قیمت سیم و کابل افشان

قیمت سیم و کابل افشان چگونه محاسبه می شود؟

273 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

از جمله سیم و کابل‌های پرکاربرد با رسانایی عالی می‌توان به سیم و کابل افشان اشاره داشت که با قیمت تمام شده معین به بازار عرضه می‌شود. اما تاکنون شده است که از خود بپرسید قیمت سیم و کابل افشان چگونه محاسبه می‌شود؟ در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با این محصولات، به معرفی فاکتورهای موثر بر قیمت‌گذاری سیم و کابل‌های افشان نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

سیم و کابل افشان و نحوه قیمت‌گذاری آن

قیمت سیم و کابل افشان

آشنایی با سیم و کابل افشان

سیم‌ها برای انتقال انرژي و برق مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از این رو می‌توان گفت که این محصولات یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین محصولات در حوزه برق به حساب می‌آیند. سیم‌ها در انواع مختلفی تولید شده که یکی از پرکاربردترینِ آن‌ها سیم افشان است. این محصول از کنار هم قرار گرفتن چند سیم نازنک و انعطاف‌پذیر طراحی و ساخته شده و میزان مقاومت آن بسیار مطلوب است؛ به همین خاطر می‌توان از آن در عرصه‌های مختلف استفاده کرد.

عموماً سیم و کابل‌های افشان در سیم‌کشی ساختمان‌های مسکونی و تجاری کاربرد عمده‌ای دارند. افزون بر این، می‌توان از این محصولات پرکاربرد در فرآیند  تولید آلات موسیقی، وسایل صوتی و تصویری و… نیز استفاده کرد.

هادی سیم افشان معمولاً از مس یا آلومینیوم بوده که بین این دو هادی، رسانایی مس بالاتر است و در نتیجه قیمت سیم و کابل افشان با هادی مسی بیش‌تر از هادی آلومینیومی خواهد بود. از آن‌جایی که این سیم و کابل‌ها انعطاف‌ بالایی داشته، می‌توان از آن‌ها در مکان‌های مختلف به راحتی استفاده کرد؛ بدون این که نیازی به حرکت دادن سیم باشد.

قابل ذکر است که کابل‌های افشان از جمله انعطاف‌‌پذیرترین و نرم‌ترین کابل‌ها بوده و به همین خاطر گاهاً تحت عنوان کابل نرم نیز شناخته می‌شوند. در حقیقت، انعطاف‌پذیری بالای این محصولات سبب شده که کاربر بتواند آن را به راحتی خم کرده و فرم بدهد و از آن در بخش‌های مختلفی که دسترسی کم‌تر بوده و فواصل کوتاه است به راحتی استفاده کند.

کابل‌های برق ساخته شده از دو یا چند سیم تک رشته افشان هستند. ناگفته نماند که کابل‌های مذکور در اتصالات لوازم برقی، سیم‌کشی ساختمان‌ها، نیروگاه‌ها و مراکز توزیع برق و فضاهای باز ساختمانی کاربرد دارند.

فاکتورهای موثر بر قیمت سیم و کابل افشان

قیمت سیم و کابل افشان

همان‌طور که می‌دانید، سیم و کابل‌ها با قیمت‌های مختلفی قابل خرید هستند که گاهاً برای مشتریان این سوال پیش می‌آید که دلیل این حجم از بالا یا پایین بودن قیمت هر مدل از سیم و کابل‌ها چیست. در ادامه با مهم‌ترین مواردی که در محاسبه قیمت سیم و کابل افشان موثر است آشنا خواهیم شد:

خارجی یا ایرانی بودن سیم و کابل در قیمت سیم و کابل افشان

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که در تعیین قیمت این محصولات نقش دارد، خارجی یا ایرانی بودن سیم و کابل افشان است. طبیعتاً در فرآیند ساخت محصولات خارجی از متریال قوی‌تر و باکیفیت‌تری استفاده می‌شود؛ در نتیجه قیمت نهایی این محصولات نسبت به محصولات ایرانی بالاتر است. البته گاهاً سیم و کابل‌های خارجی با کیفیت معمولی با بهترین سیم و کابل افشان ایرانی از نظر کیفیت برابری کرده و در چنین شرایطی خرید مدل ایرانی به صرفه‌تر خواهد بود.

جنس رشته‌های استفاده شده در ساختار محصول

مورد بعدی که می‌تواند بر قیمت سیم و کابل افشان موثر باشد، جنس رشته‌های به کار رفته در ساختار این محصولات است. به طور معمول جنس رشته‌ها در این محصولات یکی از فلزات آلومینیوم خالص، مس خالص، آلیاژ مس و آهن و یا آلومینیوم به همراه روکش مسی است.

هر یک از فلزات مذکور قیمت خاصِ خود را داشته و بهره‌گیری از هر کدام از آن‌ها تأثیر مستقیم بر قیمت نهایی سیم و کابل افشان دارد؛ به عنوان مثال قیمت آلومینیوم در مقایسه با مس به دلیل رسانایی پایین‌تری که داشته مقرون به صرفه‌تر است و همین موضوع باعث می‌شود که سیم و کابل افشان با هادی آلومینیومی قیمت پایین‌تری داشته باشد.

قطر رشته‌های استفاده شده در ساختار سیم و کابل افشان

مورد بعدی که می‌تواند بر قیمت سیم و کابل افشان و محاسبه آن تأثیر بگذارد، افزایش یا کاهش قطر رشته‌ها است. هر اندازه قطر رشته‌ها بیش‌تر شود، به همان نسبت قیمت محصول نهایی افزایش پیدا خواهد کرد.

با این حال برخی از تولیدکنندگان به منظور کاهش هزینه‌ها از قطر غیراستاندارد و کم‌تر در خط تولید سیم و کابل افشان بهره می‌برند که این امر موجب می‌شود محصولات نهایی در برابر عبور جریان مقاومت کمی از خود نشان داده و در نهایت سبب سوختگی وسایل برقی و یا آتش‌سوزی شوند.

نوع روکش به کار رفته در سیم و کابل افشان در قیمت سیم و کابل افشان

جالب است بدانید که نوع روکش تعبیه شده بر روی این محصولات نیز بر حسب مواد مختلف متغیر خواهد بود. اگر بخواهیم از لحاظ کیفی نوع روکش به کار رفته در این محصولات را مورد بررسی قرار دهیم، کیفیت بالای روکش سبب نرمی و براقی و دوام بالای آن در برابر گرما و سرما خواهد شد. افزون بر این، اگر در فرآیند ساخت سیم و کابل افشان از رزین‌های درجه یک بهره‌گیری شده باشد، قیمت محصول افزایش پیدا کرده و اگر در فرآیند ساخت آن‌ها گازوئیل‌ و انواع روغن‌های بی‌کیفیت به کار رفته باشد، قیمت سیم و کابل‌های افشان کاهش پیدا خواهد کرد.

فروشگاه‌ها و مراکز پخش سیم و کابل افشان

از دیگر عواملی که می‌تواند پاسخگوی سوالِ چگونگی قیمت‌گذاری سیم و کابل افشان باشد، فروشگاه‌ها و مراکز پخش این محصولات هستند. در حالت کلی مراکز و فروشگاه‌هایی که به صورت عمده کار کرده و خود تأمین‌کننده خرده‌فروشی‌ها هستند در مقایسه با مراکز دیگر قیمت پایین‌تر و منصفانه‌تری را برای مشتریان در نظر می‌گیرند؛ چرا که این مراکز خرید سیم و کابل افشان را به صورت مستقیم از کارخانجات تولیدی انجام داده و می‌توانند بدون واسطه با درصد تخفیف بالاتری محصولات را تهیه نمایند.

سخن پایانی

سیم و کابل‌ها جزو جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما به حساب می‌آیند؛ چرا که از این محصولات همواره در حال استفاده در بخش‌های مختلف هستیم. سیم و کابل‌های افشان به عنوان نمونه‌ای از پرمصرف‌ترین انواعِ این محصولات به حساب آمده که در این راهنما ضمن آشنایی با خصوصیات به معرفی فاکتورهای موثر بر قیمت تمام شده آن‌ها نیز پرداختیم. به نظر شما چه عوامل دیگری بر بهای تمام شده این محصولات موثر بوده و قیمت سیم و کابل افشان چگونه محاسبه می‌شود؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل پیرامون قیمت این محصولات در میان بگذارید.

273 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط