بازار لوازم ایمنی

بازار لوازم ایمنی در صنعت برق را بیشتر بشناسید!

142 بازدید آموزش در صنعت برق / ایمنی و بهداشت حرفه ای در صنعت برق ومخابرات(HSE)

آیا می‌دانید مهم‌ترین تجهیزات ایمنی در صنعت برق کدام‌اند؟ به نظر شما حین کار با برق چه مواردی باید رعایت شده و از چه ابزاری باید استفاده کرد؟ تجهیزاتی در بازار لوازم ایمنی قابل خرید بوده که مختص صنعت برق و کار با انرژی الکتریکی هستند. چنان‌چه شما هم جزو فعالان در این صنعت هستید، شناخت تجهیزات مذکور برایتان ضروری است. در ادامه به معرفی این تجهیزات خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بازار لوازم ایمنی در برق

بازار لوازم ایمنی

بهره‌گیری از لوازم و تجهیزات ایمنی در حین برق‌کاری جزو امور ضروری و بسیار مهم برای برق‌کاران به حساب می‌آید. علاوه بر این، تجهیزات حفاظتی در بازار لوازم ایمنی قابل خرید هستند که می‌بایست از آن‌ها برای سلامت کارکرد دستگاه و همچنین تأمین امنیت کاربران بهره‌گیری شود؛ چرا که تجهیزات حفاظتی مذکور از دستگاه مورد نظر در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار به خوبی محافظت خواهند کرد. از جمله این تجهیزات می‌توان به کلیدهای حرارتی، کلیدهای محافظ جان، بی متال و اتوماتیک اشاره داشت.

کارگرانی که همواره برای انجام وظایف خود با تجهیزات برقی سر و کار دارند، می‌بایست از لوازم ایمنی به خصوصی استفاده نمایند. لوازم ایمنی فردی مخصوص برق‌کاران شامل مواردی نظیر لباس کار، فیوز کش، کفش‌های ایمنی، کمربند و رکاب ایمنی، کلاه ایمنی، دستکش‌های حفاظتی و فازمتر فشار ضعیف می‌شود. در ادامه با هر یک از تجهیزات مذکور که قابل تهیه در بازار لوازم ایمنی هستند آشنا خواهیم شد:

کفش ایمنی

کفش‌های ایمنی از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین تجهیزات برای افرادی به حساب می‌آیند که با برق سر و کار دارند. همان‌طور که می‌دانید پاها قلب دوم انسان هستند و به همین خاطر باید تحت هر شرایطی از آن‌ها محافظت شود. کفش‌های ایمنی در بازار لوازم ایمنی برحسب نوع کار در انواع مختلفی قابل خرید هستند. برخی از کفش‌های ایمنی در برابر جریان الکتریکی پایدار بوده و نوعی عایق الکتریسیته به حساب می‌آیند. کفش‌های مذکور مجهز به کف عایق بوده و به همین خاطر از برق‌گرفتگی پاها جلوگیری می‌کنند.

لباس کار مناسب

مورد بعدی که جزو تجهیزات ایمنی برای برق‌کاران محسوب می‌شود، لباس کار مناسب است. لباس کار نیز می‌تواند بر حسب نوع کار متفاوت باشد؛ در حقیقت لباس‌های کار بر حسب خطراتی که ممکن است جان کارگر را تهدید کنند، طراحی و ارائه می‌شوند. به منظور کاهش حوادث سایز لباس کار نیز مد نظر است و باید متناسب با بدن افراد انتخاب شود. توجه داشته باشید که خطرات می‌توانند منشاء مکانیکی، فیزیکی و الکتریکی داشته باشند؛ به همین دلیل لباس کار باید متناسب با نوع کار، فضا و خطرات آن انتخاب شود.

برای انتخاب لباس کار در بازار لوازم ایمنی متناسب با صنعت برق می‌بایست لباسی انتخاب گردد که برای آن از دکمه و زیپ فلزی استفاده نشده باشد. علاوه بر این، لباس مورد استفاده توسط برق‌کاران می‌بایست از پارچه‌ای سبک، ضخیم و نخی تهیه شده باشد. اصلی‌ترین دلیل بهره‌گیری از پارچه‌های نخی برای چنین لباس‌هایی این است که احتمال سوختن پارچه در زمان ایجاد قوس الکتریکی تا حد امکان کاهش پیدا کند. همچنین، پارچه‌های نخی در زمان سوختگی به بدن نخواهند چسبید.

کمربندهای ایمنی

بازار لوازم ایمنی

به منظور پیش‌گیری از سقوط افراد از تیر برق و دکل‌های برق از کمربندهای ایمنی یا کمربندهای نجات بهره‌گیری می‌شود. این کمربندها با استفاده از متریالی با درجه کیفی عالی ساخته شده و به همین خاطر بسیار محکم هستند. افزون بر این، برای خرید بهترین نوع کمربند ایمنی لازم است که از بالا بودن مقاومت پرچ روی کمربند نیز اطمینان حاصل فرمائید.

دستکش حفاظتی

کسانی که به صورت تخصصی در زمینه برق فعال هستند، لازم است از دستکش‌هایی استفاده کنند که در برابر جریان الکتریسیته عایق بوده و آسیبی به دست افراد وارد نکند. علاوه بر این، توصیه می‌شود که پرسنل فعال در صنعت برق در زمان بالا رفتن از تیر سیمانی و چوبی از دستکش‌های حفاظتی که دارای کف چرمی با پشت برزنتی هستند، استفاده نمایند.

برای تیرهایی که از جنس فولاد بوده و همچنین دکل‌های فلزی معمولاً از انواع آج‌دار بهره‌گیری شده و استفاده از این تجهیزات ایمنی توصیه می‌شود. نکته‌ای که لازم است در رابطه با این تجهیزات در ذهن داشته باشید این است که با در نظر گرفتن میزان استفاده از دستکش‌های حفاظتی می‌بایست هر چند وقت یک بار تست الکتریکی روی آن‌ها صورت بگیرد تا از سلامت دستکش اطمینان حاصل شود. توجه داشته باشید که در زمان استفاده از دستکش هیچ‌گونه سوراخی روی آن وجود نداشته باشد و به هیچ وجه حین کار کردن از دست خارج نشوند.

کلاه ایمنی

یکی دیگر از مهم‌ترین و اصلی‌ترین محصولات در بازار لوازم ایمنی، کلاه‌های ایمنی بوده که مجهز به نوار نگه دارنده، نوار عرق‌گیر، نوار تنظیم سر، بند چانه و همچنین ضربه گیر هستند. کلاه‌های مذکور نیز نسبت به جریان الکتریسیته عایق بوده و به منظور جلوگیری از برق‌گرفتگی و خسارات ناشی از آن در اثر تماس تصادفی با برق و سایر تجهیزاتی که برق‌دار هستند به واسطه کارکنان صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که کلاه‌های مذکور در برابر سقوط اجسام و تابش مستقیم نور خورشید نیز مقاوم هستند.

رکاب‌های سیم‌بانی

کارکنان اجرایی در شبکه‌های توزیع برق برای بالا رفتن و پایین آمدن از تیرها از یک سری رکاب‌ها به عنوان ابزار انفرادی استفاده کرده که این رکاب‌ها امنیت آنان را تأمین می‌کند.

عینک حفاظتی

همان‌طور که می‌دانید، چشم‌ها حساس‌ترین عضو در بدن انسان محسوب می‌شوند و همواره باید تحت هر شرایطی از آن‌ها مراقبت کرد. به این منظور عینک‌هایی روی کار آمده که تحت عنوان عینک حفاظتی یا عینک ایمنی شناخته می‌شوند. این عینک‌ها بسته به نوع و شرایط کار در مدل‌ها و اشکال مختلف قابل خرید هستند.

انبر دست

از جمله پرکاربردترین و مهم‌ترین تجهیزاتی که لازم است از بازار لوازم ایمنی برقی تهیه شود، انبر دست است. انبر دست‌های مورد استفاده در صنعت برق نیز می‌بایست عایق باشند و در برابر برق‌گرفتگی از کاربر محافظت کنند.

فاز متر فشار دوبل

فازمترهای فشار دوبل شامل دو فاز متر بوده که به واسطه یک کابل به هم دیگر متصل می‌شوند. زمانی که شاخک‌ها به فاز غیر هم‌نام نزدیک می‌شوند، لامپ‌هایی که در وسط فازمتر تعبیه شده روشن نخواهند شد. عدم روشنایی این لامپ‌ها به این معنا بوده که فاز مدار اول با فاز وسطی مدار دوم هم‌نام است.

فازمتر فشار ضعیف

فازمترهای فشار ضعیف مجهز به لامپ کوچک تخلیه، فنر اتصال‌دهنده، قسمت پیچ گوشتی روکش‌دار و مقاومت سری شده با لامپ هستند.

سخن پایانی

صنعت برق یکی از صنایع پرکاربرد و در عین حال پرخطر بوده که تمامی پرسنل فعال در آن می‌بایست با استفاده از تجهیزات موجود در بازار لوازم ایمنی امور مرتبط با جریان الکتریسیته را به انجام رسانند. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون تجهیزات ایمنی صنعت برق با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

142 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط