معرفی کابل 185*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

111 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید کابل 185*1 آلومینیوم 20 کیلوولت چه مشخصات و مصارفی دارد؟ تجربه خرید این مدل کابل آلومینیومی را دارید؟ کابل‌های برق آلومینیومی از جمله انواع کابل‌های پرطرفدار در صنعت برق به حساب می‌آیند که هادی آن‌ها از جنس آلومینیوم است. در ادامه این راهنما با یکی از انواعِ این محصولات آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

کابل 185*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

کابل 185*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

معرفی کابل آلومینیومی

پیش از آن که به سراغ معرفی کابل 185*1 آلومینیوم 20 کیلوولت برویم، خوب است که مروری بر چیستی کابل‌های آلومینیومی داشته باشیم. همان‌طور که از نام این مدل از کابل‌ها مشخص بوده، کابل‌های آلومینیومی دارای هادی از جنس فلز آلومینیوم هستند و وظیفه اصلی آن‌ها انتقال الکتریسیته است. از این مدل کابل‌های برق می‌توان به منظور توزیع انرژی الکتریکی در صنایع مختلفی هم‌چون ساختمان‌سازی، خطوط انتقال نیرو و توزیع برق محلی بهره‌گیری کرد. این مدل از کابل‌ها به دلیل خصوصیاتی که دارند، جایگزین بسیار مقرون به صرفه و مناسبی برای کابل‌های مسی به حساب خواهند آمد.

معرفی کابل 185*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

کابل‌های 185*1 آلومینیوم 20 کیلوولت از جمله انواع کابل‌های آلومینیومی پرمصرف در خطوط فشار متوسط به حساب آمده که متشکل از یک رشته هادی AL مفتولی به سطح مقطع  185 mm هستند. در ساختار این مدل کابل آلومینیومی شاهد یک لایه عایق از جنس پلی اتیلن کراسلینک نیز هستیم. علاوه بر این، در فرآیند تولید این مدل کابل از شیلد مسی نواری و زره نواری (زره به شکل میله‌های فولادی یا ورق) نیز استفاده خواهد شد.

به منظور اتصال این کابل به تابلوها و یا ترانس از تجهیزات ویژه‌ای که تحت عنوان سرکابل 20 کیلوولتی شناخته می‌شوند، استفاده شده و برخلاف کابل‌های فشار ضعیف که هر یک از رشته‌های آن‌ها با یک کابلشو پرسی قابل اتصال بوده، این مدل کابل به علت پیچیدگی در ساختار خود بدون استفاده از تجهیزات مورد نیاز (سرکابل) قابل اتصال نخواهد بود.

جالب است بدانید که سرکابل‌ها نیز در انواع و مدل‌های متعددی طراحی و روانه بازار می‌شوند که از جمله مهم‌ترینِ آن‌ها که برای اتصال این مدل کابل نیز کاربرد داشته می‌توان به سرکابل داخلی و سرکابل هوایی اشاره داشت. قابل ذکر است که برندهای مختلفی در زمینه تولید این مدل کابل در ایران در حال فعالیت هستند که از جمله برترین و معتبرترینِ آن‌ها می‌توان به سیمکو، ابهر، البرز، سیم و کابل یزد، متال و… اشاره داشت. برندهای نام برده دارای تأییدیه شرکت توانیر هستند و امکان بررسی نام‌ها در وندور لیست اکثر شرکت‌های توزیع برق و سایر شرکت‌های مطرح نظیر شرکت نفت فراهم است.

مشخصات کابل 185*1 آلومینیوم 20 کیلو ولت

همان‌طور که گفته شد، کابل مذکور از جمله پرمصرف‌ترین کابل‌های آلومینیومی و به تبع آن از جمله پرفروش‌ترین کابل‌ها در بازار ایران به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که امکان تهیه این کابل با هادی‌های آلومینیومی و همچنین مسی فراهم بوده و می‌توان بسته به نیاز پروژه اقدام به سفارش هر یک از آن‌ها کرد. در ادامه با برخی از مشخصات فنی کابل‌های آلومینیومی فشار متوسط که تا 30 کیلوولت نیز کاربرد داشته و مدل 185*1 آلومینیوم 20 کیلوولت نیز شامل آن‌ها می‌شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • ولتاژ نامی U0/U (Um):  18/30 (36) Kv
  • حداکثر میزان دمای اتصال کوتاه: 250ºC
  • حداکثر میزان دمای هادی: 90ºC
  • استاندارد: IEC 60502-2, IEC 60228, IEC60332
  • ولتاژ آزمون: 63 Kv Ac – 5 min

کابل 185*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

ویژگی‌های کابل 185*1 آلومینیوم 20 کیلو ولت

همان‌طور که گفته شد، این کابل‌ها در خطوط فشار متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به همین خاطر در ادامه قصد داریم برخی از ویژگی‌های پایه برای این مدل از کابل‌ها که توسط یکی از شرکت‌های معتبر تولیدکننده کابل (سیمکو) در خط تولید رعایت می‌شوند را در ادامه به شما معرفی کنیم. توجه داشته باشید خصوصیاتی که در ادامه به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد ممکن است که طبق استانداردهای در نظر گرفته شده توسط هر برند کمی متفاوت باشد، با این حال توصیه می‌شود که پیش از ثبت سفارش مشخصات محصول را به خوبی مطالعه کرده و بر حسب نیاز خود اقدام به خرید کنید.

این مشخصات عبارتند از:

  • هادی در نظر گرفته شده برای این کابل‌ها از جنس مس آنیل شده و یا آلومینیوم به صورت گرد فشرده شده و یا سگمنتال خواهد بود.
  • حفاظ غیر فلزی هادی محصول مذکور عموماً نیمه هادی کراسلینک شده است.
  • عایق استفاده شده در ساختار کابل‌های مناسب برای خطوط فشار متوسط معمولاً از جنس پلی اتیلن کراسلینک شده (XLPE) خواهد بود.
  • حفاظ غیر فلزی عایق تعبیه شده برای کابل 185*1 آلومینیوم 20 کیلوولت از جنس نیمه هادی کراسلینک شده خواهد بود.
  • حفاظ فلزی این کابل معمولاً از جنس مفتول و یا نوار مسی است.
  • برای تولید لایه‌های ضد آب و ضد مواد نفتی در این کابل‌ها از نوار آلومینیوم کوپلیمر به همراه روکش پلی اتیلن و یا لایه سرب استفاده می‌شود.
  • زره تعبیه شده برای کابل‌های 185*1 آلومینیوم 20 کیلو ولت مناسب خطوط فشار متوسط معمولاً از جنس آلومینیوم و یا فولاد گالوانیزه به شکل مفتولی و یا نواری خواهد بود.
  • روکش در نظر گرفته شده برای کابل‌های فشار متوسط معمولاً از نوع آمیزه PVC – پلی اتیلن (PE) و یا بدون هالوژن (HFLS) خواهد بود.

کاربرد کابل 185*1 آلومینیوم 20 کیلوولت

این مدل از کابل‌های آلومینیومی در شبکه‌های توزیع انرژی الکتریکی به تأسیسات برقی صنایع متنوعی نظیر نیروگاه‌ها، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، فولادسازی و… با سطح ولتاژ 30 یا 33 کیلوولت مورد استفاده قرار می‌گیرند. هسته کابل‌های مذکور در خطوط پیشرفته CCV که فرم مخفف عبارت Catenary Continuous Vulcanization بوده تولید می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، کابل‌های مذکور را می‌توان به صورت زره‌دار و یا به همراه لایه سربی تولید کرد؛ از این رو مصرف‌کنندگان می‌توانند بر حسب محل و شرایط نصب و همچنین در نظر گرفتن احتمال آسیب‌های فیزیکی از هر یک از انواع این کابل‌ها استفاده کنند. قابل ذکر بوده که امکان طراحی و تولید کابل 185*1 آلومینیوم 20 کیلوولت به شکل تک رشته و یا چند رشته به همراه خاصیت‌های گوناگونی نظیر کم دود و کم اسید و یا بدون مواد هالوژن، مقاوم در برابر موریانه و جوندگان، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، مقاوم در برابر اشعه خورشید، ضد آب، عدم انتشار شعله و پایداری در برابر سایر تأثیرات آب و هوایی فراهم است.

سخن پایانی

کابل 185*1 آلومینیوم 20 کیلوولت از جمله کابل‌های آلومینیومی پر مصرف و پر فروش در بازار کابل‌های فشار متوسط بوده که توسط برندهای گوناگونی به همراه ویژگی‌ها و خواص منحصربه‎‌فردی ارائه می‌شود. آیا تجربه خرید کابل 185*1 آلومینیوم 20 کیلو ولت را دارید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود پیرامون کابل‌های آلومینیومی فشار متوسط را با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

111 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط