چیپ لامپ ال ای دی

چیپ لامپ ال ای دی؛ مزایا و کاربرد آن

223 بازدید معرفی و آموزش تجهیزات الکترونیک / معرفی محصولات صنعت برق

یکی از انواع لامپ‌ها و چراغ‌هایی که امروزه بسیار محبوب بوده و طرفداران زیادی دارد، لامپ ال ای دی است. لامپپ ال‌ای‌دی اجزا و قسمت‌های مختلف و متفاوتی دارد که یکی از مهم‌ترین و جدیدترین آن‌ها، چیپ لامپ ال ای دی است. این چیت قابلیت و امکان تبدیل انرژی الکتریکی به صورت مستقیم به نور و روشنایی را داشته و از اسراف در برق و الکتریسیته جلوگیری می‌کند. این چیپ‌ها عمر بسیار زیادی داشته و بسیار پرکاربرد هستند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به برررسی چیپ لامپ ال ای دی پرداخته و مزایا آن را بیان کنیم.

چیپ لامپ ال ای دی

چیپ لامپ ال ای دی

چیپ لامپ‌های ال ای دی (LED) یکی از مهمترین نوآوری‌های جدید صنعت برق و روشنایی در دهه‌های اخیر بوده است. لامپ‌های ال ای دی به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارند، به عنوان جایگزینی برای لامپ‌های فلورسنت و هالوژن به شمار آمده و در بسیار از موارد کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. حال خود این لامپ‌های ال ای دی نیز دچار پیشرفت و افزایش بازده در ساختار خود شده (در مقایسه با اولین نسل ال‌ای‌دی‌ها) و با اختراع وسیله‌ای به نام چیپ لامپ ال ای دی، راندمان لامپ‌های ال ای دی دارای این چیپ بیش‌تر از سایر لامپ‌های ال ای دی شده است.

چیپ لامپ‌های LED، به عنوان قسمت اصلی لامپ‌های LED، نور را با استفاده از یک چیپ الکترونیکی تولید می‌کند. در این نوع از لامپ‌ها، انرژی الکتریکی به صورت مستقیم به انرژی نورانی و روشنایی تبدیل شده و به همین دلیل، مصرف برق آن‌ها بسیار کم‌تر و پایین‌تر از لامپ‌های فلورسنت و یا هالوژن است. همچنین، چیپ لامپ‌های LED دارای عمر طولانی‌تری نسبت به لامپ‌های فلورسنت، هالوژن و حتی برخی از انواع لامپ‌های ال ای دی بوده و می‌توانند تا 50 هزار ساعت کارکرد داشته باشند.

در واقع، این چیپ‌ها قطعه‌ای نیمه هادی هستند که عبور ذرات اکتریسیته و برق از آن‌ها، این ذرات الکتریسیته را به نور و روشنایی تبدیل کرده و باعث روشن‌شدن لامپ ال‌ای‌دی می‌شوند. در واقع، زمانی که ذرات حامل جریان الکتریسیته و برق با یک قطعه نیمه هادی برخورد می‌کنند، انرژی الکتریکی خود را از دست داده و این انرژی، به انرژی روشنایی و نورانی تبدیل می‌شود. استفاده از این چیپ‌های نیمه هادی دارای مزایایی بسیار زیادی است. از جمله مزایا چیپ های لامپ ال ای دی می‌توان به مواردی همچون کاهش مصرف برق و انرژی، راندمان بالاتر در مقایسه با سایر لامپ‌ها، تولید نور با کیفیت، عمر بالا و … اشاره کرد.

این چیپ همان قسمت ساطع‌کننده نور در لامپهای ال ای دی بوده و که دارای یک اتصال سیلیکونی و P-N است. در واقع، ماده اصلی این چیپ ال ای دی از کریستال سیلیکون بوده و دارای یک ویفر نیمه‌هادی است که از دو کریستال سیلیکون که امکان ارتباط با یکدیگر دارند، تشکیل شده است. برق‌کارها برای شناسایی این نوع لامپ‌ها و کریستال‌ها و آشنایی با کامل با ساختار چیپ‌های لامپ‌های ال ای دی، یکی از این کریستال‌ها را P و دیگری را N نام نهاده‌اند که از اتصال این دو سیلیکون به یکدیگر و ایجاد نور، با عنوان اتصال P-N یاد می‌شود.

اجزا چیپ لامپ ال ای دی

چیپ لامپ ال ای دی

همان‌طور که گفته شد، چیپ لامپ ال‌ای‌دی یکی از اصلی‌ترین اجزا لامپ ال ای دی است که باعث روشن‌شدن لامپ و تبدیل انرژی الکتریکی و به انرژی روشنایی می‌شود. حال جالب است بدانید که این چیپ کوچک و کاربردی نیز خود از چندین قسمت و جزء تشکیل شده است که در کنار هم قرارگرفتن این اجزا باعث نوردهی و روشنایی محیط توسط لامپ ال ای دی می‌شود.

چیپ لامپ‌های ال ای دی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اجزا در لامپ است که خود آن از چندین قسمت متفاوت تشکیل شده است. چیپ لامپ‌های LED از چندین جزء مختلف تشکیل شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به چیپ نوری LED، بسته الکترونیکی، دیود بردار، رابط کاربری و خنک‌کننده اشاره کرد. چیپ نوری ال ای دی قسمت اصلی و مسئول تولید نور در این نوع لامپ‌ها و چیپ‌ها بوده و با استفاده از پیوستگی نیم‌هادی‌های مختلف و سیلیکونی، نور را با طول موج مشخصی تولید و ساطع می‌کند. این چیپ نوری از یک قسمت کریستال سیلیکونی حفره‌دار یا همان P و یک قسمت کریستال سیلیکونی دارای الکترون یا N تشکیل شده است.

بسته الکترونیکی، که به عنوان مدیر کنترل‌کننده ورودی الکتریکی عمل می‌کند، مسئول تغذیه چیپ نوری و دیود بردار بوده و انرژی مورد نیاز آن‌ها را تامین می‌کند. دیود بردار نیز مسئول تنظیم شدت جریان الکتریکی است که به چیپ نوری وارد شده و متصل می‌شود. رابط کاربری، که معمولاً در قسمت پایینی چیپ لامپ ال ای دی قرار دارد، به کاربر امکان کنترل شدت نور و رنگ‌دادن به نور ال ای دی را می‌دهد. در نهایت، خنک‌کننده به عنوان بخشی از سیستم خنک‌کنندگی چیپ نوری و بسته الکترونیکی عمل کرده و با خنک‌کردن آن‌ها، عمر کاری لامپ را افزایش می‌دهد.

کل این چیپ لامپ LED توسط یک رزین اپوکسی پوشیده شدهاست که باعث یکدست‌شدن کل مجموعه چیپ لامپ می‌شود. در حالت کلی، چیپ های لامپ ال ای دی به دو دسته Flip-chip و عمودی تبدیل می‌شوند. چیپ Flip-chip نوع و مدل قدیمی چیپ‌های لامپ ال ای دی است که به دلیل راندمان و حرارت‌دهی بالا و عدم توانایی در خروج حرارتی که دارند،

بازدهی چندان بالایی مانند مدل عمودی نداشته و استفاده از آن‌ها کمی منسوخ شده است. نوع دیگر چیپ لامپ‌های ال ای دی، چیپ ال ای دی عمودی است که نمونه مدرن‌تری از انواع چیپ‌های ال ای دی بوده و هر دو الکترود در دو سمت متفاوت چیپ و لامپ واقع شده‌اند. امروزه این نوع چیپ‌ها کاربرد بیش‌تری در مقایسه با مدل Flip-chip داشته و راندمان بالاتری دارند.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین و جدیدترین انواع لامپ‌ها، لامپ ال ای دی است.  این لامپ کاربرد بسیار زیادی داشته و راندمان بالاتری نسبت لامپ‌های فلوئورسنتی و یا هالوژنی دارد. یکی از قسمت‌های اصلی لامپ ال‌ای‌دی که باعث نوردهی و روشن‌شدن لامپ می‌شود، چیپ لامپ ال ای دی نام دارد که نوعی نیمه هادی بوده و انرژی الکتریکی را به انرژی روشنایی تبدیل می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم به برررسی چیپ لامپ ال ای دی پرداخته و مزایا آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه ‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

223 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط