ارزانترین سیم

ارزانترین سیم؛ مشخصات، ویژگی‌ها و کاربرد

111 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل

یکی از تجهیزات پرکاربرد و مهم در شبکه توزیع برق که نقش اساسی در برق‌رسانی به منازل، صنایع مختلف و همچنین وسایل موردنیاز ما ایفا می‎‌کنند، سیم‌ها و کابل‌ها هستند. عوامل متعددی در خرید و انتخاب سیم و کابل تأثیرگذار هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قیمت سیم و کابل اشاره کرد. به همین علت در این مقاله سعی داریم به بررسی ارزانترین سیم پرداخته و عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل را بیان کنیم.

عوامل مؤثر بر قیمت سیم و کابل

ارزانترین سیم

پیش از آنکه شما را با ارزانترین سیم و انواع سیم‌های ارزان موجود در بازار آشنا کنیم، ابتدا بهتر است با عواملی که بر قیمت سیم‌ها و کابل‌ها تأثیرگذار بوده و تعیین‌کننده قیمت این قطعه‌های کاربردی هستند، آشنا شده و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد،

قیمت یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در بحث انتخاب و خرید سیم و کابل به شمار می‌آید، به‌خصوص زمانی که بحث در مورد پروژه‌های بزرگ و پروژه‌هایی که استفاده زیادی از سیم و کابل دارند، باشد.

عوامل متعددی بر قیمت سیم و کابل تأثیرگذار هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نوع و قیمت مواد اولیه، حجم و مقدار مواد استفاده شده در سیم و کابل، هزینه‌های تولید، نوع عایق استفاده شده، جنس و نوع هادی، عملکرد سیم‌ها و کابل‌ها، هزینه‌های سربار، کیفیت مواد، قطر و طول سیم و کابل، سطح مقطع سیم و کابل، برند سازنده، کیفیت سیم و کابل، تکنولوژی استفاده شده در انواع سیم و کابل و … اشاره کرد.

جنس هادی یکی از دیگر تأثیرگذارترین عوامل بر قیمت سیم و کابل بوده و می‌تواند بر کیفیت سیم یا کابل هم بسیار موثر باشد. بیشتر سیم و کابل‌های موجود در بازار از هادی‌های آلومینیومی و مسی تشکیل شده‌اند که در این میان سیم و کابل‌های با هادی آلومینیومی از قیمت پایین‌تری نسبت به هادی‌های نوع مسی برخوردار بوده و از توانایی پایین‌تری در مقایسه با هادی‌های مسی برای انتقال جریان برخوردار هستند.

از سوی دیگر، جنس عایق بکار رفته در ساختار سیم و کابل نیز عامل مهمی در تعیین قیمت آن‌ها بوده و بر قیمت و کیفیت سیم یا کابل اثرگذار است. هرچه جنس عایق بهتر و باکیفیت‌تر باشد، سیم و کابل از بازدهی و عملکرد بهتری برخوردار بوده و از برق‌گرفتگی و کاهش عمر سیم یا کابل جلوگیری می‌کند و در نتیجه، به همین علت قیمت سیم و کابل افزایش پیدا می‌کند.

عملکرد سیم و کابل به عامل دیگری نیز وابسته است که بر قیمت این قطعات تأثیر مستقیم می‌گذارد. در بعضی مواقع نیاز به سیم و کابل‌هایی داریم که بتوانند پاسخگوی ولتاژ و آمپر بالا باشند که به این سیم و کابل‌ها، کابل‌های فشار قوی گفته می‌شود که تحمل عبور جریان بالایی را داشته و در صنایع و مراکز حساس نظامی، بهداشتی، امنیتی، کارخانجات، صنایع و … از آن‌ها استفاده می‌شود.

قیمت سیم و کابل‌های فشار قوی بیشتر از سیم و کابل‌های فشار ضعیف و فشار متوسط بوده و قدرت بالاتری دارند. از سوی دیگر، متراژ سیم و کابل و برند آن که تعیین‌کننده کیفیت سیم و کابل بوده و بر قیمت سیم و کابل تأثیر مستقیم می‌گذارد.

تمامی موارد ذکر شده در قیمت سیم و خرید ارزانترین سیم تاثیرگذار بوده و می‌توانند باعث اختلاف قیمتی در انواع سیم‌ها شوند اما برخی از این عوامل مهم‌تر بوده که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ارزانترین سیم

ارزانترین سیم

همان‌طور که گفته شد، عوامل موثر بر قیمت سیم، در تعیین قیمت ارزانترین سیم نقش به سزا و مهمی داشته و باعث می‌شوند که قیمت سیم و یا حتی کابل مورد نظر شما تغییر کند.

باتوجه‌به مطالب ذکر شده در قسمت قبل، ارزانترین سیم‌ها، سیم‌هایی هستند که هادی‌هایی از جنس آلومینیوم و یا آلیاژ آلومینیوم و مس داشته و در مکان‌هایی مانند منازل و ساختمان‌ها که به فشار و آمپر بالا نیاز چندانی ندارند، مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین این سیم‌ها از متراژ و قطر پایین و کمی برخوردار بوده و مسافت‌های کم‌تری را در مقایسه با سایر سیم‌ها صنعتی و ننیمه صنعتی پوشش می‌دهند.

البته نمی‌توان گفت که همه سیم‌های ارزان موجود در بازار از کیفیت بد و پایینی برخوردار بوده و برخی از آن‌ها دارای کیفیت مناسب و قیمت پایینی هستند که از جمله عوامل عرضه سیم ارزان و با کیفیت می‌توان خرید عمده سیم، ناشناخته‌بودن برند سیم و کابل و … اشاره کرد.

از جمله سایر عوامل موثر بر ارزانترین سیم‌ها می‌توان به کیفیت سیم، برند سازنده، حذف واسطه‌ها، حجم بالای مواد، هزینه نیروی انسانی پایین، نوع و جنس دستگاه‌های تولیدی و … اشاره کرد. این موارد نیز بر قیمت یک قطعه سیم تأثیر گذاشته و  ربط چندان زیادی به کیفیت سیم نداشته اما بر قیمت سیم تاثیر بسیار زیادی دارند.

نتیجه گیری

سیم و کابل دو مورد از وسایل کاربردی و ضروی در انواع پروژه‌ها بوده و سهمی از بودجه پروژه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. همان‌طور که گفته شد، عوامل متعددی نظیر نوع و قیمت مواد اولیه، نوع عایق استفاده شده، جنس و نوع هادی، عملکرد سیم‌ها و کابل‌ها، کیفیت مواد، قطر و طول سیم و کابل، برند سازنده و … بر قیمت سیم و کابل‌ها اثرگذار هستند.

سیم‌هایی از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند که دارای هادی‌های آلومینیومی و یا آلیاژ آلومینیومی و مسی بوده و متراژ پایینی داشته باشند و در ضمن، در مکان‌هایی مانند منازل و ساختمان‌ها که به ولتاژ و آمپر بالا نیاز چندانی ندارند، مورد استفاده قرار گیرند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی ارزانترین سیم پرداخته و عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

111 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط