آموزش استفاده از فازمتر 20 کیلو ولت

آموزش استفاده از فازمتر 20 کیلو ولت

141 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از تجهیزاتی که با آن می‌توان از قطع و یا وصل‌بودن برق در شبکه اطمینان حاصل کرد، فازمتر است که انواع مختلفی دارد. یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین انواع فازمترها، فازمتر 20 کیلو ولت است. این نوع فازمتر کاربرد بسیار زیادی داشته و نحوه و چگونگی استفاده از آن اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی آموزش استفاده از فازمتر 20 کیلو ولت پرداخته و مشخصات و اجزا تشکیل‌دهنده این فازمتر را بیان کنیم.

فازمتر 20 کیلو ولت و اجزای تشکیل‌دهنده آن

اجزا تشکیل‌دهنده فازمتر 20 کیلو ولت
اجزا تشکیل‌دهنده فازمتر 20 کیلو ولت

پیش از آنکه به بررسی آموزش استفاده از فازمتر 20 کیلو ولت بپردازیم، ابتدا بهتر است شما را ویژگی‌های این قطعه و اجزا تشکیل‌دهنده آن آشنا کرده و کاربرد آن را بیان کنیم. همان‌طور که در قسمت قبل بیان گردید، فازمتر یکی از تجهیزاتی است که با استفاده از آن می‌توان از قطع و یا وصل‌بودن جریان برق در شبکه اطمینان حاصل پیدا کرد. فازمتر 20 کیلو ولت یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین نمونه‌های فازمتر در این زمینه است که برای شبکه‌های 20 تا 33 کیلو ولت پاسخگو بوده و دقت و کاربرد نسبتا زیادی دارد.

برای کار با این دستگاه حتماً نیاز به تماس مستقیم با سطح مورد نظر بوده و حتی بدون تماس نیز می‌توان از وجود برق در شبکه اطلاع پیدا کرد. از فازمتر 20 کیلو ولت می‌توان در فاصله بیش از 10 سانتی‌متری نیز استفاده نموده و از وجود و یا عدم وجود جریان مدنظر، اطمینان حاصل کرد.

همچنین لازم به ذکر است از این فازمتر برای تست و آزمایش برقرار بودن جریان در خطوط فشار قوی و فشار متوسط استفاده شده و از همین رو، فازمتر 20 کیلو ولت را می‌توان در نمونه‌ها و انواع متفاوت مشاهده نموده و خریداری کرد.

از اجزا اصلی تشکیل‌دهنده این فازمتر می‌توان به دکمه تست، نشان‌دهنده چشمک‌زن LED، محل خروجی صدای بازر، نشانگر آماده‌ به ‌کار، آنتن، پین تست، محل اتصال استیک و … اشاره کرد. همچنین از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید اضافه شده به این دستگاه می‌توان به اضافه‌شدن دکمه تست، به‌کارگیری باتری 9 ولت در ساختار این دستگاه که از ظرفیت بالایی برخوردار است، تقویت صدای آلارم، استفاده از نشانگر LED و … اشاره کرد.

آموزش استفاده از فازمتر 20 کیلو ولت

نحوه استفاده از فازمتر 20 کیلو ولت
نحوه استفاده از فازمتر 20 کیلو ولت

حال که با ویژگی‌ها و اجزا تشکیل‌دهنده فازمتر 20 کیلو ولت آشنا شدید، بهتر است به سراغ آموزش استفاده از فازمتر 20 کیلو ولت رفته و نحوه استفاده از این دستگاه کاربردی را بیان کنیم. نحوه استفاده از فازمتر 20 کیلو ولت به این صورت است که ابتدا باید دستگاه را تست کرده و چک نمایید.

سپس در صورت سلامت کامل دستگاه، باید فازمتر 20 کیلو ولت را به استیک مورد نظر و مناسب متصل کرده و از صحت اتصال اطمینان حاصل کنید. طول استیک را می‌توان بر حسب ولتاژ انتخاب نموده و تغییر داد. به طور استاندارد برای ولتاژهای 1 تا 36 کیلو ولت حداقل طول مناسب برای استیک 52 سانتی‌متر است اما برای احتیاط و ایمنی بیشتر معمولاً از استیک‌هایی با طول بیش‌تر استفاده می‌شود.

پس از انجام مراحل بالا، باید آنتن دستگاه را به تدریج به نقطه مورد نظر نزدیک کرده تا از وجود و یا عدم وجود برق و جریان اطمینان پیدا کرد. این نقطه می‌تواند هر جایی از شبکه مثل سیم، شینه، سرکابل و … که به وجود جریان در آن مشکوک بوده و امکان وجود جریان در آن نقطه امکان‌پذیر است، باشد.

هنگامی که آنتن به محل مورد نظر نزدیک شد، در صورتی که هر گونه ولتاژی در آن محل وجود داشته باشد، دستگاه به سرعت عکس‌العمل نشان داده و علاوه بر به گوش‌رسیدن صدای بازر، LED دستگاه نیز شروع به چشمک‌زدن می‌کند. هنگامی که از وجود برق و یا عدم وجود آن در محل مورد نظر مطمئن شدید، دستگاه را به آرامی از محل مورد نظر دور کرده، دستگاه را از استیک جدا نموده و در کیف مخصوص حمل آن قرار دهید. در این شرایط آموزش استفاده از فازمتر 20 کیلو ولت و چگونگی بهره‌وری از آن به پایان رسیده و می‌توانید وجود و یا عدم وجود جریان را اعلام کنید.

البته دقت کنید که در هنگام استفاده از این فازمتر کاربردی بهتر است به نکاتی همچون تست دقیق دستگاه و اطمینان از سلامت آن، تمیزکردن استیک قبل از استفاده، دور نگه‌داشتن دستگاه از بدن، عدم وجود دستگاه بین دو فاز، واردنکردن دستگاه بین شینه‌ها، دور نگه‌داشتن دستگاه از گرما و سرمای شدید، حمل و نقل و جابه‌جایی صحیح و با دقت دستگاه و … توجه نمایید.

نتیجه‌گیری

یکی از تجهیزاتی که می‌توان به واسطه آن وجود و یا عدم وجود ولتاژ و جریان برق را تشخیص داد، فازمتر الکتریکی است. فازمتر انواع و اشکال متفاوتی دارد که یکی از کاربردی‌ترین آن‌ها، فازمتر 20 کیلو ولت است. همان‌طور که مشاهده نمودید، فازمتر 20 کیلو ولت یکی از تجهیزات حفاظتی در حوزه برق است که می‌توان به وسیله آن از وجود و یا عدم وجود برق در خطوط انتقال و شبکه اطمینان حاصل کرد.

نحوه استفاده از این دستگاه شامل مراحل مختلف از جمله تست، متصل‌کردن استیک، نزدیک نمودن دستگاه به محل موردنظر، چک‌کردن LED چشمک‌زن دستگاه و … می‌شود که بهتر است توسط افراد متخصص انجام گیرد. امیدوارم آموزش استفاده از فازمتر 20 کیلو ولت برای شما مفید و آموزنده بوده باشد. در حالت کلی برای آموزش استفاده از فازمتر 20 کیلو ولت باید به یک متخصص مراجعه کنید اما با کمی دقت و رعایت نکات گفته شده در متن می‌توانید به استفاده از این دستگاه کاربردی پرداخته و وجود و یا عدم وجود جریان را تشخیص دهید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی آموزش استفاده از فازمتر 20 کیلو ولت پرداخته و مشخصات و اجزا تشکیل‌دهنده این فازمتر را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

141 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط