ترکیدن سرکابل

ترکیدن سرکابل؛ علت، چرایی و نحوه جلوگیری از آن

220 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از مشکلات ناخوشایند در ارتباط با استفاده از کابل‌های شبکه و اتصال آن‌ها، ترکیدن سرکابل است. در حالت کلی، عوامل متعددی می‌توانند در ترکیدن و خرابی سرکابل نقش داشته و باعث نابودی این قطعه مهم شوند. از جمله این عوامل می‌توان به دماهای بالا، آسیب مکانیکی، نقص در ساخت، نصب اشتباه و … اشاره کرد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی علل ترکیدن سرکابل پرداخته و عوامل موثر در بروز این اتفاق ناخوشایند را بیان کنیم.

علل ترکیدن سرکابل

همان‌طور که گفته شد، یکی از اتفاقات ناخوشایند در انتقال برق شبکه، ترکیدن سرکابل و یا سرکابل‌های شبکه برق مورد نظر است. این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که فشاری در سرکابل ایجاد شده و سپس این فشار باعث پارگی یا ترکیدن آن سرکابل شده است.

این اتفاق می‌تواند ناشی از از عوامل متعددی از جمله وارد شدن فشار بیش از اندازه به سرکابل، عوامل محیطی و جوی، خوردگی و فرسایش، نقص در ساخت و نصب اشتباه باشد. برای جلوگیری از ترکیدن انواع سرکابل می‌توانید احتمال بروز این عوامل ذکر شده در قسمت بالا به حداقل رسانده و از آن‌ها جلوگیری کنید. از این رو، به بررسی تک تک علل ترکیدم و خرابی سرکابل پرداخته و هر کدام از آن‌ها را به صورت جداگانه بیان می‌کنیم.

فشار بیش از اندازه به سرکابل

در حالت کلی باید بدانید، سرکابل برای محافظت از کابل در برابر آسیب‌های فیزیکی و ایجاد یک نقطه اتصال امن برای کابل طراحی شده است. هنگامی که فشار بیش از اندازه به سرکابل وارد شود، سرکابل نتوانسته در برابر این نیرو و فار مقاومت کرده و می‌ترکد. این اتفاق می‌تواند به صورت ترکیدن هد سرکابل، واردشدن آسیب به کابل و موقعیت‌های بالقوه شبکه نمود پیدا کند. آسیب‌های مکانیکی، مانند ضربه یا سایش نیز می‌توانند سرکابل را ضعیف کرده و منجر به ترکیدن آن شوند.

در حالت کلی، دلایل مختلفی وجود دارد که فشار بیش از حد به سرکابل باعث ترکیدن آن شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ضربه و فشار مکانیکی وارده به سرکابل است. یکی دیگر از دلایل رایج خرابی سرکابل، سفت‌شدن بیش از اندازه سرکابل در هنگام نصب است. وقتی سرکابل بیش از حد سفت شود، فشار زیادی به کابل وارد شده و باعث ضعیف‌شدن سرکابل و در نهایت، ترکیدن آن می‌شود.

عوامل جوی و محیطی

نمونه‌ای از سرکابل

یکی دیگر از دلایل بروز ترکیدگی در سرکابل، عوامل جوی و محیطی هستند. به عنوان مثال، اگر کابل در معرض دمای شدید و یا شرایط آب و هوایی سخت قرار گیرد، می‌تواند باعث انبساط و یا انقباض در کابل شده که نتیجه آن خرابی سرکابل و ترکیدن آن است.

خوردگی و فرسایش سرکابل

ترکیدن سرکابل می‌تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله خوردگی و فرسایش سرکابل ایجاد شده و بروز پیدا کند. در حالت کلی، خوردگی و فرسایش یک فرآیند طبیعی است و زمانی رخ می‌دهد که فلز در طول زمان در معرض اکسیژن و رطوبت قرار گرفته و شرایط برای فرسایش آن مهیا باشد. هنگامی که این اتفاق بیفتد، فلز ضعیف شده و در نهایت تجزیه می‌شود که این افاق منجر به شکست ساختاری سرکابل شده و آن را خراب می‌کند.

در مورد سرکابل‌ها نیز خوردگی می‌تواند به دلیل قرارگرفتن در معرض عوامل محیطی مانند آب شور، رطوبت و یا سایر مواد خورنده و فرسایش‌دهنده رخ داده و بروز پیدا کند. با گذشت زمان، این اتفاق می‌تواند باعث ضعیف‌شدن فلز و آسیب‌پذیری بیشتر آن در برابر ترکیدگی و خرابی سرکابل شود. خوردگی، به ویژه در محیط‌های سخت، می‌تواند یکپارچگی سرکابل را در طول زمان کاهش داده و باعث خرابی آن شود.

نقص در ساخت سرکابل

یکی از نکاتی که در هنگام خرید سرکابل باید به آن توجه کرد، موضوع عدم وجود نقص در ساخت سرکابل است. نقص‌های ساخت و یا شیوه‌ها و مواد ضعیف استفاده شده در ساخت سرکابل می‌تواند به آسیب‌پذیری سرکابل کمک کرده و باعث ترکیدگی آن شوند. هنگامی که کابل‌ها با نقص‌هایی مانند نقاط ضعیف، آب‌بندی نامناسب یا مواد ناکافی ساخته می‌شوند، ممکن است بیشتر در معرض انواع خرابی از جمله ترکیدگی سرکابل قرار داشته باشند. این امر می‌تواند منجر به بروز خطرات در شبکه شده و میزان ایمنی شبکه را کاهش و میزان اختلالات عملیاتی آن را افزایش دهد.

برای تولیدکنندگان بسیار مهم است که معیارها و استانداردهای کنترل کیفیت دقیق را رعایت کنند تا از قابلیت اطمینان و ایمنی محصولات خود مطمئن شوند. علاوه بر این، بازرسی‌ها و آزمایش‌های منظم کابل‌ها و سرکابل‌ها می‌تواند به شناسایی هر گونه نقص احتمالی کمک بسیار زیادی کرده و از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کند.

نصب اشتباه سرکابل

نصب صحیح سرکابل

روش‌های اشتباه نصب می‌توانند دلیلی برای ترکیدن سرکابل بوده و باعث خرابی آن شوند. اگر نصب سرکابل به درستی انجام نشده و دارای عیب و خطا باشد، می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند خراب شدن سرکابل و ترکیدن آن شود. برای جلوگیری از ترکیدن و خرابی سرکابل، مهم است که اقدامات لازم را برای محافظت از فلز سرکابل در برابر قرارگرفتن در معرض عوامل محیطی مختلف در هنگام نصب انجام داده و صحت آن‌ها مطمئن شوید.

 این اتفاق می‌تواند شامل استفاده از پوشش‌های محافظ، تعمیر و نگهداری و بازرسی‌های منظم و تعویض هرگونه اجزای خورده و یا آسیب‌دیده در صورت نیاز باشد. بازرسی منظم، تعمیر و نگهداری، و رعایت صحیح مراحل نصب سرکابل و اطمینان عملکرد مناسب آن، می‌تواند به کاهش خطر ترکیدگی سرکابل کمک زیادی کرده و احتمال خرابی آن را کاهش دهد.

نتیجه‌گیری

یکی از مشکلاتی که در خطوط انتقال برق شبکه برای سرکابل‌ها رخ می‌دهد، ترکیدن سرکابل است. برخی عوامل و دلایل مانند واردشدن فشار بیش از اندازه به سرکابل، عوامل جوی و محیطی، فرسایش و خوردگی، نقص در ساخت و نصب اشتباه می‌توانند باعث بروز خرابی و ترکیدگی در سرکابل شده و عملکرد آن را مختل کنند. از این رو، باید سعی کنید تا احتمال بروز عوامل ذکر شده در قسمت‌ها بالا به حداقل خود رسیده و سرکابل سالم باقی بماند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی علل ترکیدن سرکابل پرداخته و عوامل موثر در بروز این اتفاق ناخوشایند را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

220 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط