شهر بدون کولر

چالدران؛ تنها شهر بدون کولر ایران

316 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

تصور یک خانه بدون کولر در ایران آن هم در گرمای سوزان تابستان تقریباً غیر ممکن است! با این حال یک شهر در کشور عزیز ما وجود دارد که هیچ‌وقت در آن کولر روشن نمی‌شود. در ادامه این راهنما با شهر چالدران که تحت عنوان شهر بدون کولر ایران شناخته می‌شود، آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

شهر بدون کولر ایران کجاست؟

شهر بدون کولر

چالدران یکی از شهرهای حاضر در دامنه رشته کوه‌های زاگرس بوده که به دلیل قرارگیری در ارتفاع، شرایط آب و هوایی فوق‌العاده خنک و مطلوبی دارد. چالدران از جمله شهرهای استان آذربایجان غربی بوده که علاوه بر شهر بدون کولر ایران تحت عنوان مرتفع‌ترین شهر ایران نیز شناخته می‌شود.

البته به همان اندازه که تابستان‌های این شهر خنک و لذت‌بخش بوده، زمستان‌های آن بسیار سرد است. بارش شدید برف و باران در این منطقه یک امر عادی بوده و گاهاً میزان برف در این منطقه گردشگری به بیش از 2 متر هم می‌رسد. با این تفاسیر می‌توان به خوبی متوجه شد که چرا این شهر را تحت عنوان شهر بدون کولر ایران می‌نامند.

ضرورت خرید کولر در چالدارن

از آن‌جایی که این شهر آب و هوای فوق‌العاده خنکی داشته و مردمان آن نیز به این آب و هوا عادت دارند، در تابستان ضرورت چندانی برای خرید کولر وجود ندارد. این روزها آب و هوای گرم در اکثر مناطق کشور به دلیل تابستان بیداد می‌کند و عموماً افراد برای رهایی از چنین آب و هوایی به سوی شهرهای خنک ایران می‌روند. چالدران نه تنها طبیعتی بسیار بکر و سرسبز داشته، بلکه با لقب شهر بدون کولر نیز شناخته می‌شود. در نتیجه اگر قصد مسافرت دارید و یا این که دلتان می‌خواهد در یک منطقه خنک در فصل گرم تابستان زندگی کنید، چالدران می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد.

با این حال اگر پای صحبت فروشندگان لوازم خانگی بنشینید خواهید شنید که از نخریدن کولر در این شهر بدون کولر صحبت می‌کنند و تا به امروز سابقه نداشته که کسی از شهروندان چالدران بخواهد اقدام به خرید کولر در این منطقه کند! دوستان، توجه داشته باشید که در سال‌های اخیر چالدران دچار سیل‌های متعددی شده که در پی این اتفاق بخشی از پوشش گیاهی خود را از دست داده است؛ به همین خاطر میزان دمای چالدران در مقایسه با سال‌های گذشته کمی بیش‌تر شده است. با در نظر گرفتن این موضوع خرید کولر بسته به خودتان خواهد بود.

ضرورت خرید کولر گازی

شهر بدون کولر

اکنون که با شهر بدون کولر ایران آشنا شدیم، به نظر شما خرید کولر گازی متناسب با شرایط آب و هوایی برای چه مناطقی مناسب است؟ در حالت کلی می‌توان انواع کولر گازی را بر اساس نوع آب و هوا به سه دسته مختلف تقسیم‌بندی کرد که در ادامه با این دسته‌ها به صورت مجزا آشنا می‌شویم:

خرید کولر گازی برای آب و هوای معتدل

این نوع از کولرها که تحت عنوان کولرهای T1 شناخته می‌شوند، اصولاً برای مناطقی که آب و هوای معتدل داشته هم‌چون نیمه شمالی ایران، تهران و یا کرج مناسب هستند. کولرهای مذکور امکان کارکرد تا دمای حداکثر 43 الی 46 درجه سانتی‌گراد را دارند.

خرید کولر گازی برای آب و هوای سرد

کولرهای گازی مناسب آب و هوای سرد (T2) عموماً برای مناطقی که دارای آب و هوای سرد 7 الی 37 درجه بوده مناسب هستند. البته اکثراً از این نوع کولرها برای استفاده از قابلیت گرم کردن بهره می‌برند. اگر در مناطق غرب و شمال غربی ایران حضور دارید، کولرهای گازی T2 می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل برای شما باشند.

خرید کولر گازی برای آب و هوای گرم

کولرهای گازی برای مناطق گرمسیری (T3) برای آب و هوای گرم استان‌هایی نظیر بوشهر، خوزستان، هرمزگان و برخی از شهرهای سیستان و بلوچستان مناسب هستند؛ زیرا این نوع از سیستم‌های سرمایشی امکان کارکرد تا دمای 52 درجه سانتی‌گراد را داشته و در برخی از مدل‌ها این کارکرد تا دمای 55 الی 60 درجه سانتی‌گراد نیز قابل افزایش است.

ضرورت خرید کولر آبی

کولرهای آبی از جمله سیستم‌های سرمایشی پرکاربردِ دیگر به حساب می‌آیند که روش کارکرد آن‌ها به صورت سرمایش تبخیری بوده و با سرمایش یا تبخیر آب اقدام به خنک‌سازی هوا خواهند کرد. این مدل از کولرها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی نظیر مصرف برق مقرون به صرفه، نصب و تعمیر آسان و قیمت مناسب بوده و با آب و هوای خشک سازگاری دارند. بنابراین، می‌توان از کولرهای مذکور در شهرهایی که رطوبت نسبی هوا در آن‌ها در فصل تابستان پایین‌تر از 40 درصد بوده بهره برد. از جمله این شهرها می‌توان به اصفهان، کرج، قم و یا شهرهایی مثل اربیل، سلیمانیه، اربیل، موصل، بغداد و حلب اشاره داشت.

سخن پایانی

کولرها دستگاه‌هایی فوق‌العاده کاربردی برای رهایی از گرمای طاقت‌فرسا در فصول گرم سال به حساب می‌آیند که می‌توان از مدل‌های مختلف آن‌ها در مناطق گوناگون کشور بهره برد. شهر چالدران یکی از خنک‌ترین شهرهای ایران بوده که ضمن ارتفاع بالا تحت عنوان شهر بدون کولر نیز شناخته می‌شود؛ به همین خاطر خرید کولر در این منطقه چندان ضرورتی ندارد. آیا شما شهر دیگری را می‌شناسید که به کولر نیازی نداشته باشد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل پیرامون چالدران و شهرهای بدون کولر در میان بگذارید.

316 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط