متوسط و بزرگ بادی انجام می‌دهد. جالب است بدانید طول ایرفویل‌های توربین‌های بزرگ گاها به چند صد متر و یا حتی چندین کیلومتر می‌رسد.

انرژی آبی نیز یکی دیگر از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر است که از نیروی آب برای تولید برق استفاده کرده و کاربرد بسیار زیادی در شهرهای ساحلی و کشورهای همجوار دریا و اقیانوس‌ها دارد. برای استفاده از انرژی آبی، دستگاه‌هایی به صورت شناور بر روی سطح دریا قرار گرفته و انرژی موج‌ها و حرکت آب را به انرژی الکتریکی و برق تبدیل می‌کنند. انرژی زمین‌گرمایی نیز یکی دیگر از قدرتمندترین انواع انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر است که انرژی خود را از گرمای درون زمین برای تولید برق و گرمایش تامین کرده و استفاده می‌کند.

زیست‌توده دیگر شکل انرژی پاک و تجدیدپذیر است که از مواد آلی مانند بقایا گیاهان و حیوانات و جانوران برای تولید برق، گرمایش و سوخت استفاده کرده و بهره برده می‌شود. در این روش از فضولات و بقایا جانوری و گیاهی بهره برده شده و بدین شکل عمل می‌کند که اجازه می‌دهیم تا این بقایا به طور کامل پوسیده و تجزیه شده و به شکل دیگری از انرژی تبدیل شوند که قابل استفاده بوده و در موارد مختلف کاربرد دارد.

در سال‌های اخیر، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش بوده است. این امر به دلیل نگرانی‌های روز افزون در مورد آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی و اقلیمی است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سهم انرژی تجدیدپذیر در تولید برق جهانی از 17 درصد در سال 2010 به 27 درصد در سال 2022 افزایش یافته و انتظار می‌رود این سهم تا سال 2050 به 50 درصد در سطح جهان برسد. در واقع به طور خلاصه می‌توان گفت، آینده انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی‌هایی از این قبیل، بسیار روشن بوده و انتظار می‌رود این انرژی‌ها به طور فزاینده‌ای به عنوان منبع اصلی انرژی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته و رشد کنند.

کاربرد انرژی تجدیدپذیر

آینده انرژی‌های تجدیدپذیر

همان‌طور که گفته شد، انرژی‌های تجدیدپذیر بخش بزرگ و عظیمی از تولید انرژی جهانی را به خود اختصاص داده و انتظار می‌رود این سهم در آینده به سرعت افزایش یافته و بیشتر شود. اگر بخواهیم علت اصلی استفاده زیاد و متنوع انرژی‌های تجدیدپذیر را دریابیم، باید به سراغ بررسی کاربرد انرژی تجدیدپذیر رفته و آن‌ها را بیان کنیم. در حالت کلی، انرژی‌های تجدیدپذیر را می‌توان برای تولید برق، گرمایش، سرمایش و حمل و نقل استفاده کرده و از آن‌ها بهره برد.

  • تولید برق: اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر تولید برق و تبدیل انرژی‌های طبیعی به برق و الکتریسیته قابل استفاده برای بشر است. انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند برای تولید برق از طریق نیروگاه‌های برق آبی، نیروگاه‌های خورشیدی، نیروگاه‌های بادی، نیروگاه‌های زیست‌توده و نیروگاه‌های زمین‌گرمایی استفاده شده و کاربرد داشته باشند؛
  • گرمایش: انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند برای گرمایش ساختمان‌ها، گرم‌کردن آب در ساختمان‌ها و صنایع به کار رفته و باعث گرمایش شوند. گرمایش محیطی و ساختمانی عموما از طریق سیستم‌های گرمایش خورشیدی، گرمایش بادی و گرمایش زیست‌توده انجام شده و کاربرد زیادی در مناطق گرم و خشک، مناطق بادخیز و مناطق روستایی دارند؛
  • سرمایش: انرژی تجدیدپذیر می‌توانند برای سرمایش ساختمان‌ها و صنایع از طریق سیستم‌های سرمایش خورشیدی و سرمایش بادی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد داشته باشد؛
  • حمل و نقل: انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند برای تأمین انرژی وسایل نقلیه الکتریکی، وسایل نقلیه هیبریدی و وسایل نقلیه سوخت زیستی استفاده شده و کاربرد داشته باشند. امروزه بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در سطح جهان به سمت طراحی، تولید و ساخت خودروهای برقی و الکتریکی حرکت کرده و بسیاری دیگر در حال حرکت در این مسیر هستند.

نتیجه‌گیری

یکی از بهترین روش‌های تولید الکتریسیته و برق، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. انرژی تجدیدپذیر به انرژی گفته می‌شود که از منابعی مانند نور خورشید، باد، آب، زمین‌گرمایی، زیست‌توده و … حاصل شده و به طور طبیعی جایگزین و تجدید می‌شود. انرژی تجدیدپذیر انواع و اشکال گوناگونی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به می‎‌توان به انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی آبی، انرژی زمین‌گرمایی و زیست‌توده اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی انرژی تجدیدپذیر پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

76 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط