ارزانترین سیم و کابل

آیا ارزانترین سیم و کابل را باید خرید؟

143 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / تولیدکنندگان سیم و کابل ایران

به نظر شما ارزانترین سیم و کابل ارزش خرید دارند؟ راز فروش این محصولات با قیمت پایین چیست؟ همان‌طور که می‌دانید سیم‌ها و کابل‌ها عضو جدانشدنی از صنایع مختلف به ویژه صنعت برق به حساب می‌آیند که در خرید آن‌ها باید دقت کافی شود. در ادامه این راهنما به شما عزیزان خواهیم گفت که آیا خرید این محصولات با قیمت پایین به صرفه است یا خیر. با ما همراه باشید.

خرید ارزانترین سیم و کابل

اگر وارد بازار سیم و کابل شده باشید، حتماً دیده‌اید که این محصولات در رنج قیمت‌های مختلفی ارائه می‌شوند. برخی از سیم و کابل‌ها در مقایسه با سایر قیمت مقرون به صرفه‌تر و ارزان‌تری دارند. به نظر شما علت اصلی این اختلاف قیمت بین محصولات مذکور چه چیزی می‌تواند باشد؟ در درجه اول این موضوع را به خاطر بسپارید که قیمت بالا تضمین‌کننده کیفیت عالی محصول نیست، در کنار آن پایین بودن قیمت نیز نمی‌تواند بهترین دلیل برای بی‌‎کیفیت بودن سیم و کابل باشد.

سیم‌ها و کابل‌ها در قیمت‌های مختلفی توسط برندهای متعددی به بازار عرضه می‌شوند. فاکتورهای مختلفی در نحوه قیمت‌گذاری سیم‌ها و کابل‌ها دخیل هستند که مجموع این فاکتورها راز قیمت پایین یا بالای این محصولات است. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که سیم و کابل‌ها نقش پررنگی در اتصالات الکتریکی اماکن مختلف ایفا می‌کنند؛ در نتیجه لازم است که در زمان خرید ارزانترین سیم و کابل به کیفیت آن‌ها دقت بسیار زیادی داشته باشید.

مهم‌ترین نکات خرید ارزانترین سیم و کابل

ارزانترین سیم و کابل

سیم و کابل‌ها واحد اصلی هر سیستم الکتریکی به حساب می‌آیند؛ از این رو اساسی‌ترین عاملی که لازم است حین خرید این محصولات مد نظر قرار گیرد، ایمنی آن‌ها خواهد بود. با توجه به این موضوع که کابل‌ها حامل اصلی جریان برق در سراسر منزل یا محل کار به حساب می‌آیند، در زمان استفاده از آن‌ها می‌بایست از ایمن بودن سیم‌ها مطمئن شد. توجه داشته باشید که سیم‌های الکتریکی به منظور تحمل جریان الکتریکی ثابت طراحی و عرضه می‌شوند و گاهی اوقات امکان دارد که به علت عدم مرغوبیت کافی و یا به صورت اتفاقی سبب آتش‌سوزی شوند. در ادامه نکاتی که به شما کمک می‌کند ارزانترین سیم و کابل را با کیفیت عالی خریداری کنید را خواهیم گفت:

کابل‌های مسی و آلومینیومی

در فرآیند ساخت سیم و کابل‌ها یا از مس و یا از آلومینیوم به عنوان هادی استفاده می‌شود. فلز مس  در کنار این که رسانای بسیار خوبی بوده قیمت بالایی نیز دارد. اگر قصد ما از خرید سیم و کابل، خرید بهترین نوعِ این محصولات به گونه‌ای که در عبور دادن جریان الکتریکی بهترین عملکرد را ارائه دهند باشد، قطعاً سیم و کابل‌های مسی گزینه مناسبی برای شما خواهند بود. اما در مقابل اگر هدف شما خرید ارزانترین سیم و کابل است، توصیه می‌شود که به سراغ سیم و کابل‌های آلومینیومی بروید.

کابل‌های زره‌دار و بدون زره

مورد بعدی که می‌تواند بر قیمت ارزانترین سیم و کابل تأثیرگذار باشد، زره‌دار  یا بدون زره بودن کابل مورد نظر است. کابل‌هایی که زره‌دار هستند در برابر هرگونه آسیب فیزیکی و همچنین نفوذ رطوبت و آب مقاوم بوده و به همین خاطر معمولاً در مقایسه با سیم و کابل‌های بدون زره قیمت بالاتری دارند. پیشنهاد می‌شود که قبل از خرید با توجه به نیاز خود اقدام به خرید کابل زره‌دار یا بدون زره نموده تا بتوانید متناسب با بودجه خود اقدام به خرید کنید.

توجه به نوع کابل برق

کابل‌های برق از لحاظ کاربرد به دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند که شما می‌توانید بر حسب نیاز خود اقدام به خرید هر یک از آن‌ها کنید. در ادامه با این دسته‌بندی آشنا خواهیم شد:

کابل‌های ساختمانی

کابل‌های ساختمانی همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص بوده کاربری ساختمانی داشته و در این صنعت و به طور خاص در سیم کشی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور معمول کابل‌های مذکور مجهز به غلاف و عایقی از جنس پی وی سی بوده و هادی آن‌ها مسی است.

کابل‌های زمینی

روش نصب کابل‌های زمینی به این صورت بوده که در داخل خاک نصب شده و هادی تعبیه شده برای آن‌ها مسی است. غلاف و عایق در نظر گرفته شده برای این نوع از کابل‌ها معمولاً از جنس PET بوده و در صورت نیاز با توجه به شرایط به واسطه نوار یا سیم فولادی عایق‌بندی می‌شوند.

کابل‌های خطوط هوایی

کابل‌های مصرفی در خطوط هوایی عموماً به شکل ۸ عرضه شده و در شرایطی به کار گرفته می‌شوند که کابل بر بر روی تیر آویزان باشد. قابل ذکر است که مهاربندی کابل‌های مذکور فولادی بوده و در ساختار این محصولات رشته‌ای از سیم فولادی گالوانیزه تعبیه شده است. در نهایت روی این ساختار غلافی از جنس مواد پلی اتیلن کشیده می‌شود. توجه داشته باشید که کابل‌های مصرفی در خطوط هوایی به واسطه گیره به تیرها نصب می‌شوند.

مهم‌ترین نکات در خرید ارزانترین سیم و کابل

ارزانترین سیم و کابل

چنان‌چه قصد دارید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و کابل‌هایی با ساختار قوی و در عین حال قیمت مناسب خریداری کنید، لازم است نکاتی را مد نظر داشته باشید تا بتوانید آن چه که مد نظر است را سفارش دهید. همان‌طور که گفته شد، کیفیت کابل‌های برق از نظر ایمنی بسیار حائز اهمیت بوده و به همین خاطر توصیه می‌شود که اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، از افراد متخصص و کارشناس در این زمینه مشورت بگیرید.

جنس هادی سیم و کابل خریداری شده نیز بسیار حائز اهمیت بوده و پیشنهاد بر این است که اقدام به خرید سیم و کابل‌هایی با هادی مسی کنید. البته کابل‌های دیگری با هادی‌های آلومینیومی و قلع نیز قابل سفارش هستند که نوع مسی نسبت به این موارد ارجحیت دارد. توجه داشته باشید که وزن بالای کابل به معنای کیفیت بالای آن نبوده و در رابطه با وزن کابل بایستی فاکتورهای دیگری نیز هم‌چون وجود متریال مرغوب در ساختار کابل نیز مد نظر قرار گیرد.

در برخی موارد ارزان بودن بیش از اندازه سیم و کابل‌ها می‌تواند نشانی از تقلبی بودن آن باشد. با این حال این موضوع همیشه صادق نبوده و هنگام خرید می‌بایست تمامی جوانب و مشخصات محصولات بررسی شود. در حالت کلی، قیمت سیم‌ها در مقایسه با کابل‌ها کم‌تر خواهد بود. علاوه بر این، در بین سیم‌ها نیز شاهد تفاوت قیمت هستیم که این اختلاف قیمت وابسته به فاکتورهایی نظیر سطح مقطع هادی و عایق به کار رفته در کابل خواهد بود.

سخن پایانی

سیم و کابل‌ها به عنوان پرمصرف‌ترین محصولات در صنایع مختلف محسوب می‌شوند که در سیم کشی و انتقال و توزیع برق نقش اصلی را ایفا خواهند کرد. چنان‌چه تمایل به خرید ارزانترین سیم و کابل را دارید، لازم است که موارد بررسی شده در این راهنما را در نظر داشته باشید. آیا تجربه خرید سیم و کابل ارزان قیمت را دارید؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

143 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط