استاندارد کابل‌ کشی سوله

1 نگاه کلی به استاندارد کابل‌ کشی سوله؛ نکات و نحوه رعایت استانداردها

613 بازدید تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از کارهای اساسی و مهم در طراحی و ساخت سازه‌ها و مراکز صنعتی و نیمه صنعتی، کابل‌کشی است. از آنجا که کابل‌کشی اشتباه و دارای نقص بسیار خطرناک و خطرآفرین بوده و ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد، از این رو برای اطمینان از انجام کابل‌کشی صحیح، استانداردی تحت عنوان استاندارد کابل‌ کشی تعریف شده است که باعث می‌شود در این مقاله قصد داریم به بررسی استاندارد کابل‌ کشی سوله پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم.

دستورالعمل و استاندارد کابل‌ کشی چیست؟

استاندارد کابل‌ کشی سوله

قبل از اینکه به بررسی استاندارد کابل‌ کشی سوله بپردازیم ابتدا بهتر است به بررسی ماهیت دستورالعمل و استاندارد کابل‌ کشی پرداخته و شما را با تعریف کلی این کار آشنا نماییم. در واقع، دستورالعمل کابل‌کشی یا همان استاندارد کابل‌ کشی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و رویه‌هایی است که برای نصب و استفاده از سیستم کابل‌کشی در ساختمان‌ها و مراکز و … مورد استفاده و بررسی قرار می‌گیرد. نحوه صحیح کابل کشی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دارای مراحلی است که باید به ترتیب انجام و رعایت شوند. این مراحل عبارتند از:

  • حفاری صحیح: پیداکردن مسیر مناسب برای حفاری جز اولین نکاتی است که هنگام حفاری کابل­ها باید به آن توجه کرد. در این قسمت باید تمام هماهنگی­های مورد نیاز با اداره­های شهرداری، شرکت­های گاز، آب و مخابرات انجام شده تا تمام مشکلات و موانع راه مشخص گردیده و رفع شوند. از سوی دیگر، باید جنس خاک از لحاظ شیمیایی مورد آزمایش قرار گرفته و میزان نمک، کلر، اسید و آهک خاک مشخص شود، شاید لازم باشد تا نوع کابل و مسیر آن تغییر کند. پس از مشخص‌شدن مسیر حفاری، نوبت به بررسی اندازه و ابعاد قرارگیری کابل‌ها و سیم‌ها است. سطح ولتاژ و تعداد رشته کابل­ها در ابعاد کانا­ل­ها اهمیت و تاثیر بسیار زیادی دارند.
  • لوله کشی: برای کابل کشی صحیح معمولا باید کابل­ها را از داخل لوله و یا حفاظ عبور داده تا حفاظت الکتریکی و مکانیکی کابل­ها انجام و رعایت شود.
  • کابل‌کشی: بعد از انجام عملیات حفاری و لوله‌گذاری، نوبت به کابل کشی می­رسد که در حین خواباندن و یا قراردادن کابل باید یکسری نکات ایمنی از قبیل نیروهای کششی وارد شده به کابل و همچنین درجه حرارت نصب کابل مورد توجه قرار گیرد که تماما در دستورالعمل و استانداردهای کابل کشی آمده و بیان شده است.
  • تست بعد از نصب: معمولا در دستورالعمل کابل کشی تست بر روی کابل­‌ها به دو صورت تست ولتاژ DC و تست ولتاژ AC انجام می­شود، بدین صورت که این تست باید قبل و بعد از قرارگیری کابل‌ها انجام شده تا با اطمینان بتوان سلامت کار را تضمین کرد. همچنین در حین تست کابل می­توان متوجه شد که آیا کابل به درستی نصب شده و یا اتصالات آن به درستی ایجاد شده است و چگونگی کیفیت ارتباط بین مبدا و مقصد نیز سنجیده می­شود.

استاندارد کابل‌ کشی سوله

استاندارد کابل‌ کشی سوله

همان‌طور که گفته شد، استاندارد کابل‌ کشی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و رویه‌هایی است که برای نصب و استفاده از سیستم کابل‌کشی در ساختمان‌ها و مراکز و … مورد استفاده و بررسی قرار می‌گیرد. پس، استاندارد کابل‌ کشی سوله عبارت است از یک مجموعه از دستورالعمل‌ها و رویه‌هایی که برای نصب و استفاده از سیستم کابل‌کشی در ساختمان‌های صنعتی و سوله‌ها تعیین شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استاندارد شامل مواردی از جمله نوع کابل، نحوه نصب سیم و کابل، حفاظت و برقراری ارتباط بین کابل‌ها و تجهیزات و … در سوله و یا هر مرکز صنعتی و نیمه صنعتی دیگری است.

استانداردکابل‌ کشی سوله مشخصات دقیقی را برای نصب کابل‌ها در سوله‌ها تعیین می‌کند تا از عملکرد بهینه و ایمنی سیستم کابل‌کشی اطمینان حاصل شده و با بالاترین راندمان و ایمنی کار کند. مواردی که در استاندارد کابل‌ کشی سوله از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید رعایت شوند، عبارتند از:

  • نوع کابل: یکی از مواردی که در این استاندارد مورد توجه قرار گرفته است، انتخاب نوع کابل است. برای نصب کابل‌های سوله، باید از کابل‌های خاصی با عایق بالا و مقاومت بالا استفاده شود. این کابل‌ها باید دارای قابلیت انتقال بار بالایی بوده و در برابر شرایط سخت محیطی مانند گرد و غبار، رطوبت و دمای بالا مقاومت باشند.
  • نحوه نصب کابل‌ها: در استاندارد کابل‌کشی سوله، نحوه نصب کابل‌ها نیز مشخص شده است. به‌طور کلی، کابل‌ها باید به‌صورت عمودی و مستقیم از تجهیزات به سمت زمین کشیده شوند. دقت کنید که مسیر نصب و قرارگیری کابل‌ها باید مشخص و معین بوده و کابل‌ها به‌طور دائمی در محل خود قرار بگیرند تا خطر و امکان بروز حادثه و نقص فنی کاهش یافته و به حداقل برسد.
  • پوشش و حفاظت کابل‌ها: برای کابل‌کشی صحیح سوله، حفاظت کابل‌ها نیز باید مورد توجه قرار گرفته و صحت آن کامل بررسی شود. کابل‌ها باید در مقابل خطراتی مانند خوردگی، خراشیدگی و آسیب دیدگی از قبیل کشیدگی و بریدگی‌ها، محافظت شده و ایمن شوند. برای این منظور، از لوله‌های حفاظتی، کاورهای محافظ و پوشش‌های مقاوم در مقابل آتش، رطوبت و پوسیدگی استفاده می‌شود که امکان بروز مشکل در کابل‌ها را به حداقل رسانده و ایمنی سوله را بالا می‌برد.
  • برقراری ارتباط کامل بین کابل و تجهیزات: آخرین فاکتور در استاندارد کابل‌ کشی سوله که اهمیت زیادی داشته و باید مورد بررسی قرار گیرد، برقراری ارتباط بین کابل‌ها و تجهیزات کابل‌کشی است. در این مورد، باید از کانکتورها، جعبه‌های اتصال و پایه‌های محافظ استفاده شود تا ارتباطات سیستم کابل‌کشی به‌صورت صحیح و پایدار برقرار شده و دارای قطعی و یا اختلال نباشد.

در کل، رعایت استاندارد کابل‌ کشی سوله از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا عدم رعایت این استانداردها می‌تواند باعث خطرات جدی از قبیل آتش‌سوزی، نقص فنی، حوادث برقی و فنی و … شود. بنابراین، پیروی از دستورالعمل‌های استاندارد کابل‌ کشی سوله برای نصب کابل‌ها و سیستم کابل‌کشی در سوله‌ها بسیار مهم و ضروری بوده و اجرای آن‌ها الزامی است.

نتیجه‌گیری

یکی از کارهای اساسی و مهم در طراحی و ساخت سازه‌ها و مراکز صنعتی و نیمه صنعتی، کابل‌کشی است. سوله یکی از مراکز صنعتی و نیمه صنعتی است که باید کابل‌کشی شود اما از آنجا که کابل‌کشی اشتباه و دارای نقص بسیار خطرناک و خطرآفرین بوده و ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد، برای کابل‌کشی سوله دستورالعمل‌ها و استانداردهایی نوشته شده است که رعایت آن‌ها الزامی بوده و تحت عنوان استاندارد کابل‌ کشی سوله بیان می‌کشوند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی استاندارد کابل‌ کشی سوله پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه ‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

613 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط