قیمت و مقایسه سیم و کابل برق

قیمت و مقایسه سیم و کابل برق؛ معرفی، انواع و کاربردها

177 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

آیا تابه‌حال به تفاوت‌های موجود میان این دو قطعه مهم دقت کرده‌اید؟ بسیاری از افراد سیم و کابل برق را یکی می‌دانند و تفاوتی میان این دو قائل نیستند اما اگر به طور حرفه‌ای به بررسی این دو قطعه الکتریکی بپردازید به تفاوت‌های مهمی که میان آن‌هاست، پی خواهید برد. از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو قطعه کاربردی که اهمیت و کلیت زیادی هم دارد، قیمت و مقایسه سیم و کابل برق است. در این مقاله قصد داریم به بررسی قیمت و مقایسه سیم و کابل برق پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم.

سیم و کابل برق؛ معرفی و انواع آن‌ها

قیمت و مقایسه سیم و کابل برق

پیش از آن که به بررسی قیمت و مقایسه سیم و کابل برق بپردازیم ابتدا بهتر است با مفهوم سیم و کابل آشنا شده و اطلاعات خلاصه اما کاملی از این دو ابزار کاربردی بدست بیاورید. به یک رشته سیم و یا گروهی از رشته سیم‌ها که از جنس مس، آلومینیوم و یا هر ماده‌ای که قابلیت رسانای الکتریکی داشته باشد، سیم برق گفته می‌شود.

سیم‌ها می‌توانند بدون روکش و یا روکش‌دار بوده و کاربردهای متنوعی داشته باشند. از سیم‌های بدون روکش بیش‌تر در مکان‌هایی مانند سیستم‌های ارتینگ استفاده شده و قابلیت انتقال برق مناسبی دارند. برخی از سیم‌ها هم دارای روکش بوده و دلیل روکش‌دارکردن هادی سیم‌ها، محافظت از هادی و بالابردن ایمنی و جلوگیری از نشتی و برق‌گرفتگی است. از انواع سیم برق می‌توان به سیم‌های مفتولی، سیم‌های رشته‌ای، سیم‌های جامد و … اشاره کرد.

هنگامی که چند رشته سیم به‌صورت به هم پیچیده و یا موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته و یک عایق یا شیلد به دور آن‌ها کشیده شود، کابل به وجود می‌آید. کابل‌ها به دلیل برخورداری از دو عایق مجزا، مقاوم‌تر و مسحکم‌تر و بزرگ‌تر از سیم‌ها بوده و بیش‌تر در پروژه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از انواع کابل‌های کاربردی می‌توان به کابل‌های پیچ‌خورده، کابل‌های هم محور، کابل‌های فیبر نوری، کابل کواکسیال و … اشاره کرد. این توضیحات جامعی در مورد سیم و کابل برق برای آشنایی هر چه بیش از پیش شما با این دو قطعه کاربردی و تفاوت آن‌ها بود. در ادامه به بررسی کامل قیمت و مقایسه سیم و کابل برق پرداخته و نکات مربوط به هر کدام را بیان می‌کنیم.

قیمت و مقایسه سیم و کابل برق

قیمت و مقایسه سیم و کابل برق

حال که با مفهوم و انواع سیم و کابل آشنا شدید به بحث قیمت و مقایسه سیم و کابل برق پرداخته و نکات مربوط به آن‌ها را بیان می‌کنیم. در واقع، در بحث مقایسه سیم و کابل، اصلی‌ترین تفاوت میان سیم و کابل برق در ساختار این دو ایزار کاربردی است.

همان‌طور که در قسمت قبل بیان شد، رشته سیم‌ها به‌وسیله یک عایق پوشانده می‌شوند تا هم از هادی سیم محافظت شود و هم ایمنی بالاتری در هنگام کار با آن‌ها داشته باشیم اما زمانی که چندین رشته سیم در کنار یکدیگر قرار گرفته تا یک کابل را تشکیل دهند، از یک عایق ضخیم دیگر به نام شیلد یا ژاکت نیز استفاده شده و در واقع کابل‌ها از دو عایق تشکیل می‌شوند.

کابل‌ها و سیم‌ها ممکن است از نظر جنس و نوع هادی با هم تفاوت‌هایی داشته باشند که این موضوع همیشه قابل‌ذکر نبوده و نمی‌توان چندان از آن به‌عنوان تفاوت میان سیم و کابل یاد کرد. از دیگر تفاوت‌های موجود میان سیم و کابل برق، می‌توان به ولتاژ و فشار آن‌ها در هنگام انتقال برق اشاره کرد. سیم‌ها معمولاً توانایی تحمل ولتاژ ضعیف و متوسط را دارا هستند و در مکان‌هایی که نیاز به ولتاژ و فشار فوق قوی است معمولاً از کابل‌ها (به دلیل مقاومت بالاتر آن‌ها) استفاده می‌شود.

همچنین در بحث مقایسه سیم و کابل برق، باید به موضوع مقاومت نیز پرداخت. در موضوع مقاومت الکتریکی، کابل‌ها از امتیاز بالاتری نسبت به سیم‌ها برخوردار بوده و مقاومت کابل بیش‌تر از سیم است. مقاومت بالاتر کابل به دلیل استفاده از دو عایق در ساختار آن‌ها بوده و از سوی دیگر وجود چند هادی بیش‌تر در کابل، سبب شده است این کابل‌ها عمر زیادی داشته باشند.

بر همین اساس، میزان ضخامت کابل‌ها نیز از سیم‌ها بیش‌تر بوده و این نکته را نیز می‌توان به‌عنوان تفاوت میان این دو قطعه کاربردی به شمار آورد. از سوی دیگر، اگر متراژی مساوی از هر دو قطعه تهیه نمایید، کابل از وزن بیش‌تری نسبت به سیم برخوردار بوده که این موضوع نیز بر اثر استفاده از دو عایق و تعداد و ضخامت بیش‌تر هادی‌ها در ساختار کابل است.

کابل‌های برق بیشتر در مراکز صنعتی و ساختمان‌های اداری مورداستفاده قرار گرفته و برای حمل سیگنال‌های دیجیتال و آنالوگ و همچنین سیگنال‌های مخابراتی کاربرد بسیار زیادی دارند. درحالی‌که از سیم‌های برق بیش‌تر مصارف خانگی و برق‌کشی ساختمان‌ها را داشته و برای حمل انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه بحث قیمت و مقایسه سیم و کابل برق، به بررسی قیمت سیم و کابل برق می‌رسیم. باتوجه به مطالبی که پیش‌تر گفته شد، در بررسی ساختار سیم و کابل طبیعتاً کابل‌های برق به دلیل ساختار پیچیده‌تر، مقاومت بالاتر و کاربردهای صنعتی از قیمت بالاتری نسبت به سیم‌های برق برخوردار هستند.

کابل‌ها کاربرد و عمر بیش‌تری نسبت به سیم‌ها داشته و از آنجا که کاربرد صنعتی زیادی دارند، قیمت بیش‌تری نسبت به سیم برق دارند. به دلیل نوسانات قیمت از درج قیمت در این مقاله خودداری می‌نماییم ولی به‌طورکلی اگر بخواهید در متراژی مساوی سیم و کابل برق تهیه نمایید، باید برای انواع کابل برق در مقایسه با انواع سیم برق، بهای بیشتری بپردازید.

نتیجه گیری

دو مورد از کاربردی‌ترین وسایل و قطعات که امروزه نقش زیادی در زندگی ما ایفا می‌کنند، سیم و کابل برق هستند. اگر چه این دو شباهت بسیار زیادی با یکدیگر داشته و هر دو کار انتقال الکتریسیته و برق را انجام می‌دهند اما تفاوت‌هایی از جمله تفاوت‌های ساختاری و تفاوت‌های قیمتی دارند که می‌توان آن‌ها را مورد مقایسه قرار داد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی قیمت و مقایسه سیم و کابل برق پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

177 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط